По повод Пандата - за пиратството с любов и ненавист
Да, 18 без намалението на Амазон, 18 без намалението от 4 паунда на play.com и т.н. все неща, които нямат особено значение - факт е, че ако си извън Бг можеш да си купуваш blu-ray на цената на dvd. Не ме интересува колко чистосърдечно тези 60 лева оправдават невероятните разходи на Прооптики за пускането на HD на нашия пазар. Нито какъв е размерът му. Нито откъде си вадят аргументите, с които се оправдават. Това, което ме интересува е да разберат, че пиратствам на воля (както правят 99% от хората, които познавам) и не изпитвам грам угризения заради това - по-удобно ми е, по-евтино ми е, и въобще се чувствам отлично след всеки изтеглен гигабайт от hdbits.
Проблемът не ми е в парите, бтв, с удоволствие се раделям с $50 donations за 150 GB upload.

По въпроса с пиратството имам малко общи разсъждения.
Има някои неща, които бихме могли да окачествим като обективна реалност. Обективната реалност в случая е, че интернет технологиите са напреднали до такава степен, че не могат да бъдат спрени, освен, и то евентуално, с някаква форма на диктаторска политика по отношение на разпространението на информация в интернет, каквато например има в Китай. Споделям мнението (на ифадриана, ако не се лъжа), че студия и разпространители просто трябва да влязат в крачка с новите изисквания, нагласи и възможности на съвременните потребители.
Понятието за справедливост е много условно.
Един пример - ако в България се установи някаква форма на обществена справедливост, сигурно огромен процент от крупната българска икономика трябва да бъде национализирана, а огромен процент от бизнес-елита и администрацията вкаран в затвора с конфискувано имущество. Тъй като говоря с условности, няма да давам проценти, но съм убеден, че процентът би бил непосилно висок. Отново ще се стигне до някакъв вид авторитаризъм и покрай сухото ще изгори и мокрото.
Положението с технологичната революция малко напомня положението с едно общество, което навлиза в нов обществен строй - безброй нередности, анархия, много грешки. Неправилни хора се обогатяват за сметка на други. Промените са огромни. Толкова ли отдавна беше времето, когато си купувахме и записвахме аудиокасети? Или пък когато имаше видеотеки зад всеки ъгъл - сега малкото останали разчитат повече на списанията и шоколадчетата, отколкото на филморазпространение.
И все пак, положението с авторските права, според мен, не е толкова кошмарно. Киносалоните наистина са пълни (аз активно допринасям за което), новините непрекъснато ни заливат с бокс-офис статистики за стотици милиони печалби. Филмите реализират огромни печалби от кинопрожекции и все още от видео/DVD/blueray/etc. разпространение. Добрите музиканти печелят от изяви на живо (концерти, елитни клубове). Що се отнася за книгите - мисля, че няма много хора, които предпочитат да четат пред монитора или да принтират, вместо да си легнат в леглото с книжката.
Лично за мен, тези изблици срещу on-line разпространението са едни отчаяни вопли за нереализирани допълнителни приходи. Истината, обаче, е че те предоставят огромни възможности за нови изобретателни подходи и връзка с потребителите. А останали ли са случайно творци, за които интелектуалното творчество не е само по-високи печалби, а също и послание, което трябва да е леснодостъпно за колкото се може повече хора?
Има някои неща, които бихме могли да окачествим като обективна реалност. Обективната реалност в случая е, че интернет технологиите са напреднали до такава степен, че не могат да бъдат спрени, освен, и то евентуално, с някаква форма на диктаторска политика по отношение на разпространението на информация в интернет, каквато например има в Китай. Споделям мнението (на ифадриана, ако не се лъжа), че студия и разпространители просто трябва да влязат в крачка с новите изисквания, нагласи и възможности на съвременните потребители.
Понятието за справедливост е много условно.
Един пример - ако в България се установи някаква форма на обществена справедливост, сигурно огромен процент от крупната българска икономика трябва да бъде национализирана, а огромен процент от бизнес-елита и администрацията вкаран в затвора с конфискувано имущество. Тъй като говоря с условности, няма да давам проценти, но съм убеден, че процентът би бил непосилно висок. Отново ще се стигне до някакъв вид авторитаризъм и покрай сухото ще изгори и мокрото.
Положението с технологичната революция малко напомня положението с едно общество, което навлиза в нов обществен строй - безброй нередности, анархия, много грешки. Неправилни хора се обогатяват за сметка на други. Промените са огромни. Толкова ли отдавна беше времето, когато си купувахме и записвахме аудиокасети? Или пък когато имаше видеотеки зад всеки ъгъл - сега малкото останали разчитат повече на списанията и шоколадчетата, отколкото на филморазпространение.
И все пак, положението с авторските права, според мен, не е толкова кошмарно. Киносалоните наистина са пълни (аз активно допринасям за което), новините непрекъснато ни заливат с бокс-офис статистики за стотици милиони печалби. Филмите реализират огромни печалби от кинопрожекции и все още от видео/DVD/blueray/etc. разпространение. Добрите музиканти печелят от изяви на живо (концерти, елитни клубове). Що се отнася за книгите - мисля, че няма много хора, които предпочитат да четат пред монитора или да принтират, вместо да си легнат в леглото с книжката.
Лично за мен, тези изблици срещу on-line разпространението са едни отчаяни вопли за нереализирани допълнителни приходи. Истината, обаче, е че те предоставят огромни възможности за нови изобретателни подходи и връзка с потребителите. А останали ли са случайно творци, за които интелектуалното творчество не е само по-високи печалби, а също и послание, което трябва да е леснодостъпно за колкото се може повече хора?

Блог за хора, които не се примиряват с живота в сиво:
http://troshanov.wordpress.com
http://troshanov.wordpress.com
Такаааа, май са се понатрупали въпроси към Прооптики, та мисля да отговоря, доколкото ми е възможно на част от тях. Моля да се има предвид, че всичко, което пиша тук го пише ifadriana, а не търговския и маркетинг директор на Прооптики
1. Цените на блу-рей дисковете са наистина неоправдано високи в България, тъй като за съжаление само едно студио си прави труда да слага български субтитри и, съответно, се ползва с преимуществото да обира така наречените ърли адоптърс, за които в дебелите тъпи книги на маркетолозите от Сони пише, че не са прайс сензитив. От това следва простичкият факт, че Сони, в качеството им на временен монополист на BD с БГ субтитри, дерат по десет кожи.
2. За съжаление нямам право да пейстна тук един P&L, за да могат икономически грамотните да видят как се разпределят парите от цената на един диск, но мога да кажа твърдо, че брутната печалба (преди овърхедс като заплати, поддръжка на офис, коли, телефони и др.) за дистрибутора, в случая ние, възлиза на по-малко от 1/10 от цената преди ДДС.
Ще спомена също, че само роялтито към мейджъра за един диск е повече от половината от цената му, а за продъкт коста въобще не ми се говори:neutral:
3. През идващите месеци до края на годината Прооптики ще започне внос на BD с филми от каталозите на Юнивърсъл и Уорнър. Тъй като очакваме тези студия да работят с по-умерени цени, аз лично вярвам, че след това и Сони ще преразгледат ценовата си политика по отношение на този формат. Т.е. казано на нормален език, моите прогнози са за цени с поне 10 лв по-ниски до края на годината и минимум още толкова спад в началото на следващата.
4. На този етап нито ние, нито други малки пазари, искащи субтитри на собствения си език, няма да можем да конкурираме Амазон. Просто разходите на единица продукт за това да направиш няколко десетки хиляди диска или примерно 100-200 са несравними. Приемете го, в Метро е по-евтино, отколкото в Елемаг, защото се продава продукция масово производство. Вярвам обаче, че скоро нещата ще бъдат доста по-балансирани.
5. Доколкото ми е известно, Фокс също са предложили на местния си дистрибутор да внася техни филми на BD. Нямам идея защо колегите от Александра са отказали, но ми се струва, че ако трябваше да се съобразявам с изказвания като някои от тези по-горе, и аз бих взела друго решение за дисковете на Сони. Слава Богу, не ми плащат затова
6. Нито морално, нито неморално смятам да ти смуча каквото и да било. Точка. А и защо ли имам известни съмнения, че приятелят ми може и да възрази срещу идеята ти
Сериозно, ако има още въпроси, задавайте ги, но нека приятелски да посъветвам поне по бизнес въпроси коментарите да се правят след събиране на поне минимум инфо

1. Цените на блу-рей дисковете са наистина неоправдано високи в България, тъй като за съжаление само едно студио си прави труда да слага български субтитри и, съответно, се ползва с преимуществото да обира така наречените ърли адоптърс, за които в дебелите тъпи книги на маркетолозите от Сони пише, че не са прайс сензитив. От това следва простичкият факт, че Сони, в качеството им на временен монополист на BD с БГ субтитри, дерат по десет кожи.
2. За съжаление нямам право да пейстна тук един P&L, за да могат икономически грамотните да видят как се разпределят парите от цената на един диск, но мога да кажа твърдо, че брутната печалба (преди овърхедс като заплати, поддръжка на офис, коли, телефони и др.) за дистрибутора, в случая ние, възлиза на по-малко от 1/10 от цената преди ДДС.

3. През идващите месеци до края на годината Прооптики ще започне внос на BD с филми от каталозите на Юнивърсъл и Уорнър. Тъй като очакваме тези студия да работят с по-умерени цени, аз лично вярвам, че след това и Сони ще преразгледат ценовата си политика по отношение на този формат. Т.е. казано на нормален език, моите прогнози са за цени с поне 10 лв по-ниски до края на годината и минимум още толкова спад в началото на следващата.
4. На този етап нито ние, нито други малки пазари, искащи субтитри на собствения си език, няма да можем да конкурираме Амазон. Просто разходите на единица продукт за това да направиш няколко десетки хиляди диска или примерно 100-200 са несравними. Приемете го, в Метро е по-евтино, отколкото в Елемаг, защото се продава продукция масово производство. Вярвам обаче, че скоро нещата ще бъдат доста по-балансирани.
5. Доколкото ми е известно, Фокс също са предложили на местния си дистрибутор да внася техни филми на BD. Нямам идея защо колегите от Александра са отказали, но ми се струва, че ако трябваше да се съобразявам с изказвания като някои от тези по-горе, и аз бих взела друго решение за дисковете на Сони. Слава Богу, не ми плащат затова

6. Нито морално, нито неморално смятам да ти смуча каквото и да било. Точка. А и защо ли имам известни съмнения, че приятелят ми може и да възрази срещу идеята ти

Сериозно, ако има още въпроси, задавайте ги, но нека приятелски да посъветвам поне по бизнес въпроси коментарите да се правят след събиране на поне минимум инфо

VMITW!
ifadriana,
1. Предполагах това за Сони. ОК, добавям ги в списъка от хора, които... сещаш се. Останалите, които по някаква причина не могат да сложат 1 MB български субтитри на 30 GB медия - също. Да им е сладко и да живеят торентите, от които мога да си сваля пълно копие на BD с всички екстри.
2. За съжаление обаче, всичко това, колкото и оправдано да изглежда, както е формулирано, има насреща една проста логика - Прооптики не искат да работят на загуба, аз - също. Бтв, какви действия точно сте предприели в Прооптики срещу тази очевидна несправедливост? Сони знаят ли отношението ви към политиката им? Какво би се случило, ако от Прооптики (като единствен дистрибутор на техния формат в БГ) поставят определени условия? Или по български - няма кой да се занимава имаме си хора, които гълтат DVD-тата, нали?
3. Чудесно, веднага след като започна да бъда третиран като бял потребител в бяла държава, ще оттегля предложенията си и ще започна да се държа като такъв.
4. Също живо ме интересува - някакъв конкретен план за действие имате ли или просто "вярвате обаче"?
5. Тук има ли представители на Александра? С тях имам дълга история и бих могъл да им формулирам подходящо предложение.
6. Сори.
1. Предполагах това за Сони. ОК, добавям ги в списъка от хора, които... сещаш се. Останалите, които по някаква причина не могат да сложат 1 MB български субтитри на 30 GB медия - също. Да им е сладко и да живеят торентите, от които мога да си сваля пълно копие на BD с всички екстри.
2. За съжаление обаче, всичко това, колкото и оправдано да изглежда, както е формулирано, има насреща една проста логика - Прооптики не искат да работят на загуба, аз - също. Бтв, какви действия точно сте предприели в Прооптики срещу тази очевидна несправедливост? Сони знаят ли отношението ви към политиката им? Какво би се случило, ако от Прооптики (като единствен дистрибутор на техния формат в БГ) поставят определени условия? Или по български - няма кой да се занимава имаме си хора, които гълтат DVD-тата, нали?
3. Чудесно, веднага след като започна да бъда третиран като бял потребител в бяла държава, ще оттегля предложенията си и ще започна да се държа като такъв.
4. Също живо ме интересува - някакъв конкретен план за действие имате ли или просто "вярвате обаче"?
5. Тук има ли представители на Александра? С тях имам дълга история и бих могъл да им формулирам подходящо предложение.
6. Сори.
2. Сигурно и сам си даваш сметка колко смешен и невзрачен пазар сме. Съмнявам се в България в момента да се продават дори по 100 бройки от кой да е блу рей филм, а подозирам, че и 50 е оптимизъм. На Сони сме им през центъра, а и те са ужасно тежка, стагнирана и неебателна фирма, както добре знаеш (водиш се геймър се пак
). Сигурен съм, че ако някой си отвори устата твърде широко от българска страна, просто ще ни отсвирят.
5. Няма, уви. Ако знаеш аз колко неща бих им казал пък на тях точно...

5. Няма, уви. Ако знаеш аз колко неща бих им казал пък на тях точно...
And you can't dance with a devil on your back...
Защото големият ритейлър винаги купува по-евтино от малкия локален дистрибутор. Конфигурациите на дисковете обикновено включват субтитри на няколко езика, което прави продажбата им през Амазон по-лесна, тъй като се целят в няколко страни, съответно количествата са по-големи
По повод въпроса знаят ли от студиото какво мислим ние за политиката им - да, знаят. В случай, че на студиото не му дреме, вариантите са два - отказваме се от този мейджър и оставяме пазара без негов видео продукт или просто правим каквото можем в условията такива, каквито са и методично работим за идването на по-добри времена. Не, не се шегувам, ако се откажем от дадено студио, шансът то да остане без лицензиант тук е голям и на тях пак няма да им дреме. Справка - видеодистрибуцията на Парамаунт

По повод въпроса знаят ли от студиото какво мислим ние за политиката им - да, знаят. В случай, че на студиото не му дреме, вариантите са два - отказваме се от този мейджър и оставяме пазара без негов видео продукт или просто правим каквото можем в условията такива, каквито са и методично работим за идването на по-добри времена. Не, не се шегувам, ако се откажем от дадено студио, шансът то да остане без лицензиант тук е голям и на тях пак няма да им дреме. Справка - видеодистрибуцията на Парамаунт

VMITW!
Имаше няколко хубави статии в The Economist по този въпрос, за съжаление вече не съм абонат и не мога да ги извадя от архива им. Основното беше, че online продажбите са изключително печеливш бизнес, и това което прави Apple почва да отваря пазара. Разбира се, отбелязва се и как филмовите студия са изключително закостеняли в това отношение, от което губят само те.
Аз лично не искам да се предлага целия каталог безплатно, и цена от порядъка на 5-6 долара (т.е. до 10 лева) би била напълно приемлива за мен. Просто идеята е да дадеш възможност на потребителите за повече начини да се доберат до даден продукт. Всъщност този модел вече работи доста успешно в порно индустрията (напълно съм сериозен, The Economist специално наблягат как точно порно студията са най-прогресивни в това отношение), и никой не ги чул да се оплакват.
Според мен Apple отново ще са новаторите тук, след като Amazon почнаха да ги конкурират на пазара за дигитална музика, само въпрос на време е филмовите студия да се предадат. За съжаление, у нас обикновено нещата ще станат по-късно, въпреки че аз все още тая надежда поне iTunes да отворят магазин у нас, виждам, че вече има в Централна Европа ...
Колкото до морала - да, пиратството е лошо нещо. Само че аз не приемам действието да стоя тук и да чакам с години даден продукт да стигне до нашия пазар, ако имам бърз, удобен и безплатен начин да се сдобия с него. Обикновено прибягвам до сваляне на филми и музика само когато не съм успял да се сдобия с тях по законен начин. Това ме прави нарушител, нямам илюзии по въпроса, но нека разпространителите да го приемат като протест - в крайна сметка се предполага клиентът винаги да е прав, нали?
Аз лично не искам да се предлага целия каталог безплатно, и цена от порядъка на 5-6 долара (т.е. до 10 лева) би била напълно приемлива за мен. Просто идеята е да дадеш възможност на потребителите за повече начини да се доберат до даден продукт. Всъщност този модел вече работи доста успешно в порно индустрията (напълно съм сериозен, The Economist специално наблягат как точно порно студията са най-прогресивни в това отношение), и никой не ги чул да се оплакват.
Според мен Apple отново ще са новаторите тук, след като Amazon почнаха да ги конкурират на пазара за дигитална музика, само въпрос на време е филмовите студия да се предадат. За съжаление, у нас обикновено нещата ще станат по-късно, въпреки че аз все още тая надежда поне iTunes да отворят магазин у нас, виждам, че вече има в Централна Европа ...
Колкото до морала - да, пиратството е лошо нещо. Само че аз не приемам действието да стоя тук и да чакам с години даден продукт да стигне до нашия пазар, ако имам бърз, удобен и безплатен начин да се сдобия с него. Обикновено прибягвам до сваляне на филми и музика само когато не съм успял да се сдобия с тях по законен начин. Това ме прави нарушител, нямам илюзии по въпроса, но нека разпространителите да го приемат като протест - в крайна сметка се предполага клиентът винаги да е прав, нали?
This signature is not yet rated
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests