Page 39 of 47
Posted: Thu May 19, 2011 2:06 pm
by RRSunknown
Така твърдиш ти, но дали е така не се знае.
Аз предпочитам на децата ми в специален час да им изяснят позициите на ислям за да не попаднат вместо това в интернет на
Ислям за българия
Posted: Thu May 19, 2011 2:09 pm
by Amelia
Ватикана си е Ватикана. На него религиозния фундаментализъм му е в длъжностната характеристика.
Иначе, като човек минал през общообразувателната българска програма, трябва да кажа, че се осведомих за религиите сама от други източници, щото в училище НАИСТИНА не казват почти нищо. В часовете по история учехме много накратко за Великата Схизма, кръстоносните походи, Лутер и Вартоломеевата нощ. С две думи са ни казвали, че ислямът се е появил след християнството и го плагиатства в няква степен. По философия ни занимаваха със Св. Августин, т.е. нечии си там интерпретации на нещо си от Библията (единствено). По литература учехме житията на светците, което беше доста безумно и налудничаво и дори не е включено в Библията. А, да и Илиадата и Одисеята. По психология не са ни казали НИЩО. По разните изкуства сме минавали безкрайно транзитно през темата, под формата на заглавия на картини и музикални произведения. А за някакви мъртви религии или настоящи религии от азиатския регион не сме учили НИЩИЧКО.
А като се има предвид, че религиите продължават да бъдат ползвани като инструмент за контрол буквално навсякъде, музеите ни са пълни с предмети, чието създаване е вдъхновено от тях, и че битието ни е подчинено на някакви религиозни празници, е по-добре да сме осведомени за тях по един по-организиран и обективен начин. Помня, че бях преглеждала предложената от МОН програма за тея часове и тя изглеждаше доста смислено. Не помня подробностите, но не приличаше на християнска пропаганда за всеки случай.
Posted: Thu May 19, 2011 2:11 pm
by Trip
Vex wrote:Trip wrote:
Единственото особено обстоятелство около Библията е, че е най-старият, богат и с единен комплекс от символика и повествователни връзки разказ за света, от началото му до края му
Това не е вярно.
Разбира се, че е

Но все пак, пример с аргументация?
Иначе, Силвър, то от това особено обстоятелство (историческата и културна инерция, набрана от Библията) следват и останалите неща, но те са си баш това - следствия

Posted: Thu May 19, 2011 2:13 pm
by Silver
ррс,
И както обясних, и както ти не прочете - на децата ти това ще им се изясни в часа по история и философия. При това по много по-добър начин, отколкото в часа по религия, който ще се води от свещеник.
Ти виждал ли си програмата по религия, бтв? Дори в идеалния си вид е кошмарна, а всички знаем какво ще се случи с нея като мине през месомелачката на т.нар. българско образование.
Posted: Thu May 19, 2011 2:17 pm
by RRSunknown
Няма да се изясни защото само ще се спомене за бързо а за да се схване материята трябва да се изнясни както трябва и то на едно място а не нацепено.
Posted: Thu May 19, 2011 2:27 pm
by Silver
Амелия,
Да, Ватикана си е Ватикана. И там - на Св. Петър - се изсипаха милиони поляци да празнуват обявяването на някакъв заблуден и вече мъртъв старец в светия.
За общообразователното училище... Много странно... аз придобих чудесна представа за религиите във всички аспекти, за които споменах. Ясно е, че това зависи от качеството на преподаването (може би съм имал късмет), но във всеки случай - програмата, поне по мое време беше така направена, че човек да придобие основата, която му е необходима. Цялата история за 7-ми и 8-ми клас беше водена от религиозни конфликти. И ти вече имаш представа защо, след като в 6-ти си минал през Библията и Древногръцките митове и легенди по литература. В редките случаи, в които преподавателят не се е оправял добре със задълженията си - имал съм учебник, от който да прочета. Час по религия не би ми дал нищо повече. Напротив, в критичен момент (6-7-8 годишна възраст) би ми наблъскал главата с неща, които после ще противоречат на половината учебна програма (биология, физика, история...)
Трип, естествено, че са следствия. Но точно те са важното, не дали Библията се чете на един дъх или на час по лъжичка.
Posted: Thu May 19, 2011 2:36 pm
by RRSunknown
Пак гадаеш май - и то след като уточнихме че час по религия не е равен на час по вероучение , ти отново продължаваш да ги разглеждаш като еквивалетни.
Интересно ми е да ми посочиш в кои часове по точно си научил какво означава джихад например и как се тълкува според исляма.
Posted: Thu May 19, 2011 2:44 pm
by Silver
В часа по история в 8-ми клас научих какво означава джихад, както и неговото тълкуване според исляма.
От друга страна, без да гадая, защото съм наясно с програмата за часа по религия, в първи клас, ще се изучава историята с Авраам и неговия син. Има ли смисъл да говорим повече.
Posted: Thu May 19, 2011 2:48 pm
by RRSunknown
Какво имаш против за Авраам и сина му.
Posted: Thu May 19, 2011 2:52 pm
by Silver
Сори, но вече наистина става нелепо.
Posted: Thu May 19, 2011 2:55 pm
by RRSunknown
Не сериозно - какво очакваш в първи клас да се учи - висша математика 4 или философията на Ницше?
Posted: Thu May 19, 2011 3:04 pm
by Trip
Силвър вероятно има предвид, че историята на Аврам и сина му е доста... хм, adult-ориентирана като за първолаци. Както и цялата Библия. И въобще, това четиво трябва да се учи от 11 клас нагоре, при това в специализирани класове от по-умни чавета с литературен или философски уклон.
Posted: Thu May 19, 2011 3:12 pm
by Vex
Подкрепям горното мнение.
Такива часове, ако евентуално се появят някога, би следвало да са свободноизбираеми и да са за по-големите класове, не да бъркат децата с някакви неща, които не всеки иска или може да приеме.
За щастие такива часове още не са въведени, да се надяваме че няма и да ги въведат.
Трип, а относно моя/твоя въпрос няколко поста по-горе - ще проверя тази вечер из книжките, че не ми се говори наизуст. Устройва ли те?

Posted: Thu May 19, 2011 3:15 pm
by Trip
Става

Posted: Thu May 19, 2011 4:01 pm
by JohanVladimir
Trip wrote:Силвър вероятно има предвид, че историята на Аврам и сина му е доста... хм, adult-ориентирана като за първолаци. Както и цялата Библия. И въобще, това четиво трябва да се учи от 11 клас нагоре, при това в специализирани класове от по-умни чавета с литературен или философски уклон.
Историята за Аврамовата жертва е прекрасна притча като за първолаци според мен. Първо е достатъчно "страшна", за да е по вкуса на децата, второ съдържа простичка поука, която те са способни да схванат, за разлика от много други библейски сюжети, трето, като старозаветна история е интеркултурна, така да се каже.
А що се отнася до Библията - именно затова има вероучение за деца има и академични философски курсове - може да се изучава на различни равнища. Нищо не пречи на децата да схванат неща като 10-те заповеди и да им се обясни какво всъщност празнуваме на Коледа и на Великден. И според мене е НАЛОЖИТЕЛНО! Предвид общата култура на варненския Общински съвет, например, който лично аз преди години спасих от резила да бъде публикувано в регионалния всекидневник празнично поздравление към гражданите:
"Честит Великден, честито Рождество Христово!" Та така.