Ам, чакай сега. Ти ми казваш, че Толкин всъщност ламерски е написал някаква книга, а Джаксън е показал истинската история? Все си мисля, че Толкин по-добре трябва да е знаел за какво иде реч. Бтв, Средната Земя не е спасена чрез битка, битките са само фон за спасяването й. Спасена е чрез унищожаването на бавно изпиващ душата на приносителя му артефакт. Като тръгна по тази логика може би все пак за Толкин просто битките не са на първо място.
Не, не ти казвам това. Честно казано, не знам кое въобще те е навело на тая мисъл. Какво казах? Казах, че Толкин е сложил фокус върху нещо, върху което във филм със сюжет не може да се сложи. Сложил е фокус върху
света и е натъпкал сюжета с допълнителна информация за него. Информация, която в огромната си част е нефилмируема. Казвам ли нещо въобще за ламерски написана книга? Какво казвам още в първото си изречение?
В първото си изречение. Това, което ти казваш в последното от куота. А казал ли съм, че Средната Земя е спасена с битка и ако да, къде? Казвам, че основата на сюжета е завръщането на Саурон и отпора на хората. Казвам, че битките са много важни в сюжетно отношение. Не са ли? Това, че пълчищата на орките настъпват, а нашите ги удържат, като едновременно спасяват целия останал свят И фактически са причината Фродо въобще да има някакъв шанс да отнесе пръстена до Съдбовния Връх.
И като си говорим за това, за което е Властелина, не може ли също толкова адекватно да се изтълкува като жертвата, която цели народи правят в името на някакъв нищожен шанс Саурон да бъде победен? Книгата няма един сюжетен фокус, филмът също не бива да има. А по отношение на времетраене, на частта на Фродо и на частта с "екшъна" беше отделено достатъчно време, според мен.
Всъщност Любовната История в книгата е между Еовин и Фарамир. Която във филма (кино версията) се изчерпва с няколко палави погледа. Това между Арагорн и Арвен е любов, но не романтична и изпепеляваща. По-скоро любовта на двама души, които вече са се събрали, вече са обречени един на друг, почти колкото и ако бях женени. И Арвен е Пенелопа, а не Жулиета-та, за която беше представена.
А ти как я виждаш вкарана любовната история между Еовин и Фарамир? И всъщност, Еовин се зарибява с Фарамир
накрая, ама много накрая на книгата. Дотогава си кеси с Арагорн.
Работата с Арвен и Арагорн е там, че в книгата може да ни бъде разказана, както и е, ама същността на киното е
драматизация, не разказване.
Факт е, че в книгата не се катерят по мамути (земеслони, всъщност) и по гърбовете на тролове. И всички тези неща са типичен пример не за фентъзи, а за холивудски екшън. Неслучайно ти дойде на ум първо Нео (а, бтв той в първата, по-добра Матрица не е чак такъв катил). И пак говорим за мащаби. Ок е да се покаже епична битка, но тук имаше дотолкова нереалистични, че чак беше смешно. И да, филмът е нереалистичен, но е нереалистичен с магия, а не противоречия на физиката на общо основание.
Ами не, доста типичен пример за фентъзи са си всякакви такива похвати. Особено фентъзито, което излиза напоследък. Джаксън вероятно е бил наясно с теченията във фентъзито по времето, по което е правил филмите и е разбрал, че може да привлече хората по този начин. Освен това Толкин не описва по никакъв начин битките си, така че реално погледнато те може да изглеждат по всякакъв начин.
А това дали е прекалено, или не, е толкова субективно, че въобще не би трябвало да го изтъкваш като аргумент. Единственото, което то показва, е че може би имаш по-добър вкус от мен в това отношение - на мен битките си ми харесаха достатъчно.
Диалог? Пълнокръвни герои?
Какъв диалог? Какво имаш предвид под пълнокръвни герои? Какво е пълнокръвен герой за теб? Питам, защото не съм убеден, че тези неща ги има дори в книгата, а на мен във филмите нищо от това не ми се е сторило недостатъчно. Добавянето на кои пропуснати моменти би направило филма по-добър?
А аз съм почти сигурна, че не беше показано, още повече че принципно той умира с палантира в ръце, пък той за по-зрелищно се хвърли от кула на фона на епичен пейзаж. Те са важни, доколкото са някакви тухли в историята, които изграждат цялата история и я карат да стои здраво. Нека за трети път напомня, Денетор беше зъл, щото беше лош, някак това ми е малко изтъркано. А не виждам какъв ти е проблемът с вмъкването на палантирите...
А какъв беше Денетор в книгата? Просто не си спомням. Проблемът ми, че вмъкването на Палантирите щеше да отнеме екранно време, щеше да е статично, и това, на фона на другите неща, които стават в третия филм, щеше да е скучно и публиката щеше да зяпа. Ако имаше повече статични елементи, можеше да се впише някак. То обаче няма. В случая Джаксън си е карал по модела, който той си е създал за филма.
Ок, и аз това викам, това не е Властелинът, това са героите от Властелинът, биещи се в битките от Властелинът. Но не е Властелинът. И е интерпретация само на най-комерсиалната част от Властелинът. Не отричам, че има неща, които много трудно се добавят (Том Бомбадил, например), са правени компромиси с твърде много неща в името на битките на стероиди.
Кои са тези неща?