Posted: Wed Jun 13, 2007 12:18 am
Зависи, дам.Moridin wrote:п.п. @Коруин - Зависи малко и от контекста...
A Gathering of Shadows
https://www.shadowdance.info/forum/
Зависи, дам.Moridin wrote:п.п. @Коруин - Зависи малко и от контекста...
Второто е отговор на "Тва е тъп език и на него не може да се пише хубаво, а освен тва е беден" дебилизма на трубадура. И Е аргумент в съответния спор.Moridin wrote:А второто каква връзка има тогава с темата и защо го изтъква като аргумент в спор?
А ТОВА е аргументът ти за КОЕ точно в този топик?Moridin wrote:Не адвокатствай, щото и ти слагаш думи така в чужда уста.
Както казах, тия падежи масово се премахват вече, смесват се и като цяло се използват само щот ги има. Практически в немския конкретно ефектът на казаното винаги е СЪЩИЯТ като при английския, само дето се достига по други правила.Moridin wrote:За немския не съм запознат, не знам, но там пък има падежи, които изразяват отношения. Тия отношения примерно в английския стават двусмислени и прост пример е думичката "of".
Като абсолютното твърдение, че на английски има най-много наистина велика литература? Обори го с факти бе батеMoridin wrote:p.s. Всъщност аз съм върл фен на английския, та не съм сигурен, че спорът е смислен, тъй като тук се спори единствено срещу абсолютни твърдения, а не срещу нещо друго.
Game, set and match.Самото понятие "велика литература" като такова ИЗОБЩО изключва връзка с понятието "факт" Mr. Green Да не говорим, че нищо по въпроса не е ДОКАЗАНО с факти, че да бъде оборвано. По простата причина, че факти няма и не може да има.
Обрънете внимание на болднатите и оцветени неща, ако обичате. Забелязвате ли как в болдната част съм се поправил от "най-великата литература" (в първия ми пост) на "огромна част от най-добрата литература". Още във втория си пост по темата.Но така или иначе, естествено, че всякакви такива спорове са излишни - твърде много езици са качествено различни, за да се правят съпоставки. Но темата все пак тръгна оттам, че на трубадура, който чете много на английски, английският му нямал вид на език, който позволява изящна литература. Аз го питах на основата на какви познания преценява кое и дали струва или не струва на английски и му казах, че ще е жалко да не вземе да го оценява. Все пак е езикът, на който е написана ОГРОМНА част от най-добрата литература в историята.
Което, между другото, е безспорен факт и кратко сравнение на произведенията написани от началото на 16 век до сега го потвърждава. И като количество, и като качество. Други езици имат ли еквивалентите на Милтън, Марлоу и Шекспир? Нямат. А колко от тях имат еквивалентите на Кийтс, Колридж, Уърдзуърт, Шели, Дикенс, Харди, Остин и пр. и пр. Ами доста малко, меко казано.
Това ми беше цялата теза. При положение, че английският е позволил на такива творци да се вихрят както си искат в границите му, значи все пак е доста високо в класацията.
Така, ето и тезата ми по чисто лингвистична страна на английския. Която не съм променял от първия си пост насам.А целият етимологичен спор, от моя страна поне, беше с цел не да възвеличавам английския, а да отбележа, че нито по възраст, нито по сложност или степен на еволюция отстъпва на останалите що-годе съвременни европейски езици.
Ето отново тезата ми, в синтезиран вид. Пак изразена доста преди тая шеста страница. Всичко, което се опитвах да кажа, беше в отговор на трубадура, както писанията ми потвърждават. В смисъл, има ги черно на бяло, нали?Мисълта ми е че, да кажеш, че английския не предоставя възможност за голяма или дори качествена литература, е пълно невежество и простотия. И че английския е на едно от челните места именно като литературен език, защото е успял да въплъти в себе си една от най-богатите и жизнени култури от Тъмните Векове насам.
Жоро, тоя аргумент с личното мнение ми е писнал до смърт. И не, не е верен, иначе нямаше да съществува изучаването на литература. Както съм куоутнал горе, това, което притежава силата на факт в сферата на литературата е общоразпространеното мнение сред хора, които познават достатъчно литературните традиции ( поне няколко такива), за да се счита мнението им за добре обосновано. Писал съм го горе. юЖивик, няма литератури с повече автори с репутация на класици и майстори, в световен мащаб, от английската. Факт. Разбира се, факторите може да са социални и политически, толкова, колкото и литературни.
Едно време общо разпространеното мнение е било, че Земята е плоска.Жоро, тоя аргумент с личното мнение ми е писнал до смърт. И не, не е верен, иначе нямаше да съществува изучаването на литература. Както съм куоутнал горе, това, което притежава силата на факт в сферата на литературата е общоразпространеното мнение сред хора, които познават достатъчно литературните традиции ( поне няколко такива), за да се счита мнението им за добре обосновано.
Всъщност доста ги променя, защото би било малко невъзможно да скачат срещу факти? Дай да не представяме качеството на дадена творба като също толкова неоспорим факт, колкото и таблицата за умножение, а?Това че двайсетина алтернативисти в Малка Подгорица се кефят на творелия по същото време поляк Збигнев Плжеварски и ненавиждат Шекспир, не променя с НИЩО нещата.
Точно така...и именно затова думи като "факт" и "доказателство" нямат място в литературна дискусия, освен примерно за исторически данни от рода на "Факт е, че Достоевски е роден еди-кога си". Формулите са доказуеми. Твърдението "X e велик писател" не е. Това е.Roland wrote:Във физиката и математиката се борави с точни формули, защото ги има и са основата на мненията на най-големите физици и математици. В изкуствата пък се борави с мненията на хората, видяли един милион картини, прочели един милион книги (на не един език), изслушали цялата сериозна музика от последните столетия, и то хора, които не са го направили, за да са супер умни, а защото ИСКАТ и се ИНТЕРЕСУВАТ.