За съжаление „Силата на разума” не ми е под ръка – дадох я на един приятел да я чете.
Но ето я тезата от книгата на Ориана Фалачи в един блог.
Та Ориана Фалачи е християнка, защото е европейка – а европейското възпитание и култура са базирани върху основните християнски ценности и добродетели. Не върху всички – върху основните. Онова, което европеецът по принцип определя като „добро” или „лошо”, всъщност е тъкмо базата на християнското учение.
Най-честият и най-сериозен аргумент срещу това, че тези ценности, виждаш ли, не били християнски, ами били общочовешки.
И много съвременни хора, считащи себе си за разкрепостени, широко скроени и лишени от предразсъдъци, разсъждават именно така. А разсъждават така, защото някой им е втълпил, че онзи, другият – с различната култура, различните традиции и различното възпитание – е същият като тях и е носител на същите ценности. И всичко, което приемат за себе си – автоматично пренасят и към него. Впрочем – именно това е един предразсъдък. И то от големите.
Ами... не. Християнските ценности не са общочовешки.
У нас например, се счита за добра постъпка да помогнеш на някого, който е в изпаднал беда – без разлика от етнос и религия. Тъкмо на това учи християнството. И това се е пренесло в европейския светоглед.
Но това не е така в ислямската култура и в ислямското възпитание. Мюсюлманинът помага само на мюсюлмани и приема помощ само от мюсюлмани. Помните ли земетресението в Истанбул? А помните ли как хората от българските спасителни екипи се жалваха, че турците не им позволявали да докосват затрупаните? Разчистват терена, попадат на човек, и в този момент турците ги гонят, понякога – доста грубо: няма да пипаш правоверен, невернико! Много хора загинаха тъкмо по тази причина – спасителите-друговерци просто не бяха допускани до тях.
Тук изобщо не говорим за ислямисти, а за най-обикновени хора – но възпитаници на култура, базирана върху ислямските ценности. При това – от страна, която счита себе си за светска и модерна. И даже иска да влезе в ЕС.
Не, че на турчина е забранено да помага на друговерци, но за тази работа никой няма даже да го потупа по рамото.
Както виждате – ето една добродетел, която определено не е общочовешка.
А и примерите са много и не само с исляма.
У нас се счита за недостойно да измамиш някого или да се възползваш от незнанието му – но за изповядващия юдаизма е напълно нормално да го прави по отношение на друговерци.
У нас подкупът е нещо толкова укоримо, че дори е въздигнат в ранг на престъпление. В механично преписалата подобни норми в законодателството си Корея – също. Там осъдени за подкуп обаче почти няма – но не защото никой не взима, а защото паричните подаръци за висшестоящите се приемат за напълно в реда на нещата. Там подкупът даже си има и наименование – „пари за оризов пай”.
И т. н.
Истина е, че църквата отдавна вече не се разпорежда в културата. Християнската основа обаче е останала и поне засега нищо не е в състояние да я разклати.
Пак ще дам пример с Турция – преди стотина години един велик човек опита да промени базата на нейната култура, да промени възпитанието и мирогледа на турците. И да направи Турция модерна, светска и най-вече – европейска държава. Ами... получило се е до едно време, но сега махалото се връща.
Правя разликата, за която говориш, Трип - но това не прави отгледаните и формираните в културната атмосферата на Християнството хора - та дори и атеисти - нехристияни. Даже Ориана Фалачи го казва за себе си: "Аз съм християнски атеист". Между другото - препоръчвам "Силата на разума". Книгата е написана изключително емоционално и на места много крайно. В доста отношения не съм съгласен с Фалачи - но все пак книгата е ценна.