RRSunknown wrote:... българите са били поданици на Османската империя /вярно с малко повече данъци, но защитени ясно и най-вече ТВЪРДО от закона/.
ок - данъци:
(цитирам "Български хроники" - тонът е на Стефан Цанев)

Данъците, които са плащани по време на Османската империя: ресм-и бенак, ресм-и буюндрук, ресм-и чифт, тасма акчеси
(това са разни видове поземлени данъци, плащани на феодала за ползване на неговата земя)
Следват:
- адет-и ангам - данък за притежаване на овце и кози
- ресм-и агъл - данък за кошара
- ондалък - десятък върху селскостопанските произведения и овцете
- отлук хакъ - за сено
- ресм-и бостан - за зеленчукова градина
- яйлак хакъ - данък за пасище
- бач - данък за стоки, изнесени на пазара
- яве - данък за намерен загубен добитък (интересен данък, нали?)
Ако след тези данъци все пак ти остане нещо за ядене и оцеляваш, и, не дай Боже, решиш да се жениш, те чака ресм-и гердек - данък за правото на мъжете да се женят. А като се ожениш - ще платиш и сватбен данък бад-и хава
Ако пък не щеш да се жениш, ще плащаш ергенски данък ресм-и айляк.
Ако ли пък си бедняк и нямаш земя, то ест, работиш аргатин на някого, плащаш ресм-и мюджеред.
Ако гледаш тютюн - плащаш ресм-и духан.
Ако нямаш къщичка и скиташ, ще плащаш ресм-и хаймане.
За честта да бъдеш поданник на падишаха цял живот плащаш гордия данък ресм-и райет
Това са само редовните данъци.
Имало е и допълнителни:
Наред с държавния десятък, за да се радваш на благоденствието на спахията, имаш честта и удоволствието да плащаш и допълнителен десятък саларлък.
Обаче, за да не мизерства стоящия по-високо от спахията управител, плащаш и ресм-и ниябет.
И накрая, за да ти съдерат наистина кожата, трябва да платиш данък и на събирачите на данък адет-и гулямие.
Освен редовните и допълнителните имало и извънредни данъци:
По време на война за покупка на оръжие и облекло плащаш данъците авариз и бедел-и нозул, за изхранване на войската - натурален данък сюрсат. А войни се водели редовно.
Освен това султанът имал правото и навика да налага с декрет и други извънредни данъци: текялиф-и йорфие, но понеже султаните били хора отрудени, измъчени и разсеяни, забравяли да отменят декретите и тези данъци също ставали редовни
Отгоре на всичко неверната рая, т. е., немюсюлманите, плащали и наказателни данъци:
Всеки гяур, навършил 15 години, заради правото да си наси главата на раменете плащал поголовен данък джизие.
Като навършел пълнолетие, гяурът плащал още един данък - испендж
Ако гяурът обработвал някакво парче земя, нивичка или градинка, плащал поземлен данък харадж-и мувазаф.
Освен този паричен данък гяуринът плащал и данък в натура харадж-и мукасеме - половината от произведеното жито, царевица и прочие.
Освен това му вземали всяка десета крава, теле, гъска, кокошка, всяка десета лъжица мед - този данък се наричал юшур.
Освен това гяурът трябва да плаща данък във вид на безплатен труд, да прекопае градините, да преоре нивите и прочие на господаря - ангария.
Особенно унизителен бил данъкът хизмет - господарите канели гяурките в сараите си да им слугуват с всички произтичащи от това романтични последствия.
Но най-страшен, естественно, бил "кръвният данък" - девширме, с който били облагани християните в Османската империя.
Тук вече нека говорят онези, които са го видели с очите си:
Ханс Дерншвам, пътувал до Цариград през 1553-1555 г.: „Турчинът има обичай в християнските земи редовно да взема през 3 години най-избраните, красиви, сръчни и стройни момчета навсякъде по градове си села. От евреите не взема детски десятък, от турските и мохамеданските земи също не взима. Тези момчета на около 8,9,10,12 години се обличат в нови дрехи за сметка на султана, остригват се и на всеки дават жълта островърха шапка, направена от плъст, откарват ги като обикновен добитък и ги отвеждат по места, където султанът има сараи, т.е. дворци, най-известните места са Цариград, Галата, Одрин и Бурса. Тук ги обрязват, настаняват ги в сараите, т.е. дворците на султана, и ги учат да пишат и говорят турски, или пък – на военни игри. От тях султанът произвежда еничари.“
„Научих, че имало някога обичай на всяка пета година да се събира този данък от малолетни деца. Сега това правят на втората и третата година, и то по-жестоко, отколкото позволява приетият закон”, пише Антон Вранчич, австрийски дипломат, босненец по произход, минавал по нашите земи през 1556 г.
Руският монах Илия от Псков, 1539 г.: „Ако турците намереха в някой християнин трима синове, те взимаха двама за султана; ако ли пък някой имаше един син – и него вземаха с насилие. И събираха от тези християнски деца до дванадесет хиляди, а понякога и до двадесет хиляди, от 5 до 10 години.“
Жан Палерн Форизиен, френски пътешественик, 1582 г.:“ Събират като данък на всеки четири или пет години деца от християните, от три момчета едно се взема по волята на изпратените чиновници, които често злоупотребяват – щом видят, че са красиви, вземат ги и трите… Най-красивите биват избрани, за да ги пратят в султанския сарай – до 500-600 души. Между тях пък се избират 24 от най-красивите и приятните, за да обслужват султана на масата му и в покоите му и да му доставят обичайните удоволствия“
Приписка от неизвестен български монах: „Да се знае кога изпрати цар Мехмед силния Склав, та дойде в село Мъглиш през януари, 13 ден, та взеха от Мъглиш 813 еничарчета. Така да знаете, братя, когато чуете, че иде силният Склав, вие далече да бягате. Ох, ох, ох, окаяни грешни! Написа се в година 7131 (1623) при Търновския митрополит Гавраил.“
А ето го за контраст и „езика“ на официалните турски документи: „Понеже въпросът за набиране на деца за еничари е от най-важните за държавата, трябва да наберете по едно дете от всеки неверен рая от петнадесет до двадесет години и годни за служба.“ /1666 г., заповед на султан Мехмед IV Ловджията/ „Ако някой от неверниците родители или друг някой се противопостави да предаде за еничарин сина си, да се обеси веднага на прага на вратата му!“ /1601 г., заповед на султан Мехмед III/