God, are you there?
Аз съм ЗА преподаването на религиИ (мн.ч.), ама само православие и то в продължение на 12 години - е, нема нужда. Това замязва на вероучение вече. Аз моите деца не искам да учат вероучение, щото вероучението няма място в съвременното училище. Нямам против обаче да изкарат един курс, в който да им обяснят кви религии има по света и за кво става дума в тях.
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19290
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
За мен редно е вероучение да се преподава от философи. Без съмнение най-голям шанс обаче да се класират имат богослови (ноу офенс, Попе) поради щото държавата няма навика много да мисли как трябва да станат нещата и ще се мине по линията на "компетентност".Morwen wrote:Не схващам логиката с асистентите по философия.
Коментарът ми целеше да каже, че все пак ИМА и кой друг освен богословите да преподава вероучение.
This is it. Ground zero.
- RRSunknown
- Elder God
- Posts: 9514
- Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am
Каквото каза младежът с металните пломби горе!
Иначе Жоре, това практически няма как да стане, няма и логика. Поне докато предметът е Религия (в единствено число), това да се преподава от философи ще е като химия да се преподава от математици, щото и двете са науки и имат нещо общо. А вероучението, бтв, принципно е именно обучението по една религия, а не по културата и традициите на различните религии.
И още нещо - набутай асистент по философия и първокласници в една стая и най-вероятно и двете страни ще са ужасени една от друга.
Иначе Жоре, това практически няма как да стане, няма и логика. Поне докато предметът е Религия (в единствено число), това да се преподава от философи ще е като химия да се преподава от математици, щото и двете са науки и имат нещо общо. А вероучението, бтв, принципно е именно обучението по една религия, а не по културата и традициите на различните религии.
И още нещо - набутай асистент по философия и първокласници в една стая и най-вероятно и двете страни ще са ужасени една от друга.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either
But I ain't keen on living either
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19290
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
1. Още в началото казах, че религия трябва да се изучава най-рано към 7ми клас, иначе си е направо опасно.
2. Религиите са съществени с философиите си. Ако учителят ще е проповедник и ще убеждава детето ми, че има някаква форма на Бог - не, мерси. Ако ще се набляга на традициите и обичаите - не мисля, че това е особено съществено за знаене.
Да преподават за Проблема на злото, за пророчествата, за библейските притчи и как християните ги тълкуват, за ценностите на християнството - да. Но това може да го прави (безстрастно) именно философ.
Да преподават за величието на бога и страха от грях - а нема нужда.
2. Религиите са съществени с философиите си. Ако учителят ще е проповедник и ще убеждава детето ми, че има някаква форма на Бог - не, мерси. Ако ще се набляга на традициите и обичаите - не мисля, че това е особено съществено за знаене.
Да преподават за Проблема на злото, за пророчествата, за библейските притчи и как християните ги тълкуват, за ценностите на християнството - да. Но това може да го прави (безстрастно) именно философ.
Да преподават за величието на бога и страха от грях - а нема нужда.
This is it. Ground zero.
Хм, ако трябва да избирам за моето дете, то за мен няма проблем той да познава основни насоки от различни религии и вярвания, но определено би ми било сериозен проблем до степен да поема риска да го спра от тези часове на своя глава, ако наред с християнските вярвания и ценности не се поднасят безпристрастно и други такива. Иначе съм ОК, но в подобна дисциплина, заедно с Библията, Корана и Ведите, що да не се изучава старогръцка митология, древноегипетска такава, вярвания от Двуречието, Сагите и т.н.? Поднесен по съответния културологичен, исторически и философски начин, в контекста на период, география, катаклизми, етични течения и прочие, ит ис файн. Вероучение - не, мерси.
VMITW!
Ъм, честно казано не схващам що пък да трябва да се учи древногръцка религия. Не, че ме кефи идеята да се учи само Християнство, православно и то, но се си мисля, че ако ще има специален предмет за това, добре е той да се занимава с големите все още актуални религии, не с такива, дето се изучават по литература и философия, нали...
And you can't dance with a devil on your back...
Приоритет трябва да се даде на Православието, най-малкото защото е традиционна религия, така както се учи приоритетно българска история, българска география, дори български композитори в часовете по музика. Освен това много деца са кръстени в православни църкви, много семейства се женят в православни църкви, а религиозните официални държавни празници са по православния календар - въпреки това, въобще не е голямо познанието по религията (съдя и по самия себе си), а то представлява основна част от живота, какъвто е. Не трябва да се проповядва в такива часове, но е добре да има поне основни познания, които да обяснят що е то религия. Разбира се и другите религии имат място в такова обучение. Разликата с митовете е, че религия и митология са различни неща, като митовете могат да се разглеждат единствено в исторически, литературен и донякъде философски аспект - но те нямат реално влияние върху живота в момента, докато религията си остава актуално и много значимо явление и днес, и в бъдеще.
Блог за хора, които не се примиряват с живота в сиво:
http://troshanov.wordpress.com
http://troshanov.wordpress.com
екзактлиifadriana wrote:Хм, ако трябва да избирам за моето дете, то за мен няма проблем той да познава основни насоки от различни религии и вярвания, но определено би ми било сериозен проблем до степен да поема риска да го спра от тези часове на своя глава, ако наред с християнските вярвания и ценности не се поднасят безпристрастно и други такива. Иначе съм ОК, но в подобна дисциплина, заедно с Библията, Корана и Ведите, що да не се изучава старогръцка митология, древноегипетска такава, вярвания от Двуречието, Сагите и т.н.? Поднесен по съответния културологичен, исторически и философски начин, в контекста на период, география, катаклизми, етични течения и прочие, ит ис файн. Вероучение - не, мерси.

„Ние можещите, водени от незнаещите, вършим невъзможното за кефа на неблагодарните. И сме направили толкова много, с толкова малко, за толкова кратко време, че можем да правим всичко от нищо. ... За мен най-лошото в България е чудесното наслаждение, което тук имат хората да се преследват един друг и да развалят един другиму работата.”
Що да не? Ти не празнуваш ли Коледа, Великден, Гергьовден?Moridin wrote:Не и в България

По основната тема. Не знам дали се повтарям, понеже ме мързи да прегледам всички страници, за да видя дали съм писал тук

Все пак, иронично или не, именно едно разклонение на атеизма, превърнато в своегорода религия, е отговорно за най-мащабните зверства в човешката история

За мен лично, всеки разумен човек би следвало да е агностик. Тоест да е наясно, че няма категорични доказателства за съществуването на Бог, нито такива, които да отричат това съществуване. Че на този етап науката е по-скоро неутрална по въпроса, тъй като и липсва апарат, който да го разреши. И че поради това всеки има еднакво основание да вярва в каквото си ще, стига да не налага вярата си по насилствен начин на тези, които не са като него

Who is online
Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 1 guest