Posted: Thu Jun 14, 2007 4:24 pm
Живик, Ян и Гибо + 1.
A Gathering of Shadows
https://www.shadowdance.info/forum/
За хората, дето са толкова дълбоки и пекани в дискусиите и четенето между редовете, че явно не могат да четат НА тях, ще поясня, с прости изречения:Но така или иначе, естествено, че всякакви такива спорове са излишни - твърде много езици са качествено различни, за да се правят съпоставки. Но темата все пак тръгна оттам, че на трубадура, който чете много на английски, английският му нямал вид на език, който позволява изящна литература. Аз го питах на основата на какви познания преценява кое и дали струва или не струва на английски и му казах, че ще е жалко да не вземе да го оценява. Все пак е езикът, на който е написана ОГРОМНА част от най-добрата литература в историята.
Къде тук Емо възхвалява английския език като най-велик?Това ми беше цялата теза. При положение, че английският е позволил на такива творци да се вихрят както си искат в границите му, значи все пак е доста високо в класацията.
Къде тук Емо казва, че английския език е номер 1?А целият етимологичен спор, от моя страна поне, беше с цел не да възвеличавам английския, а да отбележа, че нито по възраст, нито по сложност или степен на еволюция отстъпва на останалите що-годе съвременни европейски езици.
Няма литератури с еквиваленти на ония горните автори. Това по какъв начин означава, че тия други литератури са по-непълноценни и намекнал ли съм дори такова нещо? Не, не съм.Гибли, няма литератури с еквиваленти на Шекспир, Милтън и Марлоу. Наистина няма. Факт.
А колкото до другите, питах колко са литературите с еквиваленти. Отговор - две, три. Доста малко. Каквото казах в предния си пост. Wink Не виждам с нещо да противореча на твоето мнение.
Живик, няма литератури с повече автори с репутация на класици и майстори, в световен мащаб, от английската. Факт. Разбира се, факторите може да са социални и политически, толкова, колкото и литературни.
И още:Под нямането на еквиваленти нямах предвид някаква йерархия, а разнообразие.
Дали някой го е погледнал тези палави изреченийца?Естествено, че има велика литература на други езици. На колко други езика обаче? Още три-четири, при това далеч не с честотата и постоянството на литературата на английски.
Както и да е обаче, това никога не е било какъвто и да е фокус на тезата ми, за бога. Къде, в мой пост, съм казал нещо за това, че английският е най-великият език???
Написах това по-горе с чистата надежда, че ще го четат хора, които са схванали основната ми теза, и които ще свържат примерите ми и подробностите, в които навлизам, с нея. Като най-елементарната, достъпна есеистична структура, нали? Увод, теза, изложение и заключение. Няма как да схванеш изложението, ако не си схванал тезата.Репутация на качествени творби. Известност на популярни такива. Разнообразие. Издържан тест на вековете.
Английският НЯМА равен, съжалявам.
Кои са реалните конкуренти на английската литература? Руската, тази на романските езици, немската. Това е. Като количество произведения с репутация, известност и дълголетност, английският е над тях,А като разнообразие в най-лошия случай не отстъпва. Всичко това поради каквито и да било причини, това няма значение В СЛУЧАЯ, защото НЕ Е ЧАСТ ОТ ТЕЗАТА МИ, В СЛУЧАЯ.
Тъй че когато говорите за моите постове, говорете за това, което съм искал да кажа, а не за милионите подтемички, които можете да изсучете, ей така, на общо основание, от думите ми.
Така че още веднъж, моите извинения. И тъй като наистина не стигаме до никъде, освен да разваляме добрия тон, предлагам на всички да спрем дотук, какво ще кажете? Аз лично вече дълбоко съжалявам, че се намесих в този ненужен никому спор, и ако някой се чувства обиден от нещо, което съм написал, поднасям и на него/нея извиненията си - никога не съм го имал за цел.Roland wrote:И бтв, искам да видя изброени ПОНЕ по толкова руски, френски, италиански и немски автори, колкото Емо е изброил английски. Щото прощавай, ама "Достоевски и десетките други" не е съвсем конкретизиращо, нали? Не разбирам изобщо защо истината, че на английски има най-много (най-много, да повторим, не най-хубави) наистина ВЕЛИКИ произведения, трябва да боли.
Има една граница, от която нагоре литературата интелигентните хора я приемат за добра. По-горе описах критериите, според които това се прави. Популярност (която въобще не е значела това, което значи в момента), репутация (колко добър са го имали тоя автор другите автори около него, как са се повлияли, с течение на вековете как е възприеман и пр.) и дълголетие - дали е останал. Количественото сравнение включва тази група автори. Именно в нея англоезичните са най-голямата част в общото съотношение.Marfa wrote: edit: А, идеята ти била да кажеш, че има много, като количество, англоезични автори. Добри, лоши, много. Числа. Дем ти показа много китайски автори. Добри, лоши, пак много. Та за кво спорим?