Demandred wrote: ↑Fri Nov 22, 2019 7:08 pm
Разликата е, че консултантът следи за фактологически грешки, а sensitivity readers основно за ужасно мъглявото нещо наречено lived experience на "маргинализирана" група. По някаква причина се счита, че ако примерно си афроамериканец, това автоматично те прави експерт как мислят и действат всички други афроамериканци, нищо, че ти може да си дъщеря на богаташ от Ню Йорк, завършила Харвард, а героят в романа да е примерно бедняк от Детройт, и да са тотално различни не само като background, но и като характери. Нямам против консултации за подпомагане на автентичността, обаче важното е авторът да има последната дума и да не се отхвърлят автоматично неща само защото някой от "маргинализирата" група ги счита за проблематични. И въобще цялата идея, че без консултант от това малцинство няма как да напишеш убедителен герой, различен от теб по отношение на пол, раса или сексуална ориентация, за мен е абсурдна, при положение, че има толкова примери за обратното.
Некоректно описание. Да, има го схващането, че всеки афроамериканец ще е по-наясно от белия американец за ежедневието и светогледа на афроамериканците
по принцип, но това далеч не означава, че всеки афроамериканец е автоматично считан за "експерт". Сега, това е супер ново движение и в много случаи бюджетът на автора е от значение също, но ако си е направил рисърча като хората, ще плати на човек, който има опит конкретно с четенето на книги през тази призма. Такива услуги вече се предлагат в Щатско и не използват рандъмляци от улицата, само защото са чернокожи или транс.
И бтв, абсолютно съм съгласен с теб, че авторът трябва да има последната дума. И той я има. Също така множество професионални автори, които съм слушал/чел по темата, казват, че това да превръщаш един индивид от дадено малцинство в негов аватар е не по-малко проблемно от това да не ти пука за въпросното малцинство, а да го имаш в произведението си. Те казват, питай повече от един човек и в крайна сметка сам преценявай кое как резонира със собствения ти светоглед. И да, убеден съм, че душевно болните индивиди от линковете, които ти постна по-горе, биха имали огромен проблем както с този съвет, така и с авторите, които биха го последвали. Но честно казано, има много хора, които консумират изкуство с едничката цел да се обиждат от него. За мен е напълно ок те да бъдат игнорирани, както казва Киърнан, и това, че съществуват, не означава, че ВСИЧКИ или дори мнозинството в social justice движението са такива, така както не всеки куиърляк, който се определя като "би", е тайно гей и го е срам.
Demandred wrote: ↑Fri Nov 22, 2019 7:08 pm
И ако става дума само за максимална автентичност, защо няма sensitivity readers, които да следят дали белите герои на PoC авторите са убедителни и съответстват на техните lived experience? Или хетеро героите на LGBT авторите?
Oh! Oh! Oh! I know this one! Защото цялата мейнстрийм култура е правена с тези хора във фокус и техният lived experience е разпънат като билборд на Таймс Скуеър през целия ни живот. Споко, всички сме по дефолт потопени в lived experienc-а на белите герои и хетеро героите. Еле па вторите. Може би поколението на сестра ми кам аутва в 4-ти клас, но по МОЕ време (казва дядо) трябваше да се прикриваме с десетилетия в хетеро културата, преди да имаме шанса да си живеем живота автентично. Същевременно, белите хетеро хора - именно поради гореизброените причини - рядко имат шанса или нуждата да се потопят наистина в нечий друг свят. Някои го правят по естествен път, но те са изключение. Оттам идва и концепцията за sensitivity readers.
Demandred wrote: ↑Fri Nov 22, 2019 7:08 pm
Самото име sensitivity reader показва, че целта е да не се обиди някой "маргинализиран" читател и да има оправдание за автора, ако все пак се случи това - "Не съм виновен аз, sensitivity reader-ът каза, че това е ОК, него го разнасяйте по Twitter". Това, последното, се случва доста често, БТВ, дори май беше основната причина да я няма вече базата данни с такива sensitivity readers, създадена от Justina ireland, която май популяризира термина.
Виж, много ми е досаден тоя спор, и това не го казвам като атака към теб, а защото изхождаме и двамата от крайности, все едно всичко е някаква фиксирана структура, която не работи добре. А мисля, че и ти си достатъчно навътре в нещата, за да знаеш, че това е супер ново и хаотично движение все още, базирано на в крайна сметка напълно искрени, но много изострени емоции. Проблем с изтриването на чуждите преживявания винаги е имало в литературата, просто защото тези преживявания са били системно трити НАВСЯКЪДЕ. На хората им е писнало и живеят в епоха, където всяко мнение има еднаква тежест в интернет. Това е тъпо и е факт, че насред добре аргументираните и балансирани позиции има и оргия от гняв и токсични течения. Но това не прави ядрото на проблема несъществуващо или нещо, по което не си струва да се работи. И когато хора като теб третират всичко като "група олигофрени в туитър, които унищжоават кариерите на невинни автори", а хората като мен понякога смятат ВСЯКО оплакване за разумно, се губи всякакъв шанс за дискурс.
Не знам какъв е смисълът да се дразниш от термини и екстремисти, как това въобще допринася за каквото и да е?