Posted: Tue Jun 20, 2006 10:44 am
Thorn, тук ще си позволя да направя едно уточнение. Разбира се, че е възможно да се напише история само от диалог или само от експозиция, стига да постига ефекта си.
Но мисля че това, бидейки доста трудно, не трябва да се прави от хора, които още не са усвоили колкото се може повече от триковете на писането.
Диалогът, представлявайки директната реч на персонажите, придвижва сюжета напред и ни дава информация, понякога жизненоважна, но той е само думи. Диалогът твърде трудно разкрива мотивите зад тези думи и начина по който са казани, а ако опитаме, рискуваме да превърнем персонажите си в герои от латиноамериканска мелодрама.
„ О, Хорхе, толкова съм разстроена! Не мога да спра да плача, обичта ми към теб направо ме изпепелява, седя и си мисля за теб през безсънните нощи, в ума ми гори небесносиният ти поглед....”
И така нататък. Примерът е доста краен, разбира се, но виждаш как героинята изплюва в речта си хиляда вида инфомация която би била представена милион пъти по-добре чрез авторски наратив. И докато подобни примери са комични, други, не толкова очеизбождащи, но използвайки същия метод, просто дразнят читателя (мен поне) и създават кофти впечатление за персонажите в текста.
Затова е хубаво авторът да е в състояние да си служи с всичко останало от писателския арсенал, и да прецени много внимателно формата на разказа си (мисля си, че въобще не са много разказите, които биха могли да се напишат само в диалог) преди да пробва нещо подобно. А това означава, че първо трябва да е писал по „по-обикновения” начин преди да прави такива експерименти.
Същото важи и за експозиционните типове разказ.
Но мисля че това, бидейки доста трудно, не трябва да се прави от хора, които още не са усвоили колкото се може повече от триковете на писането.
Диалогът, представлявайки директната реч на персонажите, придвижва сюжета напред и ни дава информация, понякога жизненоважна, но той е само думи. Диалогът твърде трудно разкрива мотивите зад тези думи и начина по който са казани, а ако опитаме, рискуваме да превърнем персонажите си в герои от латиноамериканска мелодрама.
„ О, Хорхе, толкова съм разстроена! Не мога да спра да плача, обичта ми към теб направо ме изпепелява, седя и си мисля за теб през безсънните нощи, в ума ми гори небесносиният ти поглед....”
И така нататък. Примерът е доста краен, разбира се, но виждаш как героинята изплюва в речта си хиляда вида инфомация която би била представена милион пъти по-добре чрез авторски наратив. И докато подобни примери са комични, други, не толкова очеизбождащи, но използвайки същия метод, просто дразнят читателя (мен поне) и създават кофти впечатление за персонажите в текста.
Затова е хубаво авторът да е в състояние да си служи с всичко останало от писателския арсенал, и да прецени много внимателно формата на разказа си (мисля си, че въобще не са много разказите, които биха могли да се напишат само в диалог) преди да пробва нещо подобно. А това означава, че първо трябва да е писал по „по-обикновения” начин преди да прави такива експерименти.
Същото важи и за експозиционните типове разказ.