Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

За коментари и излияния от всякакъв род, число, спрежение и залог

Moderator: Moridin

User avatar
трубадур
Elder God
Posts: 5701
Joined: Sat Apr 07, 2007 4:33 am

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by трубадур » Tue Feb 23, 2021 9:39 pm

Ся като казваш, верно е това, от толкова отдавна не ми е минавало през погледа, че ептем забравих, че съществува - хетеро привилдж ли е тва.

ролка, батка, легенда, всичко може да съм ама ебаси, хомофоб не съм

Ей тая клоунада визирах - ич ми не дреме кой какво го влече в леглото, просто типа галфони, които си мислят, че трупат червени точки с онеправданите като говорят вместо тях, често зинат срещу камерата по тоя начин и блъскат феминистки слогани, стига да могат да се наврат в гащите на възможно повече жени, жалкария с други думи.
Spoiler: show
Image
пп. не знам кои са хората на снимката, просто са представители на неприятна за мен мода на позиране, до един може да са пичове или утайки, слабо ме вълнува от коя категория са

User avatar
Xellos
Moderator
Posts: 20283
Joined: Fri Apr 02, 2004 10:08 pm

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Xellos » Wed Feb 24, 2021 11:40 am

Поредна мода е тва да си обиден от нещо дет не те касае с нищичко директно, и да зимаш думата от името на другите, а просто си отчаян атеншън хор и реално им вредиш.

докат сме на цветовизъмъ:
Кока Кола или решиха да грабнат от клиентелата на куул ейд или некой гений в маркетинга и HR се е насрал ама като корпо целта ти е само още кинти, та те така...

Coca-Cola blasted over ‘be less white’ training as company says plan was to build ‘inclusive’ workplace

Лавината от мимове е епична поне.
:ninja:

User avatar
Marfa
Moderator
Posts: 11233
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:12 pm
Contact:

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Marfa » Wed Feb 24, 2021 1:06 pm

Оф, попадна ми днес публикация на няква страница, Ancient Egypt или нещо подобно. Хората показали компютърна реконструкция на Нефертити по прочутия ѝ бюст. Отдолу ХРАНА. Stop whitewashing the history you white supremacists и прочее. Админът някакъв много благ, културен, извинете, вика, ако с нещо сте се засегнали, ама това си е част от египетската история... ОЩЕ ХРАНА. Айсиктир вече честно.
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

Image<-Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви :twisted:
Уук.

User avatar
Litz
Ascendent
Posts: 4064
Joined: Mon Aug 16, 2010 12:46 am

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Litz » Wed Feb 24, 2021 2:50 pm

Знам, че е криндж тва, така е. Обаче не е като да не е породено от истинско White washing of History.

Като отричането на много хора, че Пушкин и Дюма баща и син имат черни корени. Особено на Пушкин дядо му е хипер мега интересната личност със страшно интересен живот, като е кощунство че няма филм за него. Като на Сашо малкото Евро изцепката, че черните поети/творци за нищо не стават и за тва не ги е чувал, нищо че самият той е играл в пиеса на Пушкин, който е черен :ninja:

В същото време много бели също са супер бътхъртнати ако чернокожите почитат Пушкин в Black History Month и не могат ли да се кефят на някой друг (сори някого другиго е просто гнусно)

Проблемът е, че наистина не се дава явност на важни чернокожи хора, те не знаят за великите си личности и автоматично мислят Нефертити е от Африка, начи е черна.

Пък е точно българите да се смеем за такива неща ми е нелепо, щото всеки път когато някой каже, "Османско владичество" масата крещи "Стига сте преиначавали историята. ТуРсКо РоБсТвО е"

Та всички сме криндж в ситуацията :mrgreen:

User avatar
termit
Jaghut Tyrant
Posts: 1758
Joined: Thu Jan 15, 2004 5:04 pm

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by termit » Wed Feb 24, 2021 2:58 pm

В тая тема гледам да не пиша по много причини, ма от време на време ми попада нещо толкова малоумно, че просто не мога да не го пусна:

В Орегон официално предлагат на учителите курсове по антирасистка математика за 6-8 клас

Анти. Расистка. Математика.
Копеле....

Ей и самите курсове, ако някой иска да си причини затъпяване:
https://equitablemath.org/?utm_medium=e ... ovdelivery

Случайни извадки от текста - за да не кажете че nitpick-вам, просто отворих 1-я stride (явно сега е модерно да се измислят странни думички за неща като глава или раздел), и хванах да чета наред. Цитатите отдолу са от първите 2 страници

While primarily for math educators, this text advocates for a collective approach to dismantling white supremacy.
Тeachers should use this work-book to self-reflect on individual practices in the classroom and identify next steps in their anti-racist journey as a math educator.
White supremacy culture infiltrates math classrooms in everyday teacher actions

И съдържанието, батееее...
White supremacy culture shows up in math classrooms when...
- The focus is on getting the “right” answer - абе расистко е да се решават вярно задачите, не разбирате ли. 2 + 2 = 4 е изцяло субективно твърдение и не може да го налагате насила с белия си опресивен ботуш
- Independent practice is valued over teamwork or collaboration. - как смее някой да се учи и да се подобрява сам, както и да се справя сам със задачите. Нали кара да изглеждат зле всички, дето не могат да се справят, трябва в екип че да няма загубеняци.
- “Real-world math” is valued over math in the real world. - тва не съм сигурен дали го схванах какво искат да кажат. От една страна имат: Verbal Example: Reflect on your day so far. What math have you already used today?. От друга: Limit or eliminate references to money, especially when transactional. Даа бееее...
- Students are tracked(into courses/pathways and within the classroom). Too often students are tracked based on the notion that adults know what the right thing is for them, which does not allow room for student agency, reinforcing paternalism and powerhoarding. - щото в математиката за 6-и клас има толкова много теми, дето подлежат на личностна интерпретация
- Math is taught in a linear fashion and skills are taught sequentially without true understanding of prerequisite knowledge. - щото можеш да научиш умножение без да си учил събиране, разбийш ли.

Изобщо много пример, много мизерия.
Аз лично мога да пожелая на идиотите дето ги мислят тия глупости да живеят в къщи, проектирани от архитекти дето да звършили с такава математика; да се возят на коли и самолети, проектирани и произведени от кадри със сходна грамотност; и да се лекуват при лекари, за които намирането на правилния отговор не е важно...
Elves dig rocket launchers.

User avatar
Marfa
Moderator
Posts: 11233
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:12 pm
Contact:

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Marfa » Wed Feb 24, 2021 3:05 pm

Е, все пак разбрахме, че базовата грамотност е средство за опресия над масите, тъй че това си е просто некво естествено следствие.

Edit понеже не бях прочела по-предходния коментар. Не знам как това, че някой не знае за Дюма или Пушкин, оправдава този македонски подход, дето сега излиза, че цялата цивилизация са я направили нашите хора. И може би е добре да се спре все някъде с оправдаването на някаква глупост с генерирането на друга глупост.
Last edited by Marfa on Wed Feb 24, 2021 3:37 pm, edited 1 time in total.
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

Image<-Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви :twisted:
Уук.

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6263
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Demandred » Wed Feb 24, 2021 3:36 pm

Тия "equatable math" инициативи би трябвало да са крайно обидни за PoC хората, в основата им е залегната идеята, че те са тъпи парчета и не могат да схванат математиката като белите, затова всичко трябва да бъде опростено и те да бъдат coddled по всякакъв възможен начин.

А менталните гимнастики, с които се обяснява как в уж тотално доминираната от "white supremacy" американска образователна система от доста време насам най-добри резултати постигат Asian-Americans, са наистина безумни.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

Shamajotsi
Sorcerer
Posts: 427
Joined: Sat Dec 30, 2006 9:01 pm

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Shamajotsi » Wed Feb 24, 2021 3:49 pm

Disclaimer - само съм скимнал съдържанието на този курс (не направих задълбочен прочит на документите).

@termit, струва ми се, че не си схванал същината на проблема, който този курс се опитва да разреши. Не математиката е расистка, а потенциално преподаването ѝ може да направи предмета по-недостъпен за децата от някои слоеве на обществото.

Пример: аз съм израстнал в семейство, в което двамата ми родители бяха икономисти и поставяха голямо значение на това аз да разбирам и харесвам математиката и са ми помагали по всякакъв начин да имам най-доброто образование в тази област. Имам приятели, които не са по-глупави, но просто не са имали същите възможности като мен (математическите гимназии например приемат малък брой ученици след 4ти клас).

Ако промениш цялата образователна система около хора с бекграунд подобен на моя, ще изгубиш голяма част от учениците и в обществото няма да получиш по-голямо разбиране сред хората за математиката, ще накараш булшинството да намразят предмета дори повече.

Точно в този смисъл, също, струва ми се, не си разбрал споменатите парадигми, които се оборват. Нека обясня, точка по точка:

The focus is on getting the “right” answer - По този въпрос могат да се пишат дисертации и аз самият мога да кажа много, но бих засегнал само един от многото аспекти сега. В документа е казано
Study the purpose of math education, and re-envision it. Schooling as we know it began during the industrial revolution, when precision and accuracy were highly valued. What are the myriad ways we can conceptualize mathematics in today’s world and beyond?


Никой не казва, че "2+2=4" е расистко. Нека вземем нещо по-сложно като пример - класическото определение за граница на редица е пословично анти-интуитивно, а това за граница на функция - дваж повече. Мога да ти ги кажа тези infamous дефиниции със все епсилоните и делтите - ама кел файда, ако нямаш вече развита интуиция да знаеш какво всъщност казват те. Повярвай ми, в девети клас се опитах да науча тези концепции сам по учебник и това ми беше най-непробиваемата стена в математиката, която съм виждал. Оказва се обаче, че ако имаш добър преподавател, можеш изключително лесно да си изградиш интуицията и разбирането за граница. След работа, ако не ме домързи, ще потърся някое клипче на 3blue1brown (страхотен канал за математика в ютюб!!!), където той обяснява това, че да добиеш представа. И да, в математиката, по мое наблюдение, изграждането на интуиция е 100000 пъти по-важно от просто налучкване на правилен отговор.

Independent practice is valued over teamwork or collaboration - по мое наблюдение, като всяка друга наука в днешно време, прилагането на математика все повече и повече се върши с други хора, не непременно "математици". Да можеш да работиш с други става много по-ценно.

“Real-world math” is valued over math in the real world. - тук пойнтът е, че можеш да даваш примери от заобикалящия свят, които не са свързани с парите (които не са особено рилейтъбъл за хора, които, you know, нямат кой знае колко много пари или опит с тях, да кажем). Експоненциален ръст не е задължително да бъде обяснен със сложна лихва, има други далеч по-добри примери, които дори могат да са базата на по-сложни примери за по-сложни концепции.

Students are tracked(into courses/pathways and within the classroom). Too often students are tracked based on the notion that adults know what the right thing is for them, which does not allow room for student agency, reinforcing paternalism and powerhoarding. - тук или аз, или ти съвсем не сме разбрали за какво иде реч. Гледайки примерите, които са дадени в документа, става дума да не отказваш хора от нещо, което може би биха харесали или би им трябвало, само защото в началото не им е потръгнало.

Math is taught in a linear fashion and skills are taught sequentially without true understanding of prerequisite knowledge. Никой не твърди че можеш да преподаваш умножение без събиране. Но както в България, така и в Юкей в училище (освен математическите гимназии) аритметика не се учи въобще чак до университета - въприеки че ти трябват единствено знания от 4ти/5ти клас. И така, можем още в гимназията да обясним на хората как работят някои базови методи за криптиране, ама... тъй като всичко се обяснява линейно, няма да го правим. В документа са дали пример с матрици - за някои базови неща за тях не ти трябва повече от това да умножаваш и събираш. Сега, аз бих поспорил до колко на един гимназист би мо било полезно, ама дори сега си давам сметка, че тези съмнения са в следствие на същата тази парадигма, че след А следва В и после С и нищо друго.

ПП. От чисто любопитство, @termit, @Marfa, @Demandred - каква е вашата връзка с математиката като наука?
Last edited by Shamajotsi on Wed Feb 24, 2021 4:19 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19287
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Moridin » Wed Feb 24, 2021 4:13 pm

Shamajotsi wrote:
Wed Feb 24, 2021 3:49 pm
Но както в България, така и в Юкей в училище (освен математическите гимназии) аритметика не се учи въобще чак до университета - въприеки че ти трябват единствено знания от 4ти/5ти клас.
ПП. От чисто любопитство, @termit, @Marfa, @Demandred - каква е вашата връзка с математиката като наука?
Вероятно визираш алгебра, а не аритметика.
Цялото ми висше образование е минало с доста математика, на @termit също, Демандред май беше завършил икономика, та поне някаква е имал и той.

А ти местиш goalpost-ите. Цялата еквилибристика в поста ти иде да каже защо математиката би могла да са преподава по-умно, но няма абсолютно нищичко общо с понятията, с които е описан курсът (антирасистки, инклузивни и т.н.). Впрочем залагам си главата, че в 2021 белите деца са абсолютно също толкова, ако не и по-нефелни в ученето, от останалите, ИМЕННО поради материалната си задоволеност и прекарването на прекалено много време пред екрани.

Та айде да няма нужда да внасяме абсолютно ИЗЛИШНО разделение, говорейки как сме направили курс, който е по-инклузивен и достъпен за малцинства, вместо просто да кажем, че сме се постарали всички деца да го възприемат по-добре. Не е толкова трудно, ама по някаква причина американското ляво му убягва концепцията вече къде петнайсет години.
This is it. Ground zero.

Shamajotsi
Sorcerer
Posts: 427
Joined: Sat Dec 30, 2006 9:01 pm

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Shamajotsi » Wed Feb 24, 2021 4:29 pm

Имах предвид теория на числата.

За goalposts - може и наистина да съм ги преместил спрямо поставените в този курс. Тук не мога да споря, просто защото не мога да дам оценка до колко расовото разделение в САЩ е корелирано с класовото такова.

Иначе съм убеден, че класовото разделение води до разлики в качеството на преподаване на математика, което класическите методологии само задълбочават. Не знам как стоят нещата сега, но по мое време ако нечии родители бяха богати, можеха да направят "дарение" на СМГ и детенцето им да получи нещо, което други деца няма как да получат. И поради тази причина съм напълно убеден, че трябват промени в методологиите, за да не лишаваме едни деца от възможности, само защото техните родители не са били със средства.

User avatar
Marfa
Moderator
Posts: 11233
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:12 pm
Contact:

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Marfa » Wed Feb 24, 2021 4:39 pm

Сега... Едно е промяна в методологията на преподаване и вместо задачите с тръби и басейни да има други с далеч по-практична насока. Щото нали и аз познавам хора, дето навремето умееха чудесно да ги решават, но и до днес не могат да сметнат колко пари трябва да дадат за шестстотин грама сирене, ако е по 11 лева килото. Съвсем друго е "опростяването" на математиката с цел улесняване на онова, дето там го имат за РоС.

Аз самата съм завършила екология и библиотечи науки (знам, знам), но и до днес математиката ми е огромна част от живота и все още кълна някогашното образование, което ме караше да смятам кога ще се срещнат два влака, но абсолютно не ме подготви за сметките, които ми се налага да правя в момента.
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

Image<-Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви :twisted:
Уук.

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 5260
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Matrim » Wed Feb 24, 2021 4:42 pm

И аз бях готов да се възмутя, но не виждам да пише, че тоя курс ще е само за PoC-та? Май имат идея за нов начин за преподаване и го рекламират по наистина тъп начин, но така ще се преподава на всички? Или аз нещо не съм схванал?
Та айде да няма нужда да внасяме абсолютно ИЗЛИШНО разделение, говорейки как сме направили курс, който е по-инклузивен и достъпен за малцинства, вместо просто да кажем, че сме се постарали всички деца да го възприемат по-добре. Не е толкова трудно, ама по някаква причина американското ляво му убягва концепцията вече къде петнайсет години.
Е, то така ако почнат може и някой да каже, че системата, при която държавните училища в богатите квартали имат много повече ресурси от тези в бедните, насажда много повече неравенство от всякакъв расизъм в училищата, а това вече ще е чиста комунистическа пропаганда. Затова по-добре да гледаме всичко през призмата на расата. :)
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

User avatar
Ambartanen
Arcanist
Posts: 992
Joined: Mon Mar 15, 2004 6:45 pm

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Ambartanen » Wed Feb 24, 2021 4:47 pm

Ъм, тук имам проблем с всяка точка на @Shamajotsi. Надявам се да не прозвучи твърде негативно, ама...
Shamajotsi wrote:
Wed Feb 24, 2021 3:49 pm
Нека вземем нещо по-сложно като пример - класическото определение за граница на редица е пословично анти-интуитивно, а това за граница на функция - дваж повече. Мога да ти ги кажа тези infamous дефиниции със все епсилоните и делтите - ама кел файда, ако нямаш вече развита интуиция да знаеш какво всъщност казват те.
Ама това е перфектне пример как ученето на математика е линейно по много важен начин. Трябва да са ти представени, да си научил и разбрал и развил интуиция за всички предишни концепти/аксиоми/теореми/типове задачи, преди да научиш нещата, които се градят от тях. Това, че ти трябва добър преподавателн не виждам какво отношение има.
Shamajotsi wrote:
Wed Feb 24, 2021 3:49 pm
по мое наблюдение, като всяка друга наука в днешно време, прилагането на математика все повече и повече се върши с други хора, не непременно "математици". Да можеш да работиш с други става много по-ценно.
Еми аз не съм имал групови проекти по математика в 6ти до 8ми клас. Имах в университета и там беше ценно, но се изискваха много по-големи и сложни проблеми и хора с желанието и мотивацията да работят по тях.
Shamajotsi wrote:
Wed Feb 24, 2021 3:49 pm
тук пойнтът е, че можеш да даваш примери от заобикалящия свят, които не са свързани с парите (които не са особено рилейтъбъл за хора, които, you know, нямат кой знае колко много пари или опит с тях, да кажем). Експоненциален ръст не е задължително да бъде обяснен със сложна лихва, има други далеч по-добри примери, които дори могат да са базата на по-сложни примери за по-сложни концепции.
Това всичко супер, ама какво общо има с расата? На повечето деца парите са им скучна тема и няма да внимават, супер. Ако някое дете всъщност разбира от пари, то това ще е точно дете, чието семейство има много ограничени ресурси и по някаква причина са дали повече отговорност за тях на детето.
Shamajotsi wrote:
Wed Feb 24, 2021 3:49 pm
Гледайки примерите, които са дадени в документа, става дума да не отказваш хора от нещо, което може би биха харесали или би им трябвало, само защото в началото не им е потръгнало.
Много малко хора съм познавал, на които не им се отдаваше математиката, но имаха желание да я учат. Тук реалният проблем е много по-дълбок и е свързан с нужната линейност в обучението по математика- като не се научиш добре да събираш, няма да се научиш да умножаваш и няколко години по-късно ще си страшно изостанал. Ако стигнеш до шести клас с лоши учители и лошо образование, вече какви стратегии трябва да прилага учителят ти, за да ти помогне да наваксаш е сложна тема и много ценно да се учи. Пак не виждам защо трябва да се постави като расов проблем освен ако буквално няма учители мислещи си неща от сорта на "черните не могат да смятат."
Shamajotsi wrote:
Wed Feb 24, 2021 3:49 pm
Но както в България, така и в Юкей в училище (освен математическите гимназии) аритметика не се учи въобще чак до университета - въприеки че ти трябват единствено знания от 4ти/5ти клас.
Еми аз пък съм учил в езикова гимназия и учих линейна алгебра (подозирам това имаш предвид?). Също така достатъчно за производни и интеграли, за да прескоча calculus I в университета директно.

Най-общо всички тези проблеми реално опират до това как да направиш ученето на математика по-интересно и увлекателно за децата, как да помагаш на изоставащи ученици да наваксват и всякакви такива предизвикателства, които ми се струват доста стандартни за всички предмети и всички учители. Може да са по-важни за училища в бедни квартали и с повече малцинства, но расизмът там идва много повече от липса на финансиране за училищата и всякакви извънучилищни предизвикателства за учениците.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Roland » Wed Feb 24, 2021 5:03 pm

Аз като не-математик, но SJW снежинка, искам да кажа защо КОНКРЕТНО в Щатите би имало подобно определение на нова система за преподаване.

С уточнението, че "РОС" в случая би следвало да се чете единствено като "бедни прослойки на чернокожи и испаноговорящи в населението". И да, знам, че е неточно, но тук си знаем кодовете :mrgreen:

В голямата си част обучението в САЩ е тотални крака и не е ъпдейтвано от времето на фермерите. Всичко е остаряло, всичко се ъпдейтва от щат на щат, навсякъде е различно. И което е по-лошо, държавните училища са кошмарно зле финансирани, особено в бедни (чети расово сегрегирани) места, а частните са финансово недостъпни. Ако това беше проблем само на сегашното поколение, бих се съгласил, че така поднесена, трактовката изглежда абсурдно. Но това са поколенчески натрупвания, където децата израстват в среда, необразована по често шокиращи начини. Те с нищо не са по-"тъпи" от белите или по-богати деца, но често им липсват интернализираните методи за осмисляне на информация, с които мисля всеки в този форум е израснал от пред-вербална възраст.

С което не твърдя, че конкретно това нещо от линка на Термита е правилно или добре формулирано. Но има причина да е поднесено по този начин.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Delegat
Aes Sedai
Posts: 1582
Joined: Mon Dec 25, 2006 7:53 pm

Re: Северна Америка - по-близка, отколкото ни се иска

Post by Delegat » Wed Feb 24, 2021 5:28 pm

Наскоро гледах филма Треньорът Картър и там е доста добре показано, че в страна, където спортистите са 80-90% чернокожи (НБА, НФЛ и т.н.), всичко, което се изисква от теб за да влезеш в добър колеж е да учиш и то много, а не да ходиш в улични банди, където шанса да влезеш в затвора или да умреш е доста висок.

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 12 guests