Posted: Mon Apr 12, 2010 10:16 pm
Аз съм тъп музикант и схванах от раз. Сърдете се на себе си :р
Всъщност не променя ЧАК толкова смисъла. Просто поставя фокуса върху друг аспект от християнството. В оригиналната поема Бог/Съдба присъства много повече и се задават едни такива въпроси като предопределено ли е всичко и т.н. Тук, и заради драматическия потенциал, и заради sensationality-то фокусът е върху гордостта и грехопадението. Филмът е много по-първичен и грабва повече за джигера в това отношение.1) Ами основната нишка и на поемата и на филма е ясна - кралство нападнато от чудовища; идва иноземен герой, който се оправя с тях. Поемата обаче категорично НЕ се върти около темата sins-of-the-fathers, защото в нея Беоулф убива майката на Грендел, а не я изчуква. Това променя АБСОЛЮТНО всичко във филма (без обаче да се отдръпва от "историческите събития" - сблъсъците са същите). Ето това е, което намирам за гениално в цялата работа.
Абе както е типична генерична история, така е и тия работи, за които се пробвах да обясня. Иначе вероятно има корен в устните предания, тогава естеството на литературата е било на едно по-повърхностно ниво хората да си разказват колко е як народът им. Това, че Беоулф е иноземник, е само първата от леките закачки с традицията в оригинала.2) Всъщност, няма значение дали човекът, който е написал буквално поемата е изтънчен придворен поет. Той е просто брънка във веригата на устната традиция до момента - не е ясно каква е била легендата преди да стигне до него, не е ясно дали той не е скрил или извъртял нещо от нея. Беоулф е типична генерична героична история, така че за първоизточник тук едва ли може да се говори. Сега гледам, че си добавял как тва за устните предания е булшит, а то не е - тва си е сериозен дебат, доколкото знам.
Еми не се нагаждат толкова трудно. Грендел е чудовище без разум (олицетворен в Държавата от философите), "обладало" една "държава" (тая на бай Хротгар). Майка му е отрицанието на реда и справедливостта. Съществуването й противоречи на естествения ред (олицетворен в Държавата от стражите). Това, че е създала отроче, само показва, че този ред няма да се възстанови от само себе си, хаосът ще се репродуцира, докато някой не го спре. Драконът, освен че е много стар архетип в европейската литература, с все асоциациите му с природни стихии, настъпваща старост, безплодие и т.н., е и доста буквален опустошител на де що села и ниви му се изпречат пред очите конкретно в поемата. -> Отрицанието на неразумната част, която се отнася към задоволяването на първичните нужди на човека и държавата (при Платон това са занаятчиите).3) По-скоро говорех за визуалната кохерентност - един от малкото проблеми на филма, но тва за Платон ме разби.Едно, че не мога да наглася по никакъв начин разумната, гневливата и неразумната "душа" да съответства на Грендел, майка му и дракона. И второ, че тези възвишени интерпретации идват основно от факта, че става дума за първото нещо на писан английски и някак ще е тъпо то да се окаже просто историйка за сражаване с чудовища. Както и да е, този въпрос няма отношение към качествата на филма.
Хубаво, това няма да го чоплим.4) "Беоулф" си е баш фентъзи (и за дефиниции много не ми се спори, честно казано) - но, ок, съгласен съм, че Беоулф не е първият фентъзи герой.
Еми за мен го има определено моментът на неяснота - ще се подмами ли И Уиглаф, или не. Което естествено е напълно в съгласие с духа на епохата ни, де. Вече никой в изкуството не обича да дава ясни отговори. Относно Беоулф и дракона - както казах, нещата са не толкова РАЗЛИЧНИ от поемата, колкото по-драматизирани, по-извадени наяве. Което ги прави и доста по-въздействащи, де, за хора, които не са расли с философски трудове и дидактически поеми5) За обръщането вече казах - същественото е, че драконът е син на Беоулф. В поемата това е просто поредното чудовище, във филма драконът е проклятието, което той сам е натресъл на кралството си. Това, че той спира "англо-саксонската" традиция на Хротгар ("let some young and brave hero save us") наистина показва за пореден път, че той е осъзнал обречеността на тоя тип герои (btw, тук идва и паралелът с Джийзъс - той жертва себе си, за да спре поредицата от грехове, да ги изкупи едва ли не). И в тоя контекст финалът с Уиглаф е страшно многозначителен и всъщност, наистина най-добрият начин по-който може да свърши филма. Анджелина го кани във водата, той зяпва от ужас, разбирайки цялата истина за лъжите на Беоулф, после я поглежда изпитателно, влизайки във водата, но с погнуса на лицето и златния рог в ръцете, екранът става от 3д - 2д и имаме fade-to-gold. Просто евала за това. Дали тази сцена сваля от тежестта на християнската пропаганда зависи от това как историята продължава в твоята глава.
Оф, не се прави, всеки път като се съберете обсъждате драматичната кохерентност и бюста на Скарлет Йохансон, затова си наясно.Roland wrote:Аз съм тъп музикант и схванах от раз. Сърдете се на себе си :р