Page 16 of 67
Posted: Mon Dec 11, 2006 6:39 pm
by Xellos
Ненам кой ше осъществява контрол над нея само? За метрото как да е, него да го направят с няколко лъча доста ше облекчи системата отгоре ма НЯ.
Posted: Mon Dec 11, 2006 7:17 pm
by Moridin
Аз явно продължавам да съм тъп и продължавам да не разбирам защо да не се таксува еднократното пътуване, а трябва и да се мери колко е дълго или колко време взима?
Posted: Mon Dec 11, 2006 7:20 pm
by Ghibli
Защото е тъпо да плащаш "много" за една спирка примерно. Но и аз не разбирам защо да не се таксува на разстояние; за мен това е най-логичното. Цената на всеки превоз се формира основно от разстоянието, нали? Имам предвид при равни другите условия от типа вид превозно средство и пр.
Posted: Mon Dec 11, 2006 7:32 pm
by Moridin
Хмпф, не съм видял някой да плаща за една спирка така или иначе... А и не може да се плаща МНОГО повече от сега ПРИНЦИПНО, по който и да е начин на начисление, щото и без тва транспортните проблеми досега винаги са били най-лесният фитил за масови недоволства.
Иначе от чисто техническа гледна точка, да се мери разстоянието и да се таксуват по него картите от електрониката вероятно е по-трудно, отколкото да се засича времето, съответно вероятно ще е и по-скъпо.
Posted: Mon Dec 11, 2006 7:47 pm
by Zheko
Именно. На разстояние си е най-добре. Ето следният увлекателен пример:
За да отида на гости на баба ми, която е в Младост 1, аз имам няколко опции:
1. Рейс 111.
2. Рейс 310 и някой от младостките рейсове, хванат от Лъвов мост.
3. Трамвай 8, Метро, трамвай (какъвто мине) и пак младостки рейс.
и пр.
Както е сега, на пътуване, опция 1 ми струва 70ст, опция 2 - 1,40 лв и опция 3 - 2,10 лв. А нито отправната ми точка се мести, нито блокът на баба ми. Времето за взимане на това разстояние по различните маршрути, разбира се, също е различно.
При това положение, създава се парадоксът, че за изминаване на едно и също разстояние, аз мога да плащам различни суми. Както ако е за возене, така и ако е за време. Примерно, тръгна по обяд със 111, когато околовръстното е свободно, а се върна в 5-6, когато са най-големите задръствания. И какво? Билетът ми за отиване излиза по-евтин от билета ми за връщане...
Японците, примерно, са го измислили така:
На всяка гара има карта на цялата транспортна мрежа, с отбелязани гарите и до името на всяка стои цифричката йени, които трябва да заплатиш, ако искаш да слезеш там (считано от гарата, на която се намираш). Закупуваш си билет и влизаш. За да стане това, пускаш го в един автомат, той ти отваря вратата и като влезеш си взимаш билетчето, което автоматът ти изплюва от другата страна. Вътре в гарата имаш достъп до всички възможни посоки. Можеш да се качваш и прекачваш колкото пъти си искаш и ако щеш да се разхождаш цял ден по влаковете. Единственото, което трябва да направиш е, да излезеш на гарата, до която си платил (или на коя да е гара, до която стойността на билета е същата смятано оттам, от където си се качил). Това става като отидеш към изхода и си пуснеш билетчето в подобен автомат както на влизане. Той ти отваря вратата и те пуска да излезеш от гарата. А билетчето ти го поглъща безвъзвратно.
Няма контрольори, няма слугински скандали, транспортът цепи секундата по разписанието и всички са щастливи и доволни.
Posted: Mon Dec 11, 2006 8:27 pm
by Pugsley
Бая сме далечко дори от най-беглите аспекти в япония.
Posted: Mon Dec 11, 2006 8:33 pm
by Xellos
Уви едмо метро не могат да направят в София камо ли такава система да се направи. Кво ше бачкат стадата контроли при тоя момент с картите?
Posted: Mon Dec 11, 2006 8:37 pm
by Amelia
Там, където съм била, билетът за автобуса важи един час. Струва повече от нашия билет, но с него мога да сменя и 10 превозни средства, ако ми се налага. Като се качиш в метрото, можеш да си пътуваш с един билет цял ден и да менкаш произволен брой мотриси. Давността на билета изтича, като излезеш от системата на метрото. Във Франция с дневната карта за градския транспорт можеш да се возиш на всичко, включително и на влаковете, които обхождат вилната зона на Париж. При това положение, това което ни карат да плащаме тук за услугата "Градски транспорт" си е направо престъпление.
Posted: Mon Dec 11, 2006 9:54 pm
by Moridin
Еее тва японското е много сай-фай

Posted: Mon Dec 11, 2006 10:44 pm
by zhivik
Така - не знам кое е по-дискриминиращо - аз такава дума не съм използвал. Но предимството от таксуването по време е най-вече това, което посочи Амелия - с един билет сменяш колкото си искаш превозни средства и не се тревожиш за кое какво трябва да плащаш. Ако се таксува по разстояние, това означава въвеждане на зони (обикновено концентрични), и такси за преминаване от зона в зона. Това означава, че колкото повече зони трябва да преминеш, толкова ти е по-скъп билета. Ако живееш и работиш само в една или наймного две зони, всичко е ок. Само че ако живееш в краен квартал (да кажем Младост 4) и работиш в центъра, което съвсем не рядък случай, ще трябва да плащаш пълната цена всеки божи ден - по два пъти, дори. Да не говорим, ако просто искаш да се разходиш, да напазаруваш, да отидеш на кино и т.н.
От друга страна, ако имаш гаранция, че градският транспорт винаги е редовен, тогава можеш спокойно да си пътуваш през колкото зони искаш, без да се тревожиш за цената. По този начин хората, които живеят в краен квартал, но работят в центъра, се поставят наравно с тези, които иначе биха пътували само в една зона, но за същото време. Пример за таксуване по разстояния е Лондонското метро - всеки, на когото му се е налагало да го ползва, може да потвърди, че никак не излиза евтино, дори за местните.
В заключение, за мен е далеч по-цивилизовано да имам билети за време, стига да знам колко точно ще ми отнеме да стигна от точка А до точка Б, защото имам възможност да избирам колкото си искам алтернативни маршрути. При таксуването на разстояние, аз съм ограничен от това, дали даден маршрут ще ме преведе през повече или по-малко зони. Но всичко това е хипотетично, за съжаление. Докато не се оправи проблема с трафика в София, въвеждането на подобна система е адски несправедливо. Всъщност, аз имам твърдото намерение да заведа дело срещу Столична община, ако се случи билетът ми по време да изтече, докато съм в задстръстване, и междувременно ме глобят.
Posted: Mon Dec 11, 2006 11:01 pm
by Morwen
Добре де, защо трябва да е толкова сложно? Знае се какви са разстоянията в километри между спирките, да се изчислява по тях, мамка им на зоните. След като могат да следят след колко време ще дойде автобусът, едва ли е голям технически проблем да му се отчита изминатия път.
Въпросът е, че по сега гласения начин по никакъв начин не се улесняват пътниците. Няма билети за кратко пътуване, то се мери в часове (!?!). И съвсем спокойно можеш да платиш двойно само защото те е хванало задръстването и си изкарал час и пет минути в него. Отнемало ми е почти час от Хемус до Гео Милев с такси при най-големите задръствания, представям си какво би било с автобус. Въпросът е, че не се правят елементарни неща, за да се улеснят пътниците.
Posted: Mon Dec 11, 2006 11:04 pm
by The Dragon
Posted: Tue Dec 12, 2006 10:43 am
by zhivik
Morwen wrote:Добре де, защо трябва да е толкова сложно? Знае се какви са разстоянията в километри между спирките, да се изчислява по тях, мамка им на зоните. След като могат да следят след колко време ще дойде автобусът, едва ли е голям технически проблем да му се отчита изминатия път.
Това по принцип не е голям проблем - ще го сметнеш веднъж, ще го сложиш в една табличка и готово. Само че да си помисляла как ти ще смяташ разстоянията, ако трябва да използваш повече от едно превозно средство? Особено ако отиваш някъде за първи път? Малко нереално ми се струва хората да обикалят с калкулатори и да смятат, аджеба, по този маршрут дали ще излязат 4 или 6 килмоетра, да кажем. Освен това ще трябва да се направят информационни системи с всички възможни комбинации от разстояния (!), защото иначе ще е дискриминация спрямо тези, които нямат компютър с Интернет. Дори да опростим нещата, и да въведем такси за определени интервали разстояния (пр. до 2 км, от 2 до 5 км, от 5 до 10 км, над 10 км), пак ще стават едни сметки, сега ако взема този рейс, дали разстоянието ще е 4,5 км, или 5,5 км където се влиза в по-горната група. Освен това не виждам как пенсионерите ще правят подобни сметки, дори и ако за децата това може да се окаже полезно.
Ако ще таксуваш по изминато разстояние, на практика единствения реално работещ начин е да разделиш града на зони. Така че ако например Младост 4 е в зона 5, а Изток е в зона 3 (съвсем условно), става ясно какъв билет да си купиш. А пък и е далеч по-просто да сложиш по една карта със зоните на всяка спирка, отколкото да се чудиш как да помогнеш на хората да си сметнат пътя. Разбира се, говореше се за някакви електронни чипове и смарт карти вместо билети, но това според мен е пълна научна фантастика, и според мен няма да се въведе в обозримо бъдеще. Дори и в повечето европейски градове няма подобна система. Това, което се прилага най-често, е че имаш апарати като тези в нашето метро; просто слагаш билетчето, и върху него се отпечатва надпис с датата и часа. От там нататък, ако те проверят, просто се гледа часовника, и ако си просрочил времето - глоба. Според мен за това става дума за тази нова система, а колкото до смарт картите, те банките тепърва ги въвеждат, пък какво остава за градския транспорт.
За втората част от мнението ти, мисля че показах много ясно, че съм напълно съгласен с теб. Вярвам, че в една нормална обстановка, таксуването по време е по-нормално. В нашият случай, обаче, това ще си е чисто ограбване.
@Драгън - честно казано, напоследък много сериозно си мисля за този вариант. Много повече маневреност, и много по-малко проблеми с паркирането, проблемът ми е, че в следващите 12 месеца ме чакат сериозни разходи по нов апартамент, ака че едва ли ще мога да си го позволя. Но определено решава доста проблеми в град като София, не отричам.
Posted: Tue Dec 12, 2006 10:51 am
by herairness
в краен случай,ако не може хонда си зимаш БМХ и катинарче

Posted: Tue Dec 12, 2006 10:54 am
by Pugsley
Аз ходя пеш основно. От драгалевци до центъра с тренинг се зима за 1 час, а с градския транспорт ако не е задръстено за 40 мин. Еми аз добавям 20 мин и хем се пораздвижвам, хем спестявам главоболията свързани с транспорта.