Нека видим, Жоро. И двата следват един и същ модел. Вземаш някой от най-презрените субжанрове на фантастиката - зомбита (28 дни) или пейсетарски сай-фай (Съншайн) - правиш най-добрия възможен филм в рамките му, СЛЕД КОЕТО го надцакваш десетократно, като ги прекрачваш с лекота и влизаш в дълбоките и важни истини за човешката природа.
Ето възможните причини, поради които тва всъщност не е толкова добра идея в комерсиален аспект:
1. Публиката си има очаквания. Тя е отшила да гледа зомбита или пейсетарски сай-фай. Как така ше й разтягаш границите на жанра без предупреждение?
"Филмът е сбъркан.", решава зрителят.
2. Публиката не обича да мисли. Как така ше й отнемаш очаквания стандартен финал и ше я "вкарваш в некъв филм", дето изисква малко мозък, за да го чатнеш?
"Баси тъпия филм!", нервира се вече зрителят.
3. Публиката, някак си, се състои от хора. А много от тях (в случая - сред феновете на тесножанрови филми) са обидчиви и комплексирани същества, които ама изобщо не обичат да им се напомня (ако въобще си дават сметка за тва) колко прецакано и елементарно създание всъщност е човекът. И че ВИНАГИ той е най-големият си враг. Не зомбитата. Не извънземните. Не лошата природа.
"Еми бал съм та във филма вече!!", тегли една зрителят и сяда на салатка с ракийца.
Тва отдавна ясно, де. Имах предвид, че чисто наративно наскоро детектнах евентуален проблем. (Тук, предупреждавам, навлизам в тясна специалност, която едва ли интересува повече от един-двама на форума.) Значи, функционално погледнато има 2 основни типа обрати, които наричам
cut in и
reversal по липса на общоприета терминология. Първият се получава, когато зададените параметри на сюжета се окажат подвеждащи и историята внезапно ръчне в напълно неочаквана посока. Най-известният пример, за който се сещам в момента, е в
Матрицата, макар че той минава и за ривърсъл. Ривърсълът, далеч по-известна техника, се получава, когато цялата история до един момент биде поставена в нова светлина от изненадващо разкритие.
Шесто чувство, например, го оползотворява на макс.
Тънката разлика е, че
кът ин-ът използва дотогавашните събития само като подвеждащ фон, на който истинската история да блесне по-ярко (+ бонуса на неочакваността). Докато
ривърсълът не отрича предхождащия го наратив, а просто сменя гледната точка към него, разкривайки истинския му смисъл. Оттам,
ривърсълът работи най-пълноценно в Акт 3, като развръзка. Докато
кът ин-ът, внимание, най-добре се намества в началото на Акт 2. Оттам и наративният проблем при Гарланд, според мен. И в Съншайн, и в 28 дни имаме класически
кът ин-и. Тотална замяна на антагониста и оттам - на всички цели на протагониста. Обаче той не ги въвежда около средата на филма, когато им е времето, така че реалната история да има време да се разгърне в съзнанието на зрителя и да има собствена развръзка... Използва ги (като ривърсъл)
вместо развръзка, при което на много хора с право им идва като гръм от ясно небе в кофти смисъла.
Иначе и двете техники са жизнено важни за добрия наратив, но както виждаме трябва да се използват с внимание. Аз задължително вкарвам поне едната във всяка история (ако е възможно - и повече от веднъж), а често И ДВЕТЕ. Просто правилно изпълненият
ривърсъл дава една от най-силните развръзки, докато
кът ин-ът е незаменимо средство за съживяване и оползотворяване на страховития Акт 2, където често се препъват и потъват много автори.
Жоро, предполагам, че ти всъщност имаш коренно различни причини да не харесваш (финала на) Съншайн, та би ли ги изложил?
