Zero-K - напълно безплатна sci fi RTS игра, която заслужава вниманието на всеки фен на жанра.
Играе се като нещо средно между
Supreme Commander и руския gem
Perimeter
, но също така e балансирана, за да става за турнирна игра и multiplayer. Не вярвах, че някога ще се появи игра, която да конкурира
Earth 2160
по количество хитроумни механики и детайли, които не е било нужна да слагат, но сега като са ги сложили можеш само да се възхищаваш на developer-ите, но ето че се появи такава. След чудесната, но плитка
Homeworld: Deserts of Kharak мислех да пробвам
Ashes of Singularity, като потенциална игра тип "бъдещето на rts жанра", но след
Zero-K вече нямам желание.
+напълно безплатна + multiplayer с matchmaking и дългата кампания(която обаче още не съм играл и не мога да коментирам)
+над 100 вида бойни единици с най-разнообразни форми и функции, самолети, кораби, танкове, защитни кули, няколко вида супер оръжия, и мн други. Единиците са интересни и готини до една. Няма пълнеж. А и който не е бивал изнасян от армия подскачащи кофи за боклук с монтирано копие отгоре, нищо не е видял от този живот.
+commander unit, който можеш да си ъпгрейдваш както си искаш многократно по време на играта и да го превърнеш в support за по-лесно експандване, машина за убиване с няколко различни оръжия + ЕMP атака, а защо не в ходещ невидим carrier произвеждаш атакуващи дрони и маркиращ цели за артилерията ти с подсиления си радар. Само внимавайте, защото ако го унищожат командирът не може да се възстанови (освен с една доста end-game единица, която може да revive-ва трупове, но вие така или иначе я нямате).
+хитроумна система със soft раси, която позволява да се развиваш flexibly, но не и игрите да затъпеят като всеки прави едни и същи единици - накратко, в началото те пуска с 1 командир, който има право да построи 1 безплатна казарма. Избираш си една от 12 вида казарми, всяка от които си има собствен roster от единици. Тези 12 казарми де факто са 12-те раси. Нищо не те спира да си построиш и други казарми и ефективно да играеш с 2 или повече "раси", но в началото просто не можеш да си го позволиш.
+мощен resource engine, който само с 2 ресурса позволява висш пилотаж, недостъпен за други rts игри. Можеш да пренасочваш неизползван добив на енергия към екстракторите на метал, за да работят по-бързо. Можеш да строиш не само сгради, но и бойни единици с помощта на няколко "работника" за да ги изкараш по-бързо. По този начин се елиминира нуждата, позната в игри като старкрафт да строиш по 5 еднакви казарми, за да бълваш достатъчно войска. В Zero K можеш да пренасочиш ресурсите си към 1 казарма, и тя да произвежда 5 пъти по-бързо. Можеш да добиваш метал от купчинките, оставащи след всяка разрушена бойна единица.
+physics based gameplay to the MAXX. anti-ground единици стрелят по самолети, ако самолетите летят достатъчно ниско, кули, построени нависоко, имат повече range, вятърни мелници построени нависоко добиват повече енергия, единици с крака като паяците и роботите могат да се катерят по отвесни хълмове, докато танковете и hover машини не могат(но пък hovercraft единиците могат да се движат по земя и по вода).
+terraforming - можеш да си издигнеш естествена стена около базата, да си вдигнеш кула нависоко, за да вижда по надалеч, можеш да си изравниш терен, за да построиш някаква голяма сграда на недостъпно за танкове място, можеш да си изкопаеш платформа, с която да качиш танковете на място, където противникът не ги очаква и да го нападнеш в гръб. Както е казал поетът, the possibilities are endless
+built-in AI в единиците, което до голяма степен се занимава с микрото и позволява на играча да се занимава с макрото. Единици с повече attack range сами се държат на max range от противниците, за да не могат те да им отвърнат на стрелбата. Бързите единици сами kite-ват и карат на осморки, за да избегнат тежки оръдия, caretaker-ите (сгради работници) сами поправят и добиват всичко подходящо в range и тн. Единици с кули стрелят и назад, а като правило, всички единици могат да стрелят и докато се движат. Ако си падате по микро (което тази игра позволява много) може да tweak-нете behaviour-а на AI-то за всеки тип единица поотделно или дори да го изключите и да си ги микро-вате сами.
+superior controls and automatization - освен стандартното вече за жанра shift+click-ване (примерно да кажеш на работника, построй тази сграда тук, след това тази там, след това отиди и добивай от този husk) тук може да задавате aoe заповеди от типа, поправи всичко в този кръг, който начертах. Можеш да казваш на армия отиди там и се нареди на буквата P, която нарисувах със задържане на right click-а. Можеш да задаваш интелигентни опашки на казармата от типа прави по 2 танка, след това по 1 артилерия и 1 скаут, повтаряй това до безкрайност.
+ботовете въобще не се шегуват. Удрят те винаги на слабите места, harrass-ват ти задните редици, трошат инфраструктура, контрят те където могат, retreat-ват като са на малко кръв за да си поправят войската, което е доста по-евтино и бързо отколкото да я правят наново. Използват endgame оръжията (nuke-ове, зенитни оръдия с глобален range и тн.). Съответно всяка победа е сладка и не оставам с усещането, че играта ми подарява победи, за да се чувствам добре. Подозирам, че чийтват с глобален sight range (подозрително бързо усещат къде ми е по-слаба защитата или примерно че съм започнал да строя artemis missile launcher), но поне съм сигурен, че не чийтват с безкрайни ресурси.
И не можем без малко минуси, особено в игра, която очевидно е правена без бюджет
- звука май е правен с наличните в студиото офис материали. Расата на невидимите роботи звучи като апарат, който прави снимка. Някои раси издават звуци като перфоратор и т.н. Липсват(или поне са малко) добри звукови cue-та както става. Няма го обичайното your base is under a tack и ако не внимавате и не си гледате картата може някой да ви изнесе половината база преди да сте разбрали че ви нападат.
- ефектите са ок, но моделите на единиците са грозновати и ръбести, някои повече от други, което още повече засилва лошото впечатление
- walking анимациите на повечето единици са плачевни и правят играта да изглежда по-грозна отколкото всъщност е.
- терена е... абстрактен, но липсват красивите "арт-карти" на Perimeter.
- заради физиката и начина по който работи sight range-а и тераформинга са възможни glitch-ави гледки, работници потънали под картата, дроиди, стрелящи под невъзможни ъгли докато висят на отвесен slope на планина и други подобни.
- интерфейсът е грозноват и засипан с твърде много бутони
- някои от картите не са добре балансирани или дори не са изтествани, включително ми се е случвало началния метален екстрактор да е задръстен с дървета и да трябва да ги изкопам с командира, преди да мога да си пусна екстрактора (това разбира се само ако се паднеш отляво на картата, отдясно е ок, защото симетрията е за слабите).
- тъй като играта е доста low profile най-вероятно никога няма да има healthy community за multiplayer. В момента в сървъра има по 500-тина човека във всеки един момент, но след година може и да не останат. Аз лично си цъкам с ботове, на кого са му притрябвали умни противници anyway.
edit: добавих към 15 липсващи запетайки, bulgarian language is hard yoo.