Disclaimer - само съм скимнал съдържанието на този курс (не направих задълбочен прочит на документите).
@termit, струва ми се, че не си схванал същината на проблема, който този курс се опитва да разреши. Не математиката е расистка, а потенциално преподаването ѝ може да направи предмета по-недостъпен за децата от някои слоеве на обществото.
Пример: аз съм израстнал в семейство, в което двамата ми родители бяха икономисти и поставяха голямо значение на това аз да разбирам и харесвам математиката и са ми помагали по всякакъв начин да имам най-доброто образование в тази област. Имам приятели, които не са по-глупави, но просто не са имали същите възможности като мен (математическите гимназии например приемат малък брой ученици след 4ти клас).
Ако промениш цялата образователна система около хора с бекграунд подобен на моя, ще изгубиш голяма част от учениците и в обществото няма да получиш по-голямо разбиране сред хората за математиката, ще накараш булшинството да намразят предмета дори повече.
Точно в този смисъл, също, струва ми се, не си разбрал споменатите парадигми, които се оборват. Нека обясня, точка по точка:
The focus is on getting the “right” answer - По този въпрос могат да се пишат дисертации и аз самият мога да кажа много, но бих засегнал само един от многото аспекти сега. В документа е казано
Study the purpose of math education, and re-envision it. Schooling as we know it began during the industrial revolution, when precision and accuracy were highly valued. What are the myriad ways we can conceptualize mathematics in today’s world and beyond?
Никой не казва, че "2+2=4" е расистко. Нека вземем нещо по-сложно като пример - класическото определение за граница на редица е пословично анти-интуитивно, а това за граница на функция - дваж повече. Мога да ти ги кажа тези infamous дефиниции със все епсилоните и делтите - ама кел файда, ако нямаш вече развита интуиция да знаеш какво всъщност казват те. Повярвай ми, в девети клас се опитах да науча тези концепции сам по учебник и това ми беше най-непробиваемата стена в математиката, която съм виждал. Оказва се обаче, че ако имаш добър преподавател, можеш изключително лесно да си изградиш интуицията и разбирането за граница. След работа, ако не ме домързи, ще потърся някое клипче на 3blue1brown (страхотен канал за математика в ютюб!!!), където той обяснява това, че да добиеш представа. И да, в математиката, по мое наблюдение, изграждането на интуиция е 100000 пъти по-важно от просто налучкване на правилен отговор.
Independent practice is valued over teamwork or collaboration - по мое наблюдение, като всяка друга наука в днешно време, прилагането на математика все повече и повече се върши с други хора, не непременно "математици". Да можеш да работиш с други става много по-ценно.
“Real-world math” is valued over math in the real world. - тук пойнтът е, че можеш да даваш примери от заобикалящия свят, които не са свързани с парите (които не са особено рилейтъбъл за хора, които, you know, нямат кой знае колко много пари или опит с тях, да кажем). Експоненциален ръст не е задължително да бъде обяснен със сложна лихва, има други далеч по-добри примери, които дори могат да са базата на по-сложни примери за по-сложни концепции.
Students are tracked(into courses/pathways and within the classroom). Too often students are tracked based on the notion that adults know what the right thing is for them, which does not allow room for student agency, reinforcing paternalism and powerhoarding. - тук или аз, или ти съвсем не сме разбрали за какво иде реч. Гледайки примерите, които са дадени в документа, става дума да не отказваш хора от нещо, което може би биха харесали или би им трябвало, само защото в началото не им е потръгнало.
Math is taught in a linear fashion and skills are taught sequentially without true understanding of prerequisite knowledge. Никой не твърди че можеш да преподаваш умножение без събиране. Но както в България, така и в Юкей в училище (освен математическите гимназии) аритметика не се учи въобще чак до университета - въприеки че ти трябват единствено знания от 4ти/5ти клас. И така, можем още в гимназията да обясним на хората как работят някои базови методи за криптиране, ама... тъй като всичко се обяснява линейно, няма да го правим. В документа са дали пример с матрици - за някои базови неща за тях не ти трябва повече от това да умножаваш и събираш. Сега, аз бих поспорил до колко на един гимназист би мо било полезно, ама дори сега си давам сметка, че тези съмнения са в следствие на същата тази парадигма, че след А следва В и после С и нищо друго.
ПП. От чисто любопитство,
@termit,
@Marfa,
@Demandred - каква е вашата връзка с математиката като наука?