На мен ми се ще да живея в общество, в което индивидуалния живот е по-ценен от всякакви верски системи, включително тея дето те правят светец като умреш мъчително за тях. Точно това ценене на човешкия живот позволява в днешно време, поне в обществата, където тея ценности са вървежни, транс жените да живеят като жени, християнките като християнки, мюсюлманките като мюсюлманки и т.н. Балканджи Йово обаче не проповядва тази ценност. Там животът на Йово или хубавата му Яна нямат значение. Важното е да се покаже няква георична (според някои) пасивна агресия и да се защитава няква ефимерна култура, вместо да се защитават живите дишащи човешки същества.
Понастоящем това стихотворение не се разглежда като ценно, щото ни демонстрира християнските ценности за смирението и верността към християнския Бог, избиваща във великомученичество. То се ползва единствено като някакъв пример колко ни е било зле по време на РОБСТВОТО и да ни нахъсва да мразим турците за неща, които вече би трябвало отдавна да сме надрасли. То е квинтесенцията точно на най-токсичния български патреодизам: гордото самосъжаление, че сме били РОБИ. Нашите страдания са свещени. Да ги надживееш и забравиш е същото като да забравиш, че си българин.
По тоя повод, а и относно епохалните страдания на пасивно-страдащия българския народ, които са се ползвали като пропаганда за вкарване на руснаците в уравнението, позволете да ви цитирам свети Вазов, в частност прологът на Опълченците на Шипка, който ми е толкова любим, че някога седнах и си го наизустих сама, без никой да ме е карал:
Ето ви мнение на една светиня относно цялото ни самоизживяване на пасивен народ в условия на робство и относно приказките на външни лица, за това как някой друг ни е освободил, щото ние сме били пасивни. Изобщо, Балканджи Йово винаги е бил като едно голямо лайно, израсно в средата на Вазовите и Ботевите стихове, които са изключително центрирани върху борбеността и жизнеността на българина и изключително надъхващи дори когато оплакват загиналите за свободата ни. Тея двамцата не са искали някой да им го спусне отгоре. Единият е умрял за идеалите си и то по начина, по който Балканджи Йово трябваше да умре, след като така и така е заумирал.Нека носим йоще срама по челото,
синила от бича, следи от теглото;
нека спомен люти от дни на позор
да висне кат облак в наший кръгозор;
нека ни отрича исторйята, века,
нека е трагично името ни; нека
Беласица стара и новий Батак
в миналото наше фърлят своя мрак;
нека да ни сочат с присмехи обидни
счупенте окови и дирите стидни
по врата ни още от хомота стар;
нека таз свобода да ни бъде дар!
Нека. Но ний знаем, че в нашто недавно
свети нещо ново, има нещо славно,
що гордо разтупва нашите гърди
и в нас чувства силни, големи плоди;
защото там нейде навръх планината,
що небето синьо крепи с рамената,
издига се някой див, чутовен връх,
покрит с бели кости и със кървав мъх
на безсмъртен подвиг паметник огромен;
защото в Балкана има един спомен,
има едно име, що вечно живей
и в нашта исторья кат легенда грей,
едно име ново, голямо антично,
като Термопили славно, безгранично,
що отговор дава и смива срамът,
и на клеветата строшава зъбът.
О, Шипка!