Е не, възмутен съм! Кой ги пише тия учебници!
- Invisible Child
- E'lir
- Posts: 154
- Joined: Tue Feb 17, 2004 4:08 pm
- Location: Nothing's impossible
- Contact:
аз като гледам вече поумира тая тема, но все пак да си кажа my 2 cents:
не знам защо е това, но никога през живота си не съм чел критика. ама съвсем никога, честно, и сигурно затова не успях да се отвратя от литературата. ся, факт е, че винаги съм имал представа за всеки от авторите, които се изучават и затова някои въобще не си правех труда да ги чета (славейков е чудесен пример, сервантес също), така че предполагам и това е помогнало, но като цяло винаги сам съм _мислел_ върху творбите, върху които се е налагало и се получаваше сносно. да, нямах шестици (освен в 11. клас, но тази учителка беше такъв шемет, че нямаше как да не стане това недоразумение), но пък при положение, че не съм си скъсал гъза да уча, да пиша и преписвам теми, бях изключително доволен на петиците.
за БГ авторите само да вметна, че г. милев е bag of crap, обаче Септември е наистина страхотна творба, особено извадена от контекста на немската философия и вкарана в контекста на българската селяния, все през 20-те, а вапцаров & ботев са изключително талантливи младежи.
за литературата и науката да не говорим - няма такава, sorry for the disappontment, ама и Теория на литературата няма, има петнайсет хиляди различни теории на литературата, а Литературознанието се задоволява да ги изброи и поразчепка, намесвайки семиотики и лингвистики просто междудругото.
а понеже гибли нададе кратък вопъл за библията и темата отмря, аз да кажа, че тази книга се изучава твърде набързо и повърхностно, при положение, че е в крайна сметка най-четената west-world wide (може би вече загуби на хари потър и teh da vinci code обаче), а вътре в нея е основата на социума такъв, какъвто ни заобикаля; да не говорим, че на нейна основа (вкл. и като опозиция) са създадени толкова много философии, че просто е срамота, че има хора (така де, че ОГРОМНАТА част от хората са това), които не са я чели грам никак ама въобще изобщо. а би трябвало, така да се каже.
не знам защо е това, но никога през живота си не съм чел критика. ама съвсем никога, честно, и сигурно затова не успях да се отвратя от литературата. ся, факт е, че винаги съм имал представа за всеки от авторите, които се изучават и затова някои въобще не си правех труда да ги чета (славейков е чудесен пример, сервантес също), така че предполагам и това е помогнало, но като цяло винаги сам съм _мислел_ върху творбите, върху които се е налагало и се получаваше сносно. да, нямах шестици (освен в 11. клас, но тази учителка беше такъв шемет, че нямаше как да не стане това недоразумение), но пък при положение, че не съм си скъсал гъза да уча, да пиша и преписвам теми, бях изключително доволен на петиците.
за БГ авторите само да вметна, че г. милев е bag of crap, обаче Септември е наистина страхотна творба, особено извадена от контекста на немската философия и вкарана в контекста на българската селяния, все през 20-те, а вапцаров & ботев са изключително талантливи младежи.
за литературата и науката да не говорим - няма такава, sorry for the disappontment, ама и Теория на литературата няма, има петнайсет хиляди различни теории на литературата, а Литературознанието се задоволява да ги изброи и поразчепка, намесвайки семиотики и лингвистики просто междудругото.
а понеже гибли нададе кратък вопъл за библията и темата отмря, аз да кажа, че тази книга се изучава твърде набързо и повърхностно, при положение, че е в крайна сметка най-четената west-world wide (може би вече загуби на хари потър и teh da vinci code обаче), а вътре в нея е основата на социума такъв, какъвто ни заобикаля; да не говорим, че на нейна основа (вкл. и като опозиция) са създадени толкова много философии, че просто е срамота, че има хора (така де, че ОГРОМНАТА част от хората са това), които не са я чели грам никак ама въобще изобщо. а би трябвало, така да се каже.
I walk through the streets and memorize the city
/потрива доволно ръце, че най-после някой й обърна внимание на вопъла и даде повод за флейм/
Съгласна съм, че общата култура изисква да е запознат човек горе-долу с Библията. Но това може да стане и без да се учи в училище и всъщност в един момент се случва неизбежно от само себе си чрез безбройните цитати и преразказвания - които са, както отбеляза, навсякъде. Освен това, ако така ще се оправдава изучаването й, би трябвало да е в рамките на някой друг предмет, философия например, или новите там от типа "свят и личност", където няма да е толкова явно отсъствието на причина да се изучава. Библията НЯМА литературна стойност. Може би с едно изключение - Песните на Соломон, които могат съвсем спокойно да се извадят от контекста. Другото няма оправдание да се учи по литература.
Съгласна съм, че общата култура изисква да е запознат човек горе-долу с Библията. Но това може да стане и без да се учи в училище и всъщност в един момент се случва неизбежно от само себе си чрез безбройните цитати и преразказвания - които са, както отбеляза, навсякъде. Освен това, ако така ще се оправдава изучаването й, би трябвало да е в рамките на някой друг предмет, философия например, или новите там от типа "свят и личност", където няма да е толкова явно отсъствието на причина да се изучава. Библията НЯМА литературна стойност. Може би с едно изключение - Песните на Соломон, които могат съвсем спокойно да се извадят от контекста. Другото няма оправдание да се учи по литература.
PICARD: Now, are we progressing, Mister La Forge?
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.
- Invisible Child
- E'lir
- Posts: 154
- Joined: Tue Feb 17, 2004 4:08 pm
- Location: Nothing's impossible
- Contact:
Виж сега...Библията,че се учи в 9 клас учи се.Само че преди 2 дни разбрах,че май в 9 клас ще се добавя и Шифърът на Леонардо,което леко ме удивлява.Библията и Шифърът на Леонардо леко не ми се връзват като комбинация?!Ghibli wrote:/потрива доволно ръце, че най-после някой й обърна внимание на вопъла и даде повод за флейм/
Съгласна съм, че общата култура изисква да е запознат човек горе-долу с Библията. Но това може да стане и без да се учи в училище и всъщност в един момент се случва неизбежно от само себе си чрез безбройните цитати и преразказвания - които са, както отбеляза, навсякъде. Освен това, ако така ще се оправдава изучаването й, би трябвало да е в рамките на някой друг предмет, философия например, или новите там от типа "свят и личност", където няма да е толкова явно отсъствието на причина да се изучава. Библията НЯМА литературна стойност. Може би с едно изключение - Песните на Соломон, които могат съвсем спокойно да се извадят от контекста. Другото няма оправдание да се учи по литература.

- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Та, все пак, някой има ли по-подробна информация за това? Видях пак оня надпис днес, пишеше, че "Шифърът" и "Ключът" към него били включени в програмата за задължително четене за 9-ти клас - но това дали значи, че ще се обсъждат в час или са само препоръчителна литература?
Джааре, пепел ти на езика
Антигона се учи с някаква цел там, да се запознаят учениците с нещо, евентуално да поразсъждават... От Шифъра какво може да се научи?
Edit: ок, имах предвид каква поука може да си извади ученикът. За общочовешките ценности и т.н.
Джааре, пепел ти на езика

Edit: ок, имах предвид каква поука може да си извади ученикът. За общочовешките ценности и т.н.
Last edited by Ghibli on Mon Jul 24, 2006 8:59 pm, edited 1 time in total.
PICARD: Now, are we progressing, Mister La Forge?
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.
- tigermaster
- Elder God
- Posts: 6590
- Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am
Изчетох цялата тема и сега, макар и малко късно, ще напиша нещо.
За Библията и изучаването и в училище. И аз мислех, че не трябва да се изучава, но май трябва. В 9-ти клас аз бях единственият, който беше чел четирите евангелия. Бях и единственият, който НЕ беше кръстен. А Библията трябва да се знае от християните, къв които, за щастие, не спадам.
За изучаването на българската и световната литература - българската литература трябва да се изучава стабилно, но не така, както я изучаваме. Не може в 6-ти клас да учим "Под игото" и след това да изучаваме същото произведение в 12-ти. Между другото, сигурно съм единственият, който е прочел този роман с удоволствие. Специално за произведенията на Вазов, чудя се защо не се отдели повече време на "Епопея на забравените", а изучавахме "Немили-недраги". Вазов, както ВСЕКИ писател с толкова много творби, има слаби произведения. Но за литературни нашите критици той е Патриархът на българската литература, най-великият на света и няма слаби произведения. Това възвеличаване пречи да изучим истински произведенията му. Още повече, че май неговите произведения се изучават още от първи клас непрекъснато.
За изучаването на световната литература - категорично за. Говоря за изучаването не само на класики като "Хамлет"(велико произведение) или "Дон Кихот", но и за съвременна литература. Казвате, че "Шифърът на Леонардо" се въвеждал като задължително произведение. Не съм го чел, не съм гледал филма. Няма и да го направя, преди да отмине шумотевицата около това произведение. Но Дан Браун повече ли е от доказалия се майстор на трилъра Робърт Лъдлъм? Чел съм му само един роман, да си призная, но видях, че той е един от най-големите майстори на психологията между писателите. Ами "Шогун"? По-слабо произведение ли е от"Шифърът..."? Ами фентъзи като жанр? В 8-ми клас имахме урок за фантастика и фентъзи и учителката не знаеше какво е фентъзи - твърдеше, че това е жанр, специално създаден за малките деца, които обичат приказките. Не знаеше кой е Толкин, кой е Хауърд, нито Пратчет. А това са важни и значими автори за съвременната литература.
За начина, по който изучаваме литературата - категорично против. Литературата не е наука, а изкуство. Не трябва да се анализира, а трябва да мине през сърцето - само тогава може да се разтълкува истински. Изкарвал съм 6-ци без литературни разработки, но това беше, защото имах добри учители. Но повечето отличници по литература в 7-ми клас на класно идваха не с произведенията, върху които бяха темите, а с разработки върху тези произведения. Отделен е въпросът, че учебниците по литература са препълнени с безсмислени термини(вместо "петел" се пише "соларна птица"). Така и не овладях изкуството на безсмислената терминология и много се радвам.
За Библията и изучаването и в училище. И аз мислех, че не трябва да се изучава, но май трябва. В 9-ти клас аз бях единственият, който беше чел четирите евангелия. Бях и единственият, който НЕ беше кръстен. А Библията трябва да се знае от християните, къв които, за щастие, не спадам.
За изучаването на българската и световната литература - българската литература трябва да се изучава стабилно, но не така, както я изучаваме. Не може в 6-ти клас да учим "Под игото" и след това да изучаваме същото произведение в 12-ти. Между другото, сигурно съм единственият, който е прочел този роман с удоволствие. Специално за произведенията на Вазов, чудя се защо не се отдели повече време на "Епопея на забравените", а изучавахме "Немили-недраги". Вазов, както ВСЕКИ писател с толкова много творби, има слаби произведения. Но за литературни нашите критици той е Патриархът на българската литература, най-великият на света и няма слаби произведения. Това възвеличаване пречи да изучим истински произведенията му. Още повече, че май неговите произведения се изучават още от първи клас непрекъснато.
За изучаването на световната литература - категорично за. Говоря за изучаването не само на класики като "Хамлет"(велико произведение) или "Дон Кихот", но и за съвременна литература. Казвате, че "Шифърът на Леонардо" се въвеждал като задължително произведение. Не съм го чел, не съм гледал филма. Няма и да го направя, преди да отмине шумотевицата около това произведение. Но Дан Браун повече ли е от доказалия се майстор на трилъра Робърт Лъдлъм? Чел съм му само един роман, да си призная, но видях, че той е един от най-големите майстори на психологията между писателите. Ами "Шогун"? По-слабо произведение ли е от"Шифърът..."? Ами фентъзи като жанр? В 8-ми клас имахме урок за фантастика и фентъзи и учителката не знаеше какво е фентъзи - твърдеше, че това е жанр, специално създаден за малките деца, които обичат приказките. Не знаеше кой е Толкин, кой е Хауърд, нито Пратчет. А това са важни и значими автори за съвременната литература.
За начина, по който изучаваме литературата - категорично против. Литературата не е наука, а изкуство. Не трябва да се анализира, а трябва да мине през сърцето - само тогава може да се разтълкува истински. Изкарвал съм 6-ци без литературни разработки, но това беше, защото имах добри учители. Но повечето отличници по литература в 7-ми клас на класно идваха не с произведенията, върху които бяха темите, а с разработки върху тези произведения. Отделен е въпросът, че учебниците по литература са препълнени с безсмислени термини(вместо "петел" се пише "соларна птица"). Така и не овладях изкуството на безсмислената терминология и много се радвам.
[quote=tigermaster]Литературата не е наука, а изкуство.[/quote]
Е, по това съм сигурен че доста хора ще поспорят с тебе
Но иначе напълно споделям мнението ти, наистина начинът, по който се изучава литературата в училище трябва да се промени. В крайна сметка, важно е един ученик да бъде научен да чете и сам да си формира мнението за дадена книга, а не да повтаря наизустени фрази, които едва ли разбира. Аз поне извадих известен късмет в тази област, тъй като учителката ни държеше просто да прочетем дадената книга и да си кажем мнението, отколкото да се впускаме в сухи литературни анализи. По този начин преоткрих доста български автори, които бяха просто поредния номер от списъка със задължителната литература.
Лошото в случая е, че така пропастта между това, което се учи в училище и изискванията в кандидат-студентския изпит по литература се уголемява още повече. Така че ако ще търсим промени, нека премахнем и това, защото не е нормално единствения начин да изкараш висока оценка по литература да е единствено чрез частни уроци. Но това е още по-голяма тема, така че май е по-добре да спра дотук ...
Edit: Между другото, тъй като до 7-ми клас учих по системата, популярно наричана Сендовска, в учебниците ми имаше откъси от Айзък Азимов и Рей Бредбъри, така че няма за какво да си говорим как са се променили нещата. А, и между другото Библията е доста занимателно четиво, макар че си признавам, че прочетох Стария завет преразказан, иначе си е истинско мъчение ...
Е, по това съм сигурен че доста хора ще поспорят с тебе

Лошото в случая е, че така пропастта между това, което се учи в училище и изискванията в кандидат-студентския изпит по литература се уголемява още повече. Така че ако ще търсим промени, нека премахнем и това, защото не е нормално единствения начин да изкараш висока оценка по литература да е единствено чрез частни уроци. Но това е още по-голяма тема, така че май е по-добре да спра дотук ...
Edit: Между другото, тъй като до 7-ми клас учих по системата, популярно наричана Сендовска, в учебниците ми имаше откъси от Айзък Азимов и Рей Бредбъри, така че няма за какво да си говорим как са се променили нещата. А, и между другото Библията е доста занимателно четиво, макар че си признавам, че прочетох Стария завет преразказан, иначе си е истинско мъчение ...
This signature is not yet rated
Az pyk ne sym syglasna, che Biblijata ni pokazvala osnovata na sociuma takyv kakyvto e. Bihte li mi go iljustrirali s primeri? Moje i da ima neshto takova v malobroinite dylboko-religiozni obshtestva, koito naistina se rykovodjat edva li ne 1:1 s kanonite v neja, no specialno nashija socium e dosta daleche ot bibleiski.
Inache sym syglasna, che trjabva da se uchi v uchilishte, pri tova oshte v 8mi klas (i natatyk). Ako shtete - napravo chasove po religioznanie da ima. Shtoto navyn byka ot nenormalni (ili oshte po-zle - normalni i syvsem dobre orientirani v pazarnata ikonomika) sektanti, a podrastvashtite, koito gi bie hormona v glavata i sa super-duper "angsty" poradi tehnite si tam veliki problemi, sa mnogo sklonni da se podlyjat i da stanat porednata fanatizirana jertva. Ne che sym goljama fenka na iztochno-pravoslavnata cyrkva, no tja pone ne propovjadva masovi samoubiistva i ne iska da si prodadesh imushtesvoto zaradi neja. A, da, oshte neshto. Dosega ne sym vidjala nito edin izcyklen i oligaven iztochno-pravoslaven hristijanin, koito da me zaplashva s prestoi v Ada, prosto shtoto ne me kefi da vjarvam v taja materija po nachina, po koito go pravi toi (a protestanti takiva sym sreshtala baja). Ta ako shte stavame religiozni, to pone da go pravim po vyzmojno nai-tolerantnija nachin, a?
Za Vazov - gore vidjah neshto leko frapantno za "Nemili-nedragi" (proizvedenie, koeto me e razplakvalo i koeto obojavam). Verojatno ne sym razbrala avtora na posta, zatova da si pitam:
tigermaster, naistina li namirash tova proizvedenie za edna ot slabite tvorbi na Vazov?
Za men e edno ot nai-dobrite. Btw i az sym chela "Pod igoto" s kef. 7-8 pyti. Obache ako razgledame v podrobnosti cjalata "Epopeja na zabravenite", njama da ostane vreme za ostanalite avtori
A te syshto imat kakvo da pokajat.
PS. Iskreno se nadjavam, che onova s Shifyra na Leonardo kato chast ot programata po literatura shte se okaje porednata oprovergana nelepost, podobno na onazi za preminavaneto ot kirilica kym latinica (tuk da si izkaja smirenite izvinenija, che pisha s chujdata azbuka - v chujbina sym, a kirilizatoryt ne bachka).
Inache sym syglasna, che trjabva da se uchi v uchilishte, pri tova oshte v 8mi klas (i natatyk). Ako shtete - napravo chasove po religioznanie da ima. Shtoto navyn byka ot nenormalni (ili oshte po-zle - normalni i syvsem dobre orientirani v pazarnata ikonomika) sektanti, a podrastvashtite, koito gi bie hormona v glavata i sa super-duper "angsty" poradi tehnite si tam veliki problemi, sa mnogo sklonni da se podlyjat i da stanat porednata fanatizirana jertva. Ne che sym goljama fenka na iztochno-pravoslavnata cyrkva, no tja pone ne propovjadva masovi samoubiistva i ne iska da si prodadesh imushtesvoto zaradi neja. A, da, oshte neshto. Dosega ne sym vidjala nito edin izcyklen i oligaven iztochno-pravoslaven hristijanin, koito da me zaplashva s prestoi v Ada, prosto shtoto ne me kefi da vjarvam v taja materija po nachina, po koito go pravi toi (a protestanti takiva sym sreshtala baja). Ta ako shte stavame religiozni, to pone da go pravim po vyzmojno nai-tolerantnija nachin, a?
Za Vazov - gore vidjah neshto leko frapantno za "Nemili-nedragi" (proizvedenie, koeto me e razplakvalo i koeto obojavam). Verojatno ne sym razbrala avtora na posta, zatova da si pitam:
tigermaster, naistina li namirash tova proizvedenie za edna ot slabite tvorbi na Vazov?
Za men e edno ot nai-dobrite. Btw i az sym chela "Pod igoto" s kef. 7-8 pyti. Obache ako razgledame v podrobnosti cjalata "Epopeja na zabravenite", njama da ostane vreme za ostanalite avtori

PS. Iskreno se nadjavam, che onova s Shifyra na Leonardo kato chast ot programata po literatura shte se okaje porednata oprovergana nelepost, podobno na onazi za preminavaneto ot kirilica kym latinica (tuk da si izkaja smirenite izvinenija, che pisha s chujdata azbuka - v chujbina sym, a kirilizatoryt ne bachka).
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest