annorion wrote:Trip, защо да се опитвам да бъда конкретен, когато никой друг не е? Нямам за амбиция да казвам - ето вижте ме как съм се аргументирал, правете и вие така. Когато някой каже нещо стойностно, може би ще ми дойде музата и аз да отговарям по същият начин.
Колко до тонът ми - не виждам нищо неестествено в него. Тонът на другите потребители също не е нормален. За мен да категоризираш хора въз основа на 'нищо' си е некултурно. Аз мога също да бъда неконкретен и некултурен, мисля че ви показах. Като ще спорим, да сме на едно ниво.
Сега и аз съм администиратор и модератор на разни там форуми. Знам как стават нещата. Има си 'стари кучета', има си 'членове на екипа' и т.н. хора, на които им е позволено да вървят по границата между приемливото и грубостта, и никой не им казва нищо, просто защото си са активи на форума. Когато аз напиша нещо близо тази граница, или ако я прескоча, се вдига много повече шум. И ако решите, че дискусията става неудобна за форума, аз ще бъда наказан, не те. Това е нормално, така че не ви се сърдя. Но забележи - това не означава, че ще си мълча. Това че вие можете да ме отстраните от форума, а аз вас не, няма абсолютно никакво влияние върху правотата на моето или вашето мнение.
Излишно мрънкявене и тролене е това. Първо, това, че някой друг не се бил държал на ниво, не е причина ТИ да се държиш не на ниво. Като считаш, че нивото е ниско, вдигни го с поведение. Второ, всичките тия намеци за стари и нови юзъри и цитаделски алюзии са безкрйано излишни. В тоя форум сумарно трима души я са били банвани я не за цялото му съществуване. Трето, ако считаш, че хората не се държат добре с теб, това ли е начинът да промениш нещата?
Но поне си се опитал да дадеш конкретика. Да видим:
annorion wrote:И сега съвсем накратко... Сандерсън за мен не е кадърен колкото Джордан, защото... ( само някои от причините, тъй като ме мързи да пиша в момента, а и още никой не е показател, че изобщо си струва да описвам надълго и нашироко)
1. Джордън ПОКАЗВА. Сандърсън КАЗВА. Какво имам предвид с това? Джордън развива света си и героите си по такъв начин, че ние разбираме какво са героите от това, което правят, казват, премълчават и това, което знаем за плановете им, мечтите им и т.н. Те с действията си показват своята същност, не е необходимо някой да ни набута тази информация в пряка реч. Под 'действия' имам предвид вербалната и невербалната комуникация, която се осъществява между персонажите, както и между персоначите и околният свят. Пример от Колелото: Джордановият Мат е много добър пълководец. Това си личи от случващото се с него в книгата. Не е нужно Джордан да ни го изтъква специално. Сандерсъновият Мат също е много добър тактик, но това рядко си личи и е нужно Демандред да ни го изтъква, без да е конкретен защо си е извадил този извод. Ами то няма от къде, защото Сандерсовият Мат откровено не може да се мери с Джордъновият Мат в този отношение, но оставяме това настрана, тъй като не всеки писател е длъжен да може да описва страхотни полеви сражения. Проблемът е, че единственият начин Брандън да ни покаже Мат като гениален стратег е не чрез това как описва действията на героя, а чрез пряка реч на други герои, които си мислят това за Мат. За мен това е неестествено да присъства в сюжета и е голяма, голяма слабост. Мога да дам още такива примери - от Колелото и от Мъглороден, но мисля, че за момента е излишно. Разбрахте ми гледната точка предполагам.
Две наблюдения:
1. Изобщо не съм съгласен, че ДжордАн показва вместо да казва. В момента препрочитам и е факт, че писателските му умения се подобряват значително между първите три и четвърта книга, но изграждането на героите ИЗОБЩО не е чрез показване. За Моарейн знаем, че е хладна и "serene" защото постоянно някой я наблюдава колко е хладна и "serene". Междувременно, нейното ПОВЕДЕНИЕ е на дръпната пача, която се злоби на всички постоянно, нон-стоп е бясна и гневна и в общи линии разликата между нея и тантрумите на Нинийв е, че няма плитка, която да дърпа. Но дисонансът е на лице - всички ОТБЕЛЯЗВАТ колко е хладна, царствена и - wait for it - "serene", но това, което Джордан ПОКАЗВА, е особено неприятно кънти поведение, което няма нищо общо с царственост или "serenity".
Да не отварям дума за поведението на жените, което униформено в целия свят е някакви нагли тийнейджърки и надути бабиери в пълна пародия на феминизъм. Знам, че Джордан не е целял реализъм, но е факт, че това, което ПОКАЗВА, са жени, които не биха оцелели и ден, ако светът, в който се развива действието му, се подчиняваше на някакви правила на реализъм. Можеш ли да си представиш Нинийв в света на Мартин? А това как никой мъж не може да ги разбере? Ранд, Мат и Перин прекарват първите три книги мислейки си тъжно как тюх, че не мога да се оправям с жените като другите двама. Това е безкрайно първолашко "показване" и бих предпочел някой да ми "каже" същото вместо да пълни страници с първолашко поведение.
2. Прави ми впечатление, че сравняваш Джордан в описанието на неговите герои и Сандерсън, в описанието на ДЖОРДАНОВИТЕ герои. Това е некоректно. Ако ще сравняваш подобно нещо, сравнявай как Джордан борави със своите герои и как Сандерсън борави със собствените си. Това, че един автор не е толкова fluent с героите на друг, колкото създателя им, е напълно некоректно сравнение. НИКОЙ автор не може да даде същия живот на персонажи, създадени от друг, колкото собствения им създател.
annorion wrote:2. Джордън бие Сандерсън в world-building. Тук мисля да се аргументирам само ако някой предложи солидни аргументи за обратното.
Ми, това не е адекватна посока на сравнение за мен. Коя 11-томна Сандерсънова поредица сравняваш с Колелото в крайна сметка? Нещо повече - Сандерсън никога не е писал поредица, която да има за цел уърлдбилдинг.
Mistborn е концептуален свят без твърде много детайли, там фокусът е върху историята и магията. За мен ЕДИНСТВЕНИТЕ светове, които можем да разглеждаме в това сравнение, са Малазанският свят на Ериксън и светът на Песента на Мартин. И това е сравнение, което няма да правя в темата на Брандън Сандерсън, но се чувствай поканен да отвориш топик и с удоволствие ще дискутирам. Потенциално може би
Пътят на кралете е началото на подобен свят, но колко знаехме от света на Колелото в първата книга?
annorion wrote:3. Интеракциите между героите на Джордан са по-естествени, отколкото тези на героите на Сандерсън. Защо мисля така? Защото както аз виждам нещата, при Джордан интеракциите са придружени със съпътстващите ги емоции, които са много по-добре предадени на читателя. Докато интеракциите при Сандерсън ми изглеждат малко по-дървени, сякаш не оставя достатъчно време на героите си да реагират правилно на случващото се и на казаното, и сякаш неговата пряка реч е по-скоро насочена към това историята да върви напред. Но както аз виждам нещата диалогът понякога е нужен, за да даде на читателя повече да време да гледа през очите на героите, за да може да усети историята по-добре. Доста съм се занимавал със социална динамика и изучаване на езика на тялото, и обръщам внимание на такива неща. И за мен това, което съм написал горе определено е точка в полза на Джордън.
Отново - какво точно сравняваш? Джордановите герои при Джордн и Джордановите герои при Сндерсън, или Джордановите герои със Сндерсъновите?
Иначе аз сравнения няма да правя, защото нямам пресни спомени от Сандерсън, но ако смяташ, че героите на Джордан - с едно-две изключения, признавам - са добре развити, това просто не ни оставя място за дискусия. Характеризацията в тия книги е смехотворна за мен, в сравнение с модерните примери за епично фентъзи. Няма съвременен автор на сериозно фентъзи, който да не е по-добър в изграждането на герои. За което си има обективни причини - Джордан е междинен автор - от наивната Толкино-имитативна епоха на Едингс, Брукс и подобните към сериозното реалистично фентъзи на Ериксън, Мартин, Бакър и по-софткор версиите като Сандерсън, Аберкромби, Чайковски... Той НЯМА претенциите за подобен тип реализъм, така че не мисля, че има смисъл да бъде защитаван на тая база.
annorion wrote:4. Джордън е quotable, Сандерсън - не чак толкова. Смятам, че Джордън успява да вкара повече смисъл в редовете си, което пък кара светът му да изглежда по-жив. Читателят по-лесно може да повярва, че става въпрос за нещо, което се случва пред него. Да, готините реплики не правят книгата добра, но допринасят за цялостана атмосфера и за мен е голям плюс, ако такива присъстват в една фентъзи книга. Липсата им не е задължително минус за дадена книга, но при Брандън го има момента, че репликите му на моменти са малко в стил Холивуд, което за мен е going over the top. Не ми харесва и го отчитам за негова слабост.
За сега толкова, чакам компетентни мнения...
Еми щом смяташ така, дай цитати от Джордан. Аз за момента не съм прочел нищо в първите пет книги (докъдето съм стигнал в препрочитането), което бих цитирал по какъвто и да е повод.