Я да се изрежа малко и аз, че филолозите са в недостиг и Трип е по шипченски епичен.
RRSunknown wrote:А какво ще кажете за сравнението на Левски с Христос и бесилото с кръста в "обесването на Васил Левски" ,
Ще кажа, че сравнението за мен е очевидно, пряко и елементарно. Бих казала - дори банално. То буквално се натрапва на всеки, който е прочел поемата, не изисква никакъв задълбочен анализ, за да бъде изведено, тъй като е сравнение, изградено от Вазов и пробутвано средностатистически на всеки пет реда: като почнеш да броиш от "сърце порасло и за кръст готово", минеш през "той беше готов сто пъти да умре на кръста Христов", та чак до "О, бесило славно! По срам и по блясък ти си с кръста равно!". Та в тоя смисъл, вашата учителка евангелистка се е мъчела да ви накара да прочетете поемата. А ако не си я прочел, какво различно от цафара очакваш, би ли споделил?
Бих искала да помоля също така да ми разясните, ако няма да ви затрудни, защо
собственото ми мислене не беше особено ценено в часовете по физика, математика и химия, ами вместо мисленето ми, преподавателите искаха от мен да мога да извеждам сумати сложни формули, да решавам системи уравнения и да наизустявам формулата на бензола? Не можеше ли така, със собствени думи и мисли да ги избутам тия предмети, ами вместо това ме караха да използвам някакви сложни думи, навярно чуждици, разни там косинус, хипотенуза и катализатор?
И защо имаше само Една Правилна Методика за получаване на натриев сулфат и ни караха всичките да я прилагаме, като преди това ни караха да четем в учебниците и да зубрим от разни там мастити професори химици?
Да се запра, че нещо съм неприятница неска.
Edit:
Добре, успокоих се и сериозно моля за извинение за тона. Няма да трия горното, защото някой има право да си състави все пак лошо мнение за мен.
Много отдавна съм излязла от училище - факт. Нямам никаква представа как се преподава литература в момента в средното училище, макар че журирам в един конкурс за есета и имам всички основания като един Стефчов да заключа: крайно небрежно е преподавано.
Идеалните цели на образованието по литература, в техния крайно редуциран минимум (NB!), са долу-горе две: да те научат да анализираш писмен текст и да те научат да създаваш писмен текст. И двете умения не са по-прости или по-лесни от които и да е други знания и умения, получавани в средното училище. И по никой, ама по никой начин не са интуитивни и вродени, не са неща, които човек може да прави, опирайки се на "здравия разум" и всекидневния си опит. Това са сложни умения, изискват подготовка.
Никой не може да се справи с образователните изисквания по литература в гимназия със "собствени думи" и "собствени мисли" - знам, че тази идея е много широко разпространена, но тя просто е невярна. Собствените думи и мисли са
надграждане върху добре овладените аналитични подходи и терминологичен инструментариум. В противен случай резултатът просто няма да е литературен анализ.
Писането на т.нар. теми по литература е обучение в писане на различни жанрове академичен текст, а всеки жанр си има определена структура. Не можеш просто да напишеш три абзаца и да ги обявиш за есе, след като това не е есе, мили мои участници в национален конкурс за есе...
Въпросът коя конкретно учителка как конкретно е преподавала в някое конкретно училище, е съвсем отделен въпрос. И аз нищичко не научих по биология в гимназията. Но за това не е виновна биологията, нито учебниците и помагалата по биология.