Page 5 of 6
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:08 pm
by Marfa
Определено имам чуството, че вашто даскало осъществява някакъв не толкова таен план за асимилирането на скромния ни китен форумец.

Ама това е ужасно! Никой ли не го схваща?!

Posted: Tue Mar 30, 2010 9:11 pm
by tigermaster
Е, да, ама...
Ако имах някаква възможност да изучавам сериозно музика в училище, щях да го правя. Говоря за нещо извън часовете, `щото в тях освен да се покефя на звучащите от уредбата Manowar(вие от къде мислите, че съм си взел отношението към тях, а?) или Deep Purple в някои часове, друго рядко успявах, понеже класът не мирясваше. Ама тая възможност я нямах и затова музиката сега си я изучавам сам и резултата от това обикновено го чуват само най-близките ми хора.
Рисуването в неспециализираните училища никъде не се изучава на ниво. Навсякъде е леко, оттук-оттам и без никакво задълбочаване. Няма смисъл така.
Спорт? Какво означава да си в добра форма? Като син на двама пещерняци на преход в планината с огромна раница на гърба и т.н. издържам по-добре от доста по-силни физически от мен хора, въпреки че при ръст от над метър и осемдесет рядко минавам 65 кила. (На 19 години бях 55.) А в доджото се нагледах на напомпани фитнесмени, които падат като отсечени дървета и се отказват след три-четири тренировки, защото фитнесът им е прецакал ставите. Общообразователните часове по физическо не те правят в по-добра форма, защото и там е като в рисуването - нищо не се прави наистина. Пък и за два часа по 40 минути на седмица... Този, за когото спортът е важен, се занимава с него извън училище.
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:14 pm
by Roland
Тайгъре, кво значи ако няма да ти е професия? Повечето неща, които прави човек през живота си, всъщност не са му професия. И никой не казва да те учат да рисуваш, а да те научат да ЦЕНИШ и да РАЗБИРАШ изобразителното изкуство. Същото с музиката и литературата. Няма първи, няма втори клас - това са неща, дето са най-важни точно в последните ти години на учене, когато потенциално имаш акъла да разбереш защо ги учиш.
Хрис, молбата ти ще бъде разгледана

Posted: Tue Mar 30, 2010 9:22 pm
by tigermaster
Казвам, че с този начин на изучаване няма смисъл.
Прочее, на мен музиката ми е достатъчно важна, за да свиря доста активно вече трета година. Не че това е много или съм добър(доста съм зле, между нас да си остане), но... Рисувах доста добре, но от години нямам вдъхновение за това и ако сега хвана молива, надали ще се представя както трябва. Все пак мога да оценя хубава картина. Решението да се занимавам с тези изкуства обаче беше изцяло мое. Вътрешен подтик ли е било, не знам. Проблемът и на двете е, че извън специализираните училища не се изучава изобщо както трябва - дори учителите да искат, нямат практически никаква възможност, това също съм го видял. За един час музика и два часа рисуване на седмица какво от тях ще ти остане в главата? Ако не се занимаваш извънкласно с тях - нищо, а ако се занимаваш - за какво са ти и в училище?
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:23 pm
by Ghibli
Roland wrote:Няма първи, няма втори клас - това са неща, дето са най-важни точно в последните ти години на учене, когато потенциално имаш акъла да разбереш защо ги учиш.
Ц, за съжаление ако в първи и втори клас не са се постарали да те научат да разбираш изкуството, в 9-12 вече е твърде късно. Тия неща се учат от семейството, бтв. Във всеки случай не смятам, че им е мястото в гимназиалния курс. За сметка на това остро има нужда от право и някаква икономика. Просто е невероятно до каква степен хората не разбират как принципно работи държавата, основните икономически закони, такива неща.
Съгласна с Тайгъра за спорта, часовете по физическо в настоящата си форма са отбиване на номера и само отблъскват учениците от физическа активност. Клатят се крака цяла година и накрая има "изпитване". Тия, които и отначало са можели да покрият нормативите, ги покриват, тия, които отначало не са можели, все още не могат. Ние като малки си имахме физзарядка преди часовете - ей това е готино за малките, но за големите е по-добре да не им се губи времето с такива простотии.
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:25 pm
by Marfa
Аз съм някъде по средата. Между другото, силно съм съгласна с последните мнения и на Тайгъра, и на Рол.
Говорейки за общообразователните училища, ясно е, че няма как всички внзапно да избълват стада Моцартовци, Абеловци или да Винчита. Целта на училището е:
1. Да даде обща култура на човек
2. Да му даде насока
Не е задължително всеки да стане Паганини, Павароти или втори Пучини. Ако програмата е такава, човекът дори да не разбира музиката, може да се научи да я уважава, да уважава хората, които обичат музика, да се научи да се съобразява с вкусовете на другите, а освен това да развие и да дообогати своите собствени вкусове.
Математиката не е направена, за да получават хората обриви от нея. Недей да караш децата да решават идиотщити от типа "един басейн се пълни от три тръби. Ако едната тръба е развалена и пропуска два пъти по-малко от другата, а пък третата тръба не знам какво си... " Дай им нещо практическо. Накарай ги да сметнат нещо, което да могат да приложат в практиката. Де да знам там. Нещо, което да ги заинтригува. Заведи ги да видиш как репетират солистите, как играят балерините...
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:31 pm
by Ghibli
Явно си на мнение, че училището трябва да възпитава ренесансови хора. Аз пък смятам, че това е една утопия, и това как обичайно протичат часовете по музика и рисуване е доказателството. Не е защото програмата е лоша или учебниците са зле написани или учителите са пияници. Просто на хората не можеш да им наливаш с фуния култура в институция (всъщност в институции с ограничена свобода като затворите и казармата се получава донякъде, ама чак дотам не е добре да се стига).
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:49 pm
by Roland
Гиб:
1. Казвам кога са най-важни, иначе не смятам, че САМО тогава трябва да се преподават естествено.
2. В грешка си за ренесансовостта. Миналата седмица оркестърът ни свири на пролетния балет. И имахме една мини-постановка - по една част от произведение - за децата от училищата в Блумингтън. Пълна зала диви хлапета. Които си затвориха устите, когато директорът на балетната програма излезе и почна да обяснява кое как и защо, аплодираха като бесни, задаваха въпроси след постановката, а после напълниха отново залата с родителите си, когато дойде време за истинските представления уикенда.
Начини да започнаеш ученици с култура институционално има. Ма трябва някой да ги организира.
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:52 pm
by Amelia
Е, айде сега - фактологията на изкуството можеш да я научиш в институцията - историята, някой друг теоретичен похват. Биография на някой друг художник или музикант. Тия неща са ни казвани, но от хора като Пърцуца и Мармаладка, които не знаят как да те заинтересоват. Нямаше особена файда и не ми е останало някво знание. Малкото, което сега знам за изкуството, го знам от самообразоване. И то е толкова ужасно малко, че ме е срам - все едно го няма.
Аз не помня да сме правили адекватен разбор на музикално произведение или картина. Както анализираме литературен текст. Да седнем да си поприказваме какво е правил авторът му, когато го е създавал (че тия неща са важни за емоционални медии нали). Какво евентуално се опитва да предаде с него. Как - какви похвати е ползвал в картината си или музикалното си произведение. И т.н. На някакъв по-прост език, нали - не е нужно да е рокет сайънс и да имаме магистратури по солфеж за целта. Ма барем малко от малко да имаме някаква представа от тия неща.
То и анализа на литературния текст в училище е толкова опорочен, че няма накъде, ама поне го има, нали.
Иначе - да. Икономика някаква и ако не право, то малко повече внимание на устройството на държавата да се обръща, няма да е зле.
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:57 pm
by Morwen
Симеоне - да де, но това са хлапета, от които не се изисква някво особено усилие по посока на това с музиката. Но ако накараш гимназист в технукума по електротехника примерно да има задължителен музикален инструмент, фиаското ще е пълно. Разбира се, няма лошо да може да му е избираем. И мисля, че Гибли говори именно за това. Мисля, че и ти не си фен на някои предмети, които е трябвало да учиш, в крайна сметка...
Posted: Tue Mar 30, 2010 9:59 pm
by Roland
Да, Морве, пък на балетистите не им е нужно готварство. НЕ ГОВОРИМ ЗА ПЪРФОРМЪНС, А ЗА ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ !УДИВИТЕЛНО! Нещо, което и в техникума ше му е от полза на пича, бъди сигурна.
Posted: Tue Mar 30, 2010 10:01 pm
by Amelia
Btw аз съм от онези уроди, които намираха всичките си предмети за интересни, а физическото, музиката и рисуването за голям купон, щото през тях не учехме, а се лигавехме целия клас и бяхме като на кръчма. Понякога НАИСТИНА бяхме на кръчма, вместо да правим тея неща, щото даскалките не можеха да ни изконтролират...
Иначе материята и там ми е интересна.
Posted: Tue Mar 30, 2010 10:04 pm
by Morwen
Повярвай ми, дори на балетистите им е нужно готварство.
Ок, нека да говорим тогава за хармония и биографиите на двайсете най-известни композитори и пича с електротехниката. Пак зависи колко е задълбочена теорията, а в гимназията тя обикновено вече е на по-детайлно ниво.
Posted: Tue Mar 30, 2010 10:05 pm
by Marfa
Морве, никой не говори за шлосер, който задължително трябва да свири на флейта. Но си спомням за моя открит урок в Шумен, който много си го харесвам. Трябваше да обяснявам на децата за Берлиоз и подобните нему. Това ми се падна. За тази цел им пуснах част от Фантастична симфония, разправих им за вещиците, свързах го с малко известни факти за Берлиоз, включително как се облякъл с женски дрехи, за да се промъкне в дома на любимата дама, а те ме гледаха ей така :

освен това слушаха и попиваха всичко. Ми можело. И сега, четири години по-късно, сигурно още помнят и Берлиоз, и Шопен и куп други още интерсни неща. Ама това въобще не беше по програма, нали.
Posted: Tue Mar 30, 2010 10:09 pm
by Xellos
С други думи опираме до това колко е важен
преподавателя за цялото това учене

. А дали насила не се обезцени учителската професия в тая държавичка последните години.