Mushu, това "какви хора имаш вкъщи" - да! Добре, че все пак реших да погледна пак дали някой не е писал нещо, преди да се изкажа, защото иначе щях много подробно да те повторя!
А иначе... един-два коментара за профилирането в средното и висшето образование. Според мен то трябва да започва в гимназията - не по-рано, но трябва да започне в гимназията - но пък и да не бъде прекалено! Да не стига до крайности като един от много неприятните недостатъци на хамириканската образователна система -
силното профилиране на средното образование - профилирането му дотам, че (любим пример, който доста от вас може и да са ме чували да споменавам, обикновено почти с пяна на уста) в учебник за SAT I, в частта с общата математика, с която всички гимназисти би трябвало да могат да се справят (но с помощта на учебника), имаше списък от десетина твърдения, които трябва да са достатъчни за докопване до почти пълен брой точки - и
най-сложното от тези десетина твърдения беше "сборът от мерките на ъглите в триъгълника е 180 градуса".
Да, така е, прекалено ранното
прекалено силно профилиране води до такива абсурди - но пък не може да го няма хич, защото има много хора, които по време на средното си образование вече са наясно какво искат да правят поне със следващите 5-6-10 години от живота си (или... добре де... все пак казах какво
искат да правят... знам, че обикновено не се получава

), и за тези хора е важно да могат да се съсредоточат поне малко в областите, в които е ясно, че имат способности. Но все пак, колкото и призраци, неприятни или приятни, да събуждам за някои хора с тази фраза, идеята за "хармонично развита личност" беше едно от малкото прекрасни неща, които се случиха на разни общества в разни сравнително скорошни периоди от време - колкото и аз самият да мразех факта, че трябва да уча икономическа география в последните класове на гимназията
И в един момент стигаме до висшето образование... и до нещо, което поне на пет-шест души от тези, които ще прочетат това, със сигурност им е омръзнало да повтарям по лекции и в междучасия и на бири и къде ли не

Нещо, което добър приятел ми каза през '96, когато погледнах малко съмнително дипломата за бакалавър по компютърни науки, която той беше взел от Американския университет в Благоевград - баш пък от AUBG, баш пък CompSci...

Е, той ми каза (с не толкова много думи), че целта на университета не е да те научи на това, което трябва да знаеш; целта на университета е да те научи
да се учиш, да те научи да събираш информация и знания по всякакви начини, да използваш всякакви възможности и канали за научаване на нови неща, така че
сам да научиш това, което трябва да знаеш. Да, това всъщност прави възможна странната ситуация разни хора да профучават през четирите или петте години в унуверситета, като съзнателно се стараят да не научат нищо; но все пак в една система за висше образование, базирана на кредити от избираеми курсове, трябва наистина да се постараеш, за да успееш да не научиш съвсем нищо
И тук пак стигаме до друга моя любима тема - кога ли ще се стигне дотам в големите български университети 1. да има изобщо избираеми дисциплини! (все още не съвсем навсякъде, не съвсем както трябва), и 2. студентите да имат един "гратисен" период от година-две, през който да не е нужно да указват специалността, която трябва да завършат. Това последното може на първо четене да изглежда малко странно, но смисъл, поне според мен, има - има твърде много хора, които на тази възраст все още нямат представа какво ще правят със следващите 5-6-10 години от живота си, и наистина е добра идея да им бъде дадена възможност да пробват няколко различни курса със съвсем различна насоченост и да видят какво ги влече.
Но все пак... все пак това "какви хора имаш вкъщи" - ммммдам, каквато и да е образователната система, колкото и да се опитва да ти набива разни неща в главата, колкото и свобода да ти дава да учиш каквото ти е интересно, все пак не знам колко може да помогне на хора, които на 15 години
се хвалят с това, че през живота си са прочели седем книги и половина - и, не, за огромно мое съжаление изобщо не се шегувам.
А ако на някого всичко това, което изписах, му се стори просто поредният типичен за мен изблик на несвързани бълнувания - да, така е!
