Преди няколко седмици изиграх
Heaven's Vault и чак сега се наканих да пиша за това. Играта е нещо горе-долу подобно на click-and-point adventure, в смисъл, че е минала е покрай този жанр. Играете като археолога Aliya и в процеса на играта ще разгадавате тайните на миналото в света, където се развива действието, но пред вас като играч ще ви се разкрива и миналото на героинята. Докато Aliya разучава мистериите на отдавна рухнали цивилизации, вие ще разучавате как тези събития са се отразили на нейния живот и съдбите на нейните познати.
Това, което бих нарекъл "основна механика" или нещото, с което играта изпъква като геймплей, е разчитането на послания, изписани на Древния език. Ако видите трейлъра в сайта, който линкнах, ще добиете добра представа за какво става дума. Например в някакъв момент ще намерите гребен с надпис и Aliya (някак) ще разбере, че има, да кажем, три думи. За всяка от тях ви се дават три възможности за превод (съобразени донякъде с контекста, където е намерен надписа) и вие ще трябва да предположите кое е верния превод - напр. в случая първата дума може да е "Опази", "Любов", или "Звезден". В процеса на играта ще срещате същите - или подобни - комбинации от заврънтулки и ако видите достатъчно, героинята ще се досети, че първоначалното ѝ предположение е било грешно, или пък ще се увери, че по-рано е нацелила правилен превод. В един момент ще се сблъскате с малко усложнение на тази формула, тъй като повечето надписи вие ще трябва сами да разделите на думи.
Сега, ако сте лингвист или хобито ви е да създавате езици, то нека очакванията ви да са ниски, защото езика не е нещо особено (познатото ни "Подлог-сказуемо-допълнение" и логиката на думите не се разграничава от тази на западната култура - например ако не се лъжа
- Spoiler: show
- "сърце" се оказа дума свързана с "любов"
). Цялата история с "превеждането" е по-скоро пъзел, нещо като много сложно "езиково судоку" и не може да се доближи въобще кой знае колко до истинска симулация на научаването на напълно нов език.
Между другото, както съм тръгнал да предупреждавам за евентуални разочарования, да спомена, че играта има малко странен визуален стил, където всичко е триизмерно рендърнато, но героите са двуизмерни спрайтове и като се вземат предвид и контролите, цялото усещане поне в началото е за леко "дървена" игра. Отгоре на всичко това, има сегменти в играта, където трябва да направлявате "платноходка" из "реките", които свързват "луните", където се развива действието. Абе в общи линии, играта донякъде изисква да сте така, леко в състояние на дзен и да можете да отделяте търпение.
Но иначе поне за мен всъщност всичко сработи доста добре. Не ми трябваше много за да свикна на визията на играта и музиката е много красива (трейлъра дава добра представа за нея) и според мен много помага човек да влезе в правилното настроение. Историята е изключително запленителна и разгадаването на всяка мистерия поражда повече въпроси. Механиката с разчитането на надписите ме накара наистина да изживея тази фантазия да съм археолог разчистващ паяжините и разчитащ какво има отдолу. Към края на играта вече бях добил усет и преди играта да ми каже "прав си", на много места вече имах идея какво се е случвало около мен - и тъй като си говорим за рухнали империи, в един момент играта стигна и до този сладък момент, където искам да разбера повече - ама знам, че наученото няма да ми хареса...
Между другото, имайте предвид, че изборите ви имат голяма тежест (не като в МЕ3) и избори всъщност правите доста често. Например, още в началото ми се стори, че главната героиня е леко голям задник и реших да я играя така, че екшуъли да мога да я трая. Като видях във форумите, май съм имал доста различен експириънс в играта спрямо повечето хора, като най-малкото по много естествен начин взех един рядък achievement, който явно затруднява разни completionists. Ама тъй като двамата с Aliya бяхме престъпно любопитни, взехме, че... абе направихме нещо, което бих избягвал в бъдеще (ама като цяло се върза с историята, тъй че ценен experience във всеки случай).
Та тъй, думите, с които започва играта са "Stories don't have tidy beginnings. The past is always present" и това го чувствам като основна тема, която е представена много добре чрез механиките и сюжета. Аз бях изключително очароаван и ви я репоръчвам, особено ако си падате по мистерии, "куест" жанра, и ако я видите на промоция нейде. Аз определено ще я преиграя - "разгаданите" думи се запазват в New Game+, само че надписите стават по-сложни, тъй че "судокуто" си е пак интересно. И както в Bastion, преиграването всъщност може би е част от сюжета...