Matrim wrote:Примерно Робин Хоб. В "Придворният Убиец" сетингът не е нищо особено. В фентъзитата на Бюджолд пак е така, макар че боговете там са интересни и сравнително оригинални. Чел съм само един том на Бакър, който е копирал като невидял от историята на Кръстоносните походи, но пък книгата определено си струва. Твоят любимец Мартин също е копирал като за световно Войните на Розите, но това някак не те спира да го хвалиш май.
Сега, Мат, дай да не мешаме нещата. Говорехме за сбърканите (за мен) фентъзи сетинги, а именно:
*копие на Толкиновия (Брукс, Фийст, Паолини, Салваторе, донякъде Джордан)
*евтини добро/зло клишета (Джордан, Паолини, Дон Келъндър, Гудкайнд, Роулинг, Едингс, Люис)
*абсурдна смесица от ясно различими заемки (Асприн, Роулинг, Мартин Скот, Люис)
Това ми е проблемът. Нищо друго. Това, че Кай прокарва история като фентъзи, вече го преживях.

Просто като му четох последния роман, автоматично заменях
англицини с англичани,
цингаели с гаели (келти, уелсци),
ерлинги с викинги,
Аелдред с Алфред (Велики) и т.н. Да, толкова е тъп, горкия.

Но, както казах, хванах му цаката, така че това точно не ме е дразнило повече. Радвам се, че каза нелицеприятната истина за Бакър и Мартин, защото ако я бях казал аз, щяхте да ме изядате на място.

Но тези тримата са достатъчно добри автори (задължително равно на високоинтелигентни хора), за да поддържат
консистентност. Така че по никакъв начин не влизат в някоя от горните категории, дори в третата, както обясних.
Оттам-нататък, както казах, проблемът ми е никакъв. Нямам абс. нищо против - даже сърдечно приветствам
минималистични сетинги, като в първия Хоб. Сетингът ме касае само като придатък към наистина важното - героите и сюжета. Държа да не ги съсипва (бидейки някой от гореизведените три) и
предпочитам да не ми се вре много в очите и да не ми губи времето с излишни задълбавания - защото, пак да кажа,
нереални светове - сами по себе си - не ме вълнуват особено.
Ако става въпрос за исторически романи, обаче, нещата се обръщат на 180 градуса. Там дори да нямаш кой знае кво в другите три графи, един добре разработен и проучен сетинг ти дава безценна информация.
Та така. Изкарай ми добър автор с някой от гореизведените типове сетинги и пак ше говорим.

На Землеморията пък какъв и е проблемът, Рол? Ако е минималистичен сетинг, както казах, одобрявам. Ако е това, че използва дракони и магия - знаеш, че по нейно време (преди нещастниците да почнат да я копират) още не е било клише. Толкин историята.