Я се застреляйScourge wrote:тук стана малко като "а вие що биете негри?".
оказа се, че тия, дето се съобразяват с общоприетата терминология, са потисници и хора без въображение, а свободноинтерпретиращите я са онеправдани. gotta love teh internets.

В твоя пример какво пречи да ти се покаже просто кадър от метър разстояние? Щото аз под клоуз-ъп разбирам камерата прилепена до лицето почти буквално. Можеш ли да ми дадеш пример от конкретен филм?Scourge wrote:в общия случай, идеята на спящия клоузъп е да предаде простата информация – човекът СПИ. може да има значение дали е тревожен или спокоен сън, може и да няма. напълно зависимо е от контекста на сюжета. за наблюдаващия е напълно в реда на нещата да е важен единствено фактът, че това е спящ човек. пример: героят се промъква, виждаме клоузъп на спящ стражник, на героя, както и на зрителя, му е през оная работа за емоционалното състояние на стражника.
Пак питам - какво разбираш под клоуз-ъп? Щото ако лицето обхваща 2/3 от екрана, каквото и да се случва в сцената, ефектът ще е по-силен в емоционално отношение. И тук не става дума за непременно силна емоция или за ТЪРСЕНА конкретна такава. Просто за по-силен ефект във възприятията на зрителя.Scourge wrote:клоузъпуте на телевизионни говорители/водещи/етц, са елеменарен начин да е предаде новина (новост за героя, евентуално и за зрителя) или да се acknowledge-не действие на героя (от широката публика - в контекста на филма, не от зрителите).
Мерси, не го знаех тоя терминScourge wrote:subjective closeup е кадър от гледната точка на героя (first person view). в такава ситуация отново емоционалното състояние на наблюдаваното може да е важно, a може и да не е и просто да предава информация какво наблюдава героят.

Нека се разберем - имам чувството, че масово се бърка в тоя разговор ефект с цели. Това, че има един куп ДРУГИ цели, с които може да се ползва клоуз-ъп, не променя единия конкретен ефект, който този клоуз-ъп винаги има, НАРЕД с евентуално другите ефекти, търсени конкретно като цел. Т.е. не е важно дали има, или няма значение, а дали впечатлението се получава изобщо. За това търсим (аз вкл.) контра-примери, а не за това дали може да се постигне емоционална интензивност по друг начин или дали може да се ползва клоуз-ъп с друга цел. И в двата случая имаме твърдо "да". Просто разговорът не е за това.
My point exactly. И добра причина да не ползваме толкова свободно киното като поле за спорове, щото е най-сложното за анализиране от всички изкуства, доколкото съчетава повечето от другите.Scourge wrote:осветлението и камерата обикновено рабоят заедно, за да се постигне цялостен ефект. ако се добави и режисура, актьорска игра и т.н., се стига до очевидния извод, че киното е колективно изкуство.
Морв, не мисля, че е релевантно за спора кога осветлението става изкуство и кога е просто техничарска работа. То е част от процеса на творчество. Ако е чисто техничарска работа, ще е кофти част от процеса, по един или друг начин, а може даже да не е. Но аналози могат да се намерят във всяко изкуство за сляпо следване на правилата.
И повярвайте, моля ви, всички, дето се загрижихте изведнъж, че изкуствата са се затлачили от ужасните окови на абсолютизма - още можем да дишаме
