Amelia wrote:Обосновката ми е, че и лайно на клечка да гледаш 10-ина пъти, ще видиш най-различни ценни неща в него.
Що се отнася до РаЗефон, единственото, с което ще го запомня са визията и музиката. Персонажите бяха силно зле, при това не само онази с Ра-ра-то, която е едно от най-ужасните неща, които някога са ми се случвали, ми и самия Аято, който е едно необосновано Шинджи-уонаби.
Вече казаха каква е обосновката ти. По въпроса с персонажите. "бяха силно зле"? Кога? Как? Сцени? Аято няма НИЩИЧКО общо с шинджи. Можеш да не му се кефиш колкото искаш, но това е тотална дивотия. Съжалявам искрено, че не е типичният крещящ шонен или че не е тотална инертна путка, а ми е и крайно съвестно, че си прекарва сериала в активна комуникация с останалите персонажи, вместо да слуша депресарска музика сгърчен в леглото. Можем да си говорим и в сцени, ако искаш. Примерно:
- Spoiler: show
- Когато утрепа Хироко в 18-ти епизод, това го разтърси тотално, но намери сили да го преодолее и да продължи напред заради другите хора, с които имаше НЕЩО общо. Шинджи щеше да прекара следващите 10 епизода в безмоторно путкясване в някой ъгъл, мастурбирайки депресирано. Както, впрочем, и правеше.
Що се отнася до това ЗАЩО Аято е силен и реалистичен герой, вместо долнопробен ангсти шонен или комплексиран помиар:
- Spoiler: show
- Да речем сцената в пети епизод, в която Мегуми му подаде бутилката и той не можа да схване как да я отвори. тя му се изхили колко е прост, той се впрегна за миг, а после буквално можеш да видиш как добродушността му надделява и вместо да се изрепчи, само се усмихва. Типажът "честолюбието ми не е толкова важно" може и да не ти импонира, но това не го прави нито тривиален, щото НИКОЕ шоненче не може да докара герой с дори такава реалистична черта, нито нечия имитация.
Друг пример - цялостното му възприятие на ситуацията, в която го бяха натрапили. Вместо да си скочи в робота и с писък на уста да громи лошите, той се опита по своя си кротък и разбран начин да открие някакво реално място за себе си в новата среда. Да се сприятели с хората, да не се поддава на ужаса, че може никога повече да не види майка си и приятелите си от Токио. Трябваше да му се разкрие, че е Мюлиан, за да реши да се върне при Мая и да разбере каква е истината.
Още - сдържаността му в крайна сметка водеше до затваряне на очите за чувствата на околните. Той се държеше добре с всички, но не виждаше някои неща, които бяха под носа му. И когато към края на сериала те му се разкриха, вместо да си продължи постарому + новата информация, в характера му се появи явна промяна. Вместо пак да следва чуждите заповеди и да се опитва да се "справя" и да "приема" нещата, той пое нещата в свои ръце, стана по-уверен, по-директен. Баси, дори керъктър дизайнът му се промени - порасна чисто физически.
Подобни примери мога да извадя за ВСЕКИ герой в сериала, ВКЛЮЧИТЕЛНО за Куон, която също е много ценен персонаж. С епизоди и сцени, ако държиш. Ако искаш да спорим, нямам проблем с това, но ако предпочетеш да ми излезеш с "толкова ми е бил безличен, че съм го забравила", ще те помоля да ми го спестиш и вместо туй да си зададеш въпроса дали просто не си гледала сериала "между другото" и както примерно Гъндам. Щото Зефон не е Гъндам. И героите му не са Гъндамските.
Amelia wrote:И изобщо, това, че сериалът те кефи, понеже ти е от първите и те гъделичка на професионално ниво, далеч не означава, че е ОБЕКТИВНО качествен, а това, което каза за персонажите си е направо нелепо.
Все едно аз да кажа за Слейърс колко били реалистични персонажите просто щото с това аниме прогледах и ми е специално по някакъв начин. Ми не.
Ми и аз не. Сериалът ми беше от първите, но на първо гледане далеч не го оцених чак толкова високо. Именно щото ми беше рано за това. На второ освен че историята се разбира изцяло (наблягам - ИЗЦЯЛО), осъзнах колко майсторски са визуалните прийоми, колко силна е практически всяка сцена, с какъв заряд са натоварени отношенията между главните герои. Изобщо ебати кривата логика - сериалът ме кефи, затова твърдя, че е добър. Ми не, добър е, ЗАТОВА ме кефи.
Amelia wrote:ПП. Бтв считам се за достатъчно интелигентен човек, че да мога да разбера дадена идея, ако ми е развита в цели 26 серии. Ако трябва да гледам едно аниме 2-3 пъти, за да го схвана, значи проблемът е в анимето, не в мен. В случая РаЗефон просто изобилства от псевдомистични говна и недомлъвки, които наистина създават яка атмосфера, но дотам. В общи линии стоплих за какво иде реч, но нещо не влязох в дълбочина, много вероятно щото просто няма такава. Нямам никакво намерение да си губя времето още няколко пъти, за да си въобразя че съм забелязала нещо.

И аз те считам за достатъчно интелигентен човек. Считам те обаче и за голям майстор в предварителната нагласа. Считам, че изобщо не си способна да се отърсваш от приконсептите, които имаш за едно аниме, били те твои лични очаквания или нещо, прочетено/чуто някъде.
Нека се повторя - РаЗефон НЕ Е Гъндам Сийд. РаЗефон е аниме със сложна и заплентена история. При това не сложна и заплетена по начина, по който е тази на Дет Ноут, където просто не знаеш какво ще се случи, но си наясно със сегашната ситуация повече или по-малко, а именно сложна с това, че не си наясно какво е моментното положение. Това, обаче, което така леко и безцеремонно обявяваш за "псевдомистични говна и недомлъвки", са две точно определени неща:
1) Няколко термина и названия, които са на един гугъл от разпознаване като термини от митологията и езиците на Маите и Ацтеките, с които историята на сериала е обвързана, и, по-важно...
2) Подсказки към това какво в действителност се случва. Подробности, които можеш да осмислиш чак постфактум, но които, ако си бил много внимателен и си подходил аналитично към тях, са щели ясно да ти покажат кое накъде отива. Примери:
- Spoiler: show
- 1) При първото си появяване Мишима е непозната за Аято. В погледа му ясно се чете, че не знае коя е, в следващия миг обаче информацията се появява в ума му и той е убеден, че му е съученичка. Когато я споменава на съучениците си, те се чудят кво го е ударило по главата, но после тя се появява пред тях и в следващия миг от непознаване, лицето на Хироко грейва в приветствена усмивка. В разговора край басейна във втори епизод, Аято се отразява във водата, но не и тя. В метрото, когато пътуват към шрайна на Зефон, в един кадър той е сам и виждаме стената зад него, в следващия тя е точно зад гърба му. Още в първи епизод, седнала сред руините, зад гърба й две строшени бетонни колони изглеждат като ангелските й криле. Същото и в метрото, когато тя стои навърха на стълбите и крилете на гълъба от билборда сякаш излизат от нейния гръб. Всичко това ти подсказва още преди да почне да му се явява, че тя поначало не е човек, че не е реална и е нещо повече. Съмнявам се да си забелязала кое да е от тези неща.
2) Цялостното поведение на Харука към Аято е осакатено чудовищно при първото гледане, защото всички тънки нюанси като сълзите й, когато в пети епизод той се отдръпна от протегнатата й ръка, мислейки, че го е предала, или странно силните й изблици на страх за безопасността му, остават неразбираеми, докато не научим коя е тя и че всъщност го е познавала. Други подсказки - ръкавиците, които му подарява в седми епизод и странната реакция на Мегуми, когато ги вижда, след като по-рано в същия епизод е споменала на Ким, че сестра й дори още държи подаръка, който не е успяла да подари на някогашния си приятел. Или признанието й (пак на Мегуми), че преди са имали друго име, но са го сменили, когато майка им се оженила наново (или беше бащата? Все едно). Коментарите на Итсуки (доктора), че за Харука е бил само заместител, комбинирани с по-късното разкритие, че той е един от клонингите на Фондацията и че е по-малкият брат на Аято, също ни подсказват на кого е бил заместител.
3) Всичко, свързано с основния сюжет - настройването на света. Още във втори епизод Мишима казва на Аято: "It is a mirror that reflects the truth of one who will tune the world", което може и в произволен шонен да са "псевдомистични говна и недомлъвки", но тук е доста директна информация - Зефонът представлява един вид опростено отражение на това, в което ще се превърне Олин (Аято), когато достигне крайната фаза на съществуването си и стане способен да слее световете в един. Мишима също така нарича Вермилионите (бойните роботи, които Фондацията дари на ТЕРА към средата на сериала) "tainted mirrors" и в края на анимето виждаме как когато един от тях бива унищожен, от главата му изскача нещо подобно на недовършен Долем. Което пък ни е последното парче от пъзела, нужно, за да разберем загатнатото в "Children's Night" епизода, че Бабем не е човек и освен клониране, провежда и експерименти за създаване на Долеми от нашата страна (тъй като всички други идват от света на Мю). Но те са именно "изкривени огледала", а не реалният Зефон. Същото е и с приказките на Мая и Куон, които всъщност ДОБИВАТ смисъл, ако знаеш какъв е финалът, а преди да знаеш, са доста сериозни подсказки за него...
Да, при Ева нямаш тоя проблем. Там сюжетът е сложен колкото режисьорът да ти покаже колко се мрази и колко са му гнусни героите, не е мислен като единно цяло, а се е променял според желанията на публиката в процеса на гледане. Съответно там нямаш как да откриеш подсказки за предстоящи събития, щото и сценаристите не са знаели кво предстои, а както знаем - не предстои нищо.
Кажи ми честно какво от всичко това си видяла в сериала? Малко, басирам се. А то е важно за възприемането му, дори и тук да не изглежда такова. И не е псевдомистични говна, а съвсем конкретна информация, която просто е подадена малко по-увъртяно, за да е подсказка, а не инфодъмп. Да, не е редно едно аниме да трябва да го гледаш два пъти, за да го схванеш, но първо - Зефон НАИСТИНА може да се схване при огромно внимание и от раз, и второ, кажи ми честно колко са големите заглавия, които не трябва да се гледат повече от веднъж, за да ги осмислиш истински?
Не очаквам да ти променя мнението, нито чак толкова и да те накарам да му дадеш втори шанс, щото си вече ТОЛКОВА чудовищно предубедена, че и да го направиш, файда никаква, а и сигурно дотолкова нищо не помниш, че ше ти е пак като за пръв път така или иначе. Но ако искаш да ми спориш, спори ми конкретно и с аргументи-тире-примери, а не с "много кухи" и "пълни абсурди".
And you can't dance with a devil on your back...