Майкъл Крайтън и как се определя литературно качество
- The Dragon
- Elder God
- Posts: 9054
- Joined: Wed Jan 14, 2004 9:03 pm
Ми да, така е. Затва чалга певците и певиците в България очевидно имат повече талант от оперните такива. Бритни е от най-гениалните певици, раждани някога. Стефани Мейер и Роулинг са най-великите писателки, които литературата е виждала, а последният Трансформърс доказа, че Майкъл Бей е Богът на режисьорите.zemonti wrote: Аз за това ти поисках ЦИФРИ. Нищо не говори толкова красноречиво за таланта на един автор, както продаваемостта му. Колкото и хвалби и награди да има даден драскач, ако не се продава, значи се харесва само в кръг от подмазвачи.
Виж са. И аз много обичам да съм права и много искaм да съм такава постоянно. Ама аре дай някой малце по-смислен аргумент за защита на правотата си, щото с тоя постигаш цел, която съм сигурна, че не си си поставил...
Last edited by Amelia on Wed Oct 19, 2011 2:09 am, edited 1 time in total.
@ zemonti
Да не ти цитирам всички постове щото мразя да цитирам и да се надяваме, че съм запомнила добре какво си казал.
Обаче ще се спра на това
Аз за Крайтън няма да давам мнение щото съм чела 5-6 негови книги и слабо си ги спомням, но това, че си ги спомням слабо и никога не съм поискала да ги препрочитам вероятно означава, че не ми е направил някакво особено впечатление. Че не е фантаст, не е. Съгласна съм с всички, които казаха че пише трилъри с фантастични елементи. Относно форума - Much to learn you still have
Иначе повечето наистина sci fi книги вече сте ги изброили и няма да ги повтарям.
@Morwen: И аз така. Защо трябва постоянно да казвам в постовете си "по мое мнение". Ми то е ясно след като аз пиша поста значи изказвам моето мнение, как иначе.
Да не ти цитирам всички постове щото мразя да цитирам и да се надяваме, че съм запомнила добре какво си казал.
Обаче ще се спра на това
Някак странни ми се струват критерийте по които преценяваш дали даден автор е велик или не - филмирани книги, продажби. Ми как да кажа Ботев по него време не мисля да е имал големи продажби, ама го смятат за голям дори велик български автор. От друга страна Роулинг и Майер правят фурор в холивудското кино и са адски добре продавани обаче не ги виждам като велики писатели. Ти смяташ ли ги за велики? При твоите критерий никъде не видях да споменаваш литературни достойнства на книгите на Крайтън. Само някакви меркантилни критерий за величие. Де да знам, може и да си казал нещо за художествените и литературни стойности, но аз не го помня.Просто продажбите му го слагат сред най-великите
Аз за Крайтън няма да давам мнение щото съм чела 5-6 негови книги и слабо си ги спомням, но това, че си ги спомням слабо и никога не съм поискала да ги препрочитам вероятно означава, че не ми е направил някакво особено впечатление. Че не е фантаст, не е. Съгласна съм с всички, които казаха че пише трилъри с фантастични елементи. Относно форума - Much to learn you still have
Иначе повечето наистина sci fi книги вече сте ги изброили и няма да ги повтарям.
@Morwen: И аз така. Защо трябва постоянно да казвам в постовете си "по мое мнение". Ми то е ясно след като аз пиша поста значи изказвам моето мнение, как иначе.
pulled out
Този пример е подходящ, колкото и ресторантското сравнение на Драгъна.Amelia wrote:Бритни е от най-гениалните певици, раждани някога.
Бритни не е творец, а продукт. Тя е внимателно подбрано сладичко личице с хубав гласец, поднесени са и песни, направени от наистина водещи в глобален мащаб творци и ето ти резултат - хитчета точно в десятката на най-жадната потребителска група.
Абсолютно грешно. Аз може да съм велик писател, ама като пиша само в Папуа на папуаски, а там феновете на фантастиката са 78, само 37 от които могат да си позволят книгата ми, какво? Това снижава ли качеството на литературата, която съм създала?Аз за това ти поисках ЦИФРИ. Нищо не говори толкова красноречиво за таланта на един автор, както продаваемостта му. Колкото и хвалби и награди да има даден драскач, ако не се продава, значи се харесва само в кръг от подмазвачи.
Продаваемостта е функция не само на таланта, а и на маркетинга, рекламата, обществените настроения, правилно подбраната таргет група. Да вземем Стефани Майер примерно. Факт, пише доста добре и книгите й са от върховете в младежката литература, вампирските романи и т.н. Но са ли невероятни шедьоври? Са ли невиждано литературно явление? Е, по мое нескромно мнение не са. Продажбите обаче биха казали обратното.
После да вземем Азис в музиката и така...
А, сори това го били казали половин файтон хора преди мен. Ми така е като бързам...
Last edited by Morwen on Wed Oct 19, 2011 2:11 am, edited 3 times in total.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either
But I ain't keen on living either
Ъъъъъъ...Morwen wrote:Абсолютно грешно. Аз може да съм велик писател, ама като пиша само в Папуа на папуаски, а там феновете на фантастиката са 78, само 37 от които могат да си позволят книгата ми, какво? Това снижава ли качеството на литературата, която съм създала?Аз за това ти поисках ЦИФРИ. Нищо не говори толкова красноречиво за таланта на един автор, както продаваемостта му. Колкото и хвалби и награди да има даден драскач, ако не се продава, значи се харесва само в кръг от подмазвачи.
Не схващам какво би било великото в тоя случай. Може би мислим по съвсем различен начин.
За мен велик творец е онзи, които се е доказал на глобално ниво и всички начинаещи творци биха се радвали да достигнат нивото му. Не 37 папуаси.
Доказал се на глобално ниво = изкарал повече як кинтаж?
Щото за мен тия с наградите, които Трип изброи, са доказали се глобално творци, нищо, че многолюдната маса от хора няма мозък да осъзнае величието им и само някви подмазвачи са успели да го разберат. Изобщо, масовото признание на някакъв творец и някакво творчество абсолютно никога не е било мярка за качество и не виждам що трябва да става такова сега при настоящето състояние на шоубизнеса и литературата, където най-масовите продажби и фенщина са около някви еднодневни чалги. Неслучайно има термин high art и неслучайно има хора, специализиращи в критиката на дадено изкуство. Щото оценката на изкуството изисква повече от това да проследиш кой колко е продал.
Щото за мен тия с наградите, които Трип изброи, са доказали се глобално творци, нищо, че многолюдната маса от хора няма мозък да осъзнае величието им и само някви подмазвачи са успели да го разберат. Изобщо, масовото признание на някакъв творец и някакво творчество абсолютно никога не е било мярка за качество и не виждам що трябва да става такова сега при настоящето състояние на шоубизнеса и литературата, където най-масовите продажби и фенщина са около някви еднодневни чалги. Неслучайно има термин high art и неслучайно има хора, специализиращи в критиката на дадено изкуство. Щото оценката на изкуството изисква повече от това да проследиш кой колко е продал.
Ок, 10 години по-късно книгата е издадена в Щатите, невероятен фурор е и всички я обожават. Това прави ли я по-малко велика преди това? Нямаше ли да е все толкова качествена литература, независимо дали беше издадена по-широко или не?zemonti wrote:Ъъъъъъ...Morwen wrote:Абсолютно грешно. Аз може да съм велик писател, ама като пиша само в Папуа на папуаски, а там феновете на фантастиката са 78, само 37 от които могат да си позволят книгата ми, какво? Това снижава ли качеството на литературата, която съм създала?Аз за това ти поисках ЦИФРИ. Нищо не говори толкова красноречиво за таланта на един автор, както продаваемостта му. Колкото и хвалби и награди да има даден драскач, ако не се продава, значи се харесва само в кръг от подмазвачи.
Не схващам какво би било великото в тоя случай. Може би мислим по съвсем различен начин.
За мен велик творец е онзи, които се е доказал на глобално ниво и всички начинаещи творци биха се радвали да достигнат нивото му. Не 37 папуаси.
Великото в изкуството не е колко човека го харесват. Първо, като правило тълпата не е много умна, много разбираща или много каквото и да е. Ако една книга има много продажби евентуално би могло да значи, че не е пълен болкук. Но съотношението "Аз съм продала 200 000 книги, а ти 100 000, значи съм двойно (или въобще) по-добрa от теб" не е вярно по никакъв начин. И се отнася и за доста други количествени измерватели. Меренето количествено става само когато някакви хора се надбягват по права гладка писта, стартирайки едновременно. Литературата не е права гладка писта.
Второ, това изкуство може по куп причини да не е масово. Или да има хайп около него, който повишава незаслужено продажбите му. Това чисто и просто като изкуство не променя качеството му, а само продаваемостта.
Трето, казваш, че Бритни е продукт, а не автор. Все тая, пак е доста кофти продукт (особено след като престана да ходи на плитчици:)), но въпреки това е адски продаван продукт.
Бъркаш качество с признание и дори с продаваемост. Това са много различни неща.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either
But I ain't keen on living either
Morwen, поставяш фолософски нещата.
Бил ли е 5-годишният Михаел Шумахер велик, карайки ловко велосипедчето си с другите хлапаци? Или е станал велик, когато е започнал да печели световните си титли?
Бил ли е Ботев велик, когато е бил мизерен младеж, драскащ стихотворенийца на масата в селската кръчма? В чии очи? Творчеството му го е възвеличило в последствие.
За да бъде велик един човек трябва да демонстрира нещо което дори и нопознати, далечни хора да намерят за велико. Не 37 папуаса.
Аз съм обикновен скромен човек, но велик в очите на децата си. За да стана велик и за другите трябва да извърша, или сътворя нещо велико. И ако за това велико нещо разберат само децата ми, аз ще си остана същия обикновен, скромен човек.
А продаваемостта на книгите на даден автор наистина не определя 100% "качеството" на неговия продукт, но определено е най-надеждният показател за това, колко е успял в сравнение с другите.
Бил ли е 5-годишният Михаел Шумахер велик, карайки ловко велосипедчето си с другите хлапаци? Или е станал велик, когато е започнал да печели световните си титли?
Бил ли е Ботев велик, когато е бил мизерен младеж, драскащ стихотворенийца на масата в селската кръчма? В чии очи? Творчеството му го е възвеличило в последствие.
За да бъде велик един човек трябва да демонстрира нещо което дори и нопознати, далечни хора да намерят за велико. Не 37 папуаса.
Аз съм обикновен скромен човек, но велик в очите на децата си. За да стана велик и за другите трябва да извърша, или сътворя нещо велико. И ако за това велико нещо разберат само децата ми, аз ще си остана същия обикновен, скромен човек.
А продаваемостта на книгите на даден автор наистина не определя 100% "качеството" на неговия продукт, но определено е най-надеждният показател за това, колко е успял в сравнение с другите.
Еми в тоя ред на мисли Стефани Майер е успяла много повече от Достоевски. Сигурно и повече награди има.
Също така съществува въпросът "доказал се пред КОГО?" Пред масите? Масите се впечатляват лесно и им минава бързо. И за разлика от на Шумахер постиженията, литературата не можеш да я измериш нито с таймер, нито с линийка. Така че пред кого се е доказал Крайтън? Пред милионите фенове на литературна дъвка? Пред тях и Салваторе се е доказал на АБСОЛЮТНО същото ниво, както и Бритни, и Кеша. Знаеш ли каква е единствената напълно и стопроцентово обективна разлика между тези четири имена? Че ти харесваш едно от тях и не харесваш другите три.
Доказването пред аудитория с по-високи изисквания и по-дълготраен интерес НИКОГА не се измерва с продажби. Измерва се с авторитета на харесалите го. Всеки сам за себе си преценява кой му е авторитет. Но масовият потребител е кофти избор лично за мен.
Също така не ми допада, че игнорира предложенията ми. Съветът на Феанор също не е за изхвърляне.
Също така съществува въпросът "доказал се пред КОГО?" Пред масите? Масите се впечатляват лесно и им минава бързо. И за разлика от на Шумахер постиженията, литературата не можеш да я измериш нито с таймер, нито с линийка. Така че пред кого се е доказал Крайтън? Пред милионите фенове на литературна дъвка? Пред тях и Салваторе се е доказал на АБСОЛЮТНО същото ниво, както и Бритни, и Кеша. Знаеш ли каква е единствената напълно и стопроцентово обективна разлика между тези четири имена? Че ти харесваш едно от тях и не харесваш другите три.
Доказването пред аудитория с по-високи изисквания и по-дълготраен интерес НИКОГА не се измерва с продажби. Измерва се с авторитета на харесалите го. Всеки сам за себе си преценява кой му е авторитет. Но масовият потребител е кофти избор лично за мен.
Също така не ми допада, че игнорира предложенията ми. Съветът на Феанор също не е за изхвърляне.
And you can't dance with a devil on your back...
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19287
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Навикът да си подбираш от постовете пред теб неща, на които те сърби да отговориш (все таки погрешно), напълно игнорирайки останалата част от поста, срещу която нямаш аргументи, също е сред по-слабите ти черти и ако бях в по-лошо настроение, бих рекъл че тролиш активно и очевидно
This is it. Ground zero.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests