Page 2 of 7

Posted: Sun Apr 13, 2008 2:55 pm
by shayhiri
Всъщност точно Никола е казал най-същественото по темата:
Muad_Dib wrote:Не мога да говоря за литературната им стойност, защото не си спомням в чак такива детайли и едва ли съм имал критериите да я оценя. Спомням си, че ги четях и бях много щастлив.

Аз самият винаги съм казвал, че интерактивността в един продукт е обратнопропорционална на наративната му стойност. Така че книгите-игри, като интерактивна медия, са последното място, където може да се търси силен сюжет.

Но нищо не пречи да са написани със стил, ако така или иначе авторът го има. Някои от вас си спомнят, повечето - не. Отворете по една произволна книга-игра от конкретни автори сега и ще видите колко точно нищо общо нямат. :wink: Някои наши с Боби дори имаха добър сюжет, но естествено го плащаха с ниска интерактивност. Бяха си новели, маскирани като книга-игра.
Muad_Dib wrote:После ми купиха компютър и всичко приключи.
Тва е и основната заслуга на книгите-игри. Научиха мнозинството деца набор 75-88 да четат (книги).

Подробности нататък.

Posted: Sun Apr 13, 2008 2:57 pm
by Muad_Dib
Хич няма да е зле преди това да се научи да общува нормално с хора на форум, без да се прави на забравил и на идиот през 2 поста. Да му е честит бан-ът.

Извинявам се за офтопика по-горе.

Между другото инспириран от тази темичка реших да се поразровя в нас и много се накефих. помните ли "стратегическите" книги-игри?:):):)

Posted: Sun Apr 13, 2008 3:21 pm
by tigermaster
Muad_Dib wrote:Между другото инспириран от тази темичка реших да се поразровя в нас и много се накефих. помните ли "стратегическите" книги-игри?:):):)
Даже си направихме няколко с брат ми преди време. Едната беше по идеята на Върджил Дриймънд, показана в "Дракони, напред!" и беше много забавна. Имаше и мутлиплейър, обаче не беше много качествен... Ех, какви времена бяха...

Между другото, книгите на Майндкрайм, заради когото май тръгна цялата дискусия, си кефеха. Като се изключи "Професия ченге" и онова за амазонките, дето в момента не си спомням как се казваше, де, обаче трилогията за Шангри ми докара няколко безсънни нощи - а я четох на шестнайсет години. Така де, като се запалих по книгите-игри, вече бяха спрели да ги издават и си ги купувах втора употреба от "Славейков"... И т.н. Все пак арогантността на Майндкрайм и неговото "Аз съм най-големият, пък който не ми вярва, не разбира" и особено изцепката му, че може, разбираш ли, да реши всяка поставена му логическа задача, ми дойдоха в повече.

Пък и най-забавната си беше "Сонора".

От чуждестранните в главата ми са останали "Самотният вълк"на Джо Дивър, разните "Битки Безброй", "Магьосничества"-та на Стийв Джаксън... Сега пазя само "Магьосникът от огнената планина", "Боец на колела" и "Звездолетът скитник".

Posted: Sun Apr 13, 2008 3:29 pm
by Muad_Dib
ВСъщност и аз като се замисля малко каква огромна и разнообразна палитра бяха всичките тези заглавия...Имаше си ЖАНРОВЕ, имаха си две периодични издания, огромна фенска маса, еволюираха в комбинация между книга-игра и тейбълтоп, въобще голяма работа. По груби мои сметки имам все още малко над 120 в специален шкаф вкъщи и не една и две носталгични нотки в душицата ми леко притрепват в момента :wink:

За Майндкрайм - никога не ме е вълнувало особено много как се държи. Всичките му книги (преди да мине към Хермес с доста посредствената поредица за Сянката) са доста добри, като двете спортни - Демоните в НБА и Боговете на Футбола са ми едни от най-любимите въобще. Да си спомним и за Пробива - музикалната книга-игра.

За Блонд (защото за мен това е второ много голямо име при книгите-игри) - Синьт на Пустинята, Приказки от 1001 кули, недовършената вампирска поредица - все неща, които съм чел с огромен кеф и съм ги помнел дълго време.

От "оригиналните" книги-игри (т.е. английски и американски преведени на български) нямам особено хубави спомени. Харесвах поредицата на издателство "Селекта" горе-долу, мъчих се с Кървав Меч и толкоз. Обаче българите - ехееее, да можехме така умело да усвояваме всичко от Запада както направихме с писането на книги-игри тогава - България щеше да е едно бижу. :wink:

Posted: Sun Apr 13, 2008 3:38 pm
by Mindcrime
Мойте 26 стинки по темата.

За нападките между Майндкрайм, Алекс, Боби и Любо няма да коментирам, те като издатели на книги-игри са си имали някакви взаймоотношения, които после прерастват в дразги по страниците. Като се видим с Алекс някой път тогава смятам да се информирам по казуса.

Друго искам да коментирам.

Амелия, да наречеш едно от малкото неща по онова време (началото на 90-те) които хем забавляваха, караха те да мислиш по малко и най-важното учеха децата да ЧЕТАТ - "лайняна литература" е най-малкото несериозно. Аз лично покрай тая по<<<<<<< от арлекините литература се влюбих в четенето като цяло и във фентъзито и фантастиката в частност. Така че, може пък и да е имала някаква стойност а?

По вечния въпрос кой е по-по-най?
Винаги страшно съм се дразнил, когато изникваха споровете кой е най-добрият писател. Ми няма такъв. Има любими, предпочитани, четивни, калпави и т.н. Но нека все пак, за да има поле за дискусия да изложа как виждам нещата по този спор.

1. Майкъл беше(поне в началото)автора който усешташе какво искат читателите. Не като съдържание, а като сюжет. Футбол, баскетбол, див запад ю нейм ит. Той НИКОГА не е претендирал, че е писател от калибър, той твърдеше, че може да пише интересни книги-игри и го правеше. При него нямаше развитие на героя, тънки сюжетни нишки и т.н. а главно добре поднесен action.

2. Уейн/Блонд пишеха по съвсем различен начин. При тях главно се разчиташе на добрия разказ и увлекателната история. Чели ли сте "Олтара на тъгата"? Там "играенето" беше на заден план избутано от историята за Валенс, която и до ден днешен препрочитам с удоволствие от време на време(По късно Любо го направи с "Гримоар").

3. Любо по стил на писане на книги-игри прилича повече на Уейн/Блонд отколкото на Майндкрайм.

Та вкрайна сметка всеки имаше силни и слаби черти, едни предпочитаха едното други другото, но да се правят крайни оценки при който трябва да има "Победител" за мен е грешно.

Posted: Sun Apr 13, 2008 4:13 pm
by Itilon
То, според мен, първоначалния спор (във форума) не беше кой е по-добър, а кой повече е спечелил (съответно: Е ли успешна рекламната стратегия на Майндкрайм или не Е? :mrgreen:)

С това за Блонд и Уейн съм съгласен, само че защо ли си мисля, че за хубавия изказ и увлекателната история допринася най-вече (да не кажа изцяло :lol:) първия!

Posted: Sun Apr 13, 2008 4:17 pm
by Mindcrime
На книгата пише Блонд/Уейн така че славата се дели на две.

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:11 pm
by Muad_Dib
Може би.

За да приключим МНОГО безмисления спор кой е по-добър - Уейн или Блонд - просто направете сравнение на самостеятелните им книги и сами си вадете заключенията :lol:

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:14 pm
by Itilon
Хубаво, че бяха Muad_Dib и един телефонен разговор да ме подсетят за нещо. Тази Елена Павлова, чиито книжки имаш, не страдаше ли от склонността да краде сюжетите си откъдето й падне, или нещо съм се объркал? 8-)

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:16 pm
by Muad_Dib
Елена Павлова=Върджил Дриймънд.

Тя към края започна да краде и от куестове за ПЦ.

Иначе книгите-игри в България са абсолютният връх в плагиаството, поне за мен. То не са сюжети, идеи, ЦЕЛИ ГЕРОИ от други книги, компятърни игри, филми, каквото са се сетили да копнат - направили са го.

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:18 pm
by Moridin
Абсолютно на мнението на Никола съм (не от последния пост, а от първия му в темата). Изобщо страстта по книгите-игри се споделяше тотално от всички. Така че според мен мнението на Амелия се дължи на:

(а) това, че е Амелия (цинична до мозъка на костите и не твърде зарибяема)
(б) това, че е жена (еми същото като с компютърните игри е)
(в) това, че е била все пак малце по-голяма, когато станаха популярни.

Мнението на Дарклинга се дължи на това, че има твърде високи изисквания към абсолютно всичко, доколкото съм забелязал ;р

За авторите - сори, нямам време да ровя, но определено Майндкрайм започна свинщината публично, готов съм да се подпиша под това.

А за мен най-интересните книги твърдо бяха на Любо Николов - просто перфектни като микс от всички необходими качества. Имаха много грабващи и добре развити сетинги, сравними със западните, имаха полиран стил (естествено) и бяха интересни за игра. При Майндкрайм системата прозираше УЖАСНО очевидно. Огромно количество епизоди бяха почти само избор и между тях бяха пръснати разни пасажи по-дълъг текст. Затова и за мен по-добри са му книгите, където се опитваше да избяга от това - Шангри, Дивият Запад, дори Изпитанието. Разбира се, Тъмната страна. За сметка на това дори в иначе кефеща на макс книга като Златният оракул точно изказаният по-горе проблем убиваше всичко. При него сетингът беше много кьопав, изобщо не би могъл да те грабне и да ти подпали въображението както Кървав Меч или Пътят на тигъра правеха.

Докато за разлика от него други българи постигаха този ефект. Гората на Демона на Любо толкова ме беше запалила, че си бях направил карта на гората и в един момент я знаех почти наизуст. За Таласъмите няма да говоря, инстант класик. Както и Лабиринта.

Книгите на Дж. М. Джордж бяха интересни, но нещо сякаш му липсваше, някакъв хъс просто, имаше оригинални идеи, но не успяваше да ги изтика до читателя добре.

Блонд и Уейн като тандем мен лично ме кефеха най-силно в началото си. Както казах Варварският бог и Сонора бяха БЕСНИ книги. Там все още беше добър микс между игра и литература. После започнаха едни експерименти, част от които бяха доста успешни (като две на Блонд - Пустинята и Пустинен огън бяха направо кефещи откъм хумор), друга не чак толкова (Шоу на смъртта например беше ужасна книга, спасена единствено от това, че е писана от кадърни хора), но при всички имаше един основен проблем - бяха ужасно кратки. Точно като една идейка, около коят ей така за пробата е построена книга-игра. За мен тези книги, макар на моменти забавни, просто не можеха да се сравняват с големите стари дебели класики. Пробиваха малко на принципа на по-късния Роджър Уилко - основно с хумор. Валенсианските хроники бяха като цяло добри, но те пък не бяха почти никаква игра.

Няколко думи и за Елена Павлова - една от фаворитките ми сред авторите. Рядко съм се кефил толкова на книга, колкото на поредицата за Дъгата. Тя нямаше толкова живо и разнообразно въображение като Блонд, но по някакъв начин успяваше да опише няколкото си свята (особено този на Номад) по адски запленяващ начин, който комбиниран с лекия хумор баш в Дъгата, просто къртеше. Ужасно ме е яд, че така и не я доиздадоха тая поредица.

Бтв по стратовете бях много много запален, даже бях тръгнал да си правя мой. Бяха готин, но разбира се обречен опит да се приближи още до компютърните игри, особено онези огромните чаршафи с драконите на Елена, които бяха също супер кефещи, макар да се играеха със седмици :)

п.п. Кои книги са самостоятелни на Шайхиряка, аз нещо не се сещам такива?

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:30 pm
by Muad_Dib
Имаше две на Хермес само негови си (една след друга следват) - не помня заглавието уви. Едно към едно копират Soul Calibur/Samurai Showdown, ама в книго-игрови вариант. В първата можеш да играеш с едната половина герои, във втората - с останалите, за да трябва два пъти да се оръсиш. А и двете заедно едва ли бяха колкото нормална книга-игра като обем... :roll:

ЕДИТ: Майстори на Меча се казват, сега разрових малко, имам ги и тях...:roll:

Баси какво количество има вкъщи, уллаших се просто....Даже намерих първите въобще излизали книги-игри на родна почва - едни американски, малък формат, много тънки....Първата беше за съкровище в Тибет...

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:31 pm
by shayhiri
Ше си кажа всичко. :lol: Поред.

Повечето постове много радват. :) За да премахнем обаче повода за недоразумения, които нямат място в темата, ще се наложи за момент да "изляза от образ" (Шайхири, за незапознатите) и да говоря отговорно, от собственото си име на автор (Уейн, Султанов...).

Отношенията ни с Майкъл:

Боби го ненавижда. Никога не е имал нещо общо с него, с изключение на самочувствието. :lol: Аз от друга страна разбирам идеално Майкъл от първата му архицепня още във втората му книга (от общо 31) насам. Така че го уважавам като бивш колега и човек. Смятам, че е достатъчно интелигентен и има бизнес нюх. Както и че му липсва писателска дарба и особено художествен стил. Пили сме си многократно бирата и дори се имаме за нещо като приятели, така че мога да предположа, че сам ще се съгласи с гореказаното. Даже вече съм го чувал и дори чел написано от него самия.

Тактиката на Майкъл:

Независимо дали си е вярвал или не, резултатът е налице. Първото, което Майкъл направи, щом се добра до хартия, беше да обяви за смешни некадърници ВСИЧКИ преди него (Любо, Боби/аз) и да се обяви безпрекословно за ЕдинственияТ. Оттам-нататък развитието можеше да е само едно, дори да не беше продължил да го прави във ВСЯКА от трийсетте си книги:
1. Почти всеки щеше да купува въпросните книги, независимо от стойността им.
2. Много малко щяха да го уважават като човек.

След малко влизам с доказателства за горната теза - ако изобщо има нужда - и с колкото се наложи още вътрешно инфо. :)

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:33 pm
by Muad_Dib
Може ли цялата работа с караниците да я пропуснем - за мен е изключително безмислена тема.... :roll:

Posted: Sun Apr 13, 2008 5:34 pm
by Moridin
Да бе, скучна е кат цяло ;)

Никола - е то и на Блонд соулкалибурската му (Бойците на Орм) беше доста жалка.. както и всички от тоя тип реално, ако е имало други.