Иии...пияницата от другата компания се върна отново поркан в грешната кръчма и продължи.
"47" vs "Последния"
1. Приказен реализъм срещу костюмирана псевдоисторическа драма.
Всъщност и двете заглавия не заявяват никакъв реализъм.
"47" си е откровена приказка по истинска случка, а "Последния" заявява, че все пак протагонистът му е фиктивен (уж сборна личност от истински такива), но пък малко се преструва в достоверното представяне на Seinan Sensō.
Е, не го прави добре - конфликтът е по-брутален и двете страни вършат гадости, а пък Saigō не е такъв идеалист.
Интеграцията на героя на Круз в редовете точно на традиционалистите, също е адски бърза и странна.
Героят на Рийвс поне е полу-японец и с години се доказва...докато най-накрая го приемат...за да може да го използват, в самоубийствен конфликт.
Та общо взето паритет. Аз съм по-склонен да харесам "47" защото поне не се взема толкова на сериозно.
2. Рийвс vs Круз
Лично аз смятам и двамата за доста ограничени актьори. Може би с лек превес на Круз.
Но плюсовете за "47" тук са два. Не Кай не е протагонистът, а Оиши. Самата роля е донякъде лишена от силни външни емоции и дървената игра, тук е добре дошла.
Докато
относително по-добрата игра на Круз е провалена от неадекватния образ, който представя.
3. Играта на всички останали актьори.
Ето това е една от основните точки по които според мен "47" бие "Последния".
Японските актьори в него абсолютно си играят в стил period drama. Жестове, мимика, пози, интонация (личи в английския дублаж) - всичко това вече съм го виждал в изцяло японски филми и ТВ шоута.
Да, това не е реалистичен начин на игра, но поне е традиционен и подходящ за приказка.
Играта в "Последния" е в друг стил. Тя естествено пак не е преследване на реализъм. По-скоро е театралната западна версия, на това как се държат самураите, но на мен ми беше доста прекалена и помпозна.
Вярно е, че разни японски журналисти са писали, че
director Edward Zwick had researched Japanese history, cast well-known Japanese actors and consulted dialogue coaches to make sure he didn't confuse the casual and formal categories of Japanese speech.
и въпреки тези усилия, пак играта ми идва прекалена и не чак до там японска.
Да ме извинява номинацията за Оскар на Ken Watanabe, но отдавна ни вярвам на тази институция.

4. Кинематографията
Тук сборно ще кажа, че от всичко което виждам на екрана - ъгли на камерата, осветление, композиция на кадрите, сценография, реквизит и пр. арт решения ми харесват повече тези от "47".
Костюмите и гримът са приблизително на едно и също ниво, но тези в "47" доминират с по-голямото количество и разнообразие.
Виж специалните ефекти бяха малко зле ама пък в "Последния" май въобще нямаше или бяха малко, та не мога да ги сравня.
Може би се издъних с това "по-голяма издънка".
Може би просто трябваше да кажа, че не харесвам "Последния самурай".
"47" ми звучи по-японски, заснет е по-красиво и мащабно. За мен е по-интересното кино зрелище.
Друг филм с който според мен "47" е уместно да се сравнява - The Wolverine. Предпочитанията ми пак са пак за ронините.