Акцията на ГДБОП срещу Chitanka.info

Мръсните страсти – на сапун
User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Jun 24, 2010 5:18 pm

ПС2 все още беше елементарна за пиратстване все пак. Иначе примерът не е идеален, но има достатъчно други, мисля.
Demandred wrote:
Според шефа на ИК "Бард" Йордан Антов на всеки 4-5 книги, свалени в интернет, приходите му намаляват с около 1 млн. лв. "Шестото клеймо" на Дан Браун беше сканирана и качена в такъв сайт и само за няколко месеца потребителите я свалиха 26 000 пъти. При цена от 12 лв. това означава, че сме пропуснали да съберем 312 000 лв. от продадени екземпляри", разказва Антов. Подобна е била ситуацията и с друг съвременен бестселър - "Властелинът на пръстените" на Толкин, който е изтеглен от мрежата над 28 000 пъти. При цена на хартиеното издание от 25 лв. това прави щети за 700 000 лв.

Пълни глупости, особено болдваното. Книгите на Дан Браун и Вастелинът не са показателни, защото са най-популярните, средностатистическата книга, качена там, надали е била свалена и 1 000 пъти. А и тая идиотска практика да се смятат загуби като се счита, че всеки изпиратвал иначе би си купил, а меко казано неточна.

Иначе търпят загуби със сигурност издателите от качването на нови и популярни книги в нета, няма какво да се залъгваме, че това било реклама и т.н.

Това е преувеличение и е ясно, че нещата не са 1:1, но чисто практически не виждам защо да не бъде казано. Ако всеки, който е свалил книгата, си я беше купил, парите са тези. Независимо колко от тези хора наистина биха си дали парите за книгата, всяко сваляне СЕ брои за загуба на издателя. 1000 сваляния да не би да са малко? Че то целият тираж на книги като Пергаментът примерно е под 500 бройки! И въпросният ПАК се провали. За книга от 16 лева това са 16 000 лева загуба. Това са ПОНЕ четири издадени книги со се превод, редакция, печат и т.н. Наистина ли ще твърдим, че това не вреди на издателя?
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Thu Jun 24, 2010 5:23 pm

По мое виждане трябва да има следната концепция
1. Да не могат да се свалят книгите и да не може да се копира текста от сайта на читанката.
2. Да нямат право да качват на сайта каквото и да е което присъства на пазара или което ЩЕ присъства.
3. Класики с изтекли права да са свободно достъпни на сайта
4. Книги с отдавна изтекъл тираж без планове да се ретиражират да са достъпни.
5. На сайта да има линкове с реклама към издателствата в България и онлайн книжарниците.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Jun 24, 2010 5:25 pm

А, и още нещо, че го пропуснах в предните постове - някой каза, че трябвало книгите всичките да са безплатни. Нали ви е ясно, че сериозната литература умира в същия момент? Защото почти всички наистина професионални автори, в кой да е жанр, СЕ ИЗХРАНВАТ от писането си. Могат да си позволят да пишат точно защото нямат друга работа, която да им пречи. В момента, в който разпространението на книги е безплатно, тези хора спират да пишат. Просто е.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Muad_Dib
Shadowdancer
Posts: 10972
Joined: Mon Oct 04, 2004 3:12 pm

Post by Muad_Dib » Thu Jun 24, 2010 5:28 pm

ПС2 все още беше елементарна за пиратстване все пак. Иначе примерът не е идеален, но има достатъчно други, мисля.
Бате ще ти задам един логичен въпрос: слагал ли си чип на ПС2 сам? Намерил си някой, на когото да цъкнеш, за да го направи. Ама в Оклахома, Индиана или където и да било в бяла Америка/Западна Европа едва ли въобще е толкова лесно да намериш хора, извършващи подобни услуги, а редовият юзър е достатъчно неук за да не може да го направи. Едно е да хакваш фирмуеър/да слагаш чип, съвсем друго е да копираш единия дрислив крак.

По темата за библиотеката само искам да кажа, че изказаното становище как в България трябвало да има такова неща, че иначе народът ставал прост - о, моля ви. Аз познавам точно трима човека, които НЯКОГА са чели нещо от екран ( и не ги разбирам все още).

User avatar
Zee
Adept
Posts: 212
Joined: Mon May 05, 2008 9:13 pm
Location: Sofia

Post by Zee » Thu Jun 24, 2010 5:34 pm

Роумър, на другия сайт няма опция за четене онлайн и 32 000 даунлоудвания трябва да значат точно сваляния, а не четения. Предполагам, че шефа на Бард има предвид точно този сайт, а не Читанката, където не си спомням да е имало видима такава статискика.

РРС, звучи добре, само дето точки 2 и 3 си противоречат - класиките винаги присъстват на пазара.

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Thu Jun 24, 2010 5:36 pm

Като казвам класики имам предвид произведения на които никой не държи правата (История Славянобългарска, Ботев и т.н.) и могат да се разпространяват свободно без значение че се предлагат и в книжен вариант.

User avatar
ifadriana
Mistborn
Posts: 1344
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:06 pm

Post by ifadriana » Thu Jun 24, 2010 5:37 pm

RRSunknown wrote:По мое виждане трябва да има следната концепция
1. Да не могат да се свалят книгите и да не може да се копира текста от сайта на читанката.
2. Да нямат право да качват на сайта каквото и да е което присъства на пазара или което ЩЕ присъства.
3. Класики с изтекли права да са свободно достъпни на сайта
4. Книги с отдавна изтекъл тираж без планове да се ретиражират да са достъпни.
5. На сайта да има линкове с реклама към издателствата в България и онлайн книжарниците.
А ето и моята концепция:
1. Същото като при твоята
2. Не виждам проблеми да има кънтент, който присъства на пазара, но само с подписан договор със съответния носител на правата при съответно разпределяне на приходите между сайта и издателя
3. От точка 2 следва, че отнякъде трябва да идват приходи. След съответните проучвания, които биха могли да се направят (прогнозиран трафик при такъв и такъв кънтент, възможни рекламни тарифи, спонсорства от вида на "Книгите на този и този автор стигат до вас благодарение на тази и тази банка/ чипс/ уотевър и т.н.) се правят и различни модели включващи или не някаква минимална потребителска такса.
4. Съвпада с твоята точка 3
5. Разработване на всякакви допълнителни екстри към сайта, които да генерират още трафик, а оттам и по-високи рекламни тарифи - форуми, линкове към блогове, ревюта, конкурси и т.н. - т.е. всичко, което би накарало някой фен на автора Х да влезе пак там, дори и ако вече е изчел всичко налично от Х
6. Не пречи това да се комбинира и с он-лайн магазин за тези, които все пак решат, че искат и физичаския носител или да си закупят дигиталния и-буук. Това би мейквало сенс и за издателите.

Едит:
Roland wrote:
Филмовото пиратство доказано вреди на филмовата индустрия. Това е ФАКТ, Адриана работи от много години в тая индустрия и може да го подкрепи с колкото искаш доказателства. Не, че не е очевидно де - първият филм, който успя да бие рекордите на Титаник (последния пред-пиратски мега-хит) беше такъв, който просто НЕ МОЖЕШЕ да се изпиратства пълноценно заради 3D-то си.
.
Това е абсолютно безспорно. Дори и да приемем, че от 20 даунлоуда само един би бил продажба, ако нямаше тракери, пак цифрите са смущаващи. Взимам 1 произволен филм за пример като нарочно не съм избрала размазващ бестселър:

Punisher, The: War Zone. Брой даунлоуди: малко над 150 000. При съотношение 1:20, това означава непродадени 7500 носителя. При пазар, в който всичко над 200 е успех, можете да си направите сметката и сами. Да не говорим колко по-ниски биха могли да станатцените за потребителите при такива тиражи.... Хайде сега да се опитаме наум да екстраполираме горния пример в пазар със стотици и хиляди заглавия, при който 40% от складовата цена отива като роялти за студиото и после пак да си говорим дали тракерите не бъркат ПРЯКО в джоба на тези, които инвестират, за да създадат този продукт.
Last edited by ifadriana on Thu Jun 24, 2010 5:50 pm, edited 1 time in total.
VMITW!

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Thu Jun 24, 2010 5:45 pm

Добре, Никола, ако е така, тогава няма никва вреда от книгите по такива сайтове, защото има всичко на всичко трима човека, които ги четат.

И да, Данчо Антов се е олял с онова сравнение. Първо не е ясно дали споменатите хора въобще биха си купили книгата. Второ, повечето ми сваляния на книги са били за да мога с контрол+ф да видя какво точно ставаше в пета глава и дали аз съм права или другарчето, с което съм спорила. Трето, Властелинът съм го сваляла поне четири пъти по четири различни повода, но това не значи, че щях да си купя още 4 бройки от него. Имам вече две. Аман от простотии. Да, смятам, че подобни сайтове са на ръба, а понякога и отвъд него. Обаче реакцията на носителите на правата е просто смехотворна.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Thu Jun 24, 2010 5:47 pm

Roland wrote: Това е преувеличение и е ясно, че нещата не са 1:1, но чисто практически не виждам защо да не бъде казано. Ако всеки, който е свалил книгата, си я беше купил, парите са тези. Независимо колко от тези хора наистина биха си дали парите за книгата, всяко сваляне СЕ брои за загуба на издателя. 1000 сваляния да не би да са малко? Че то целият тираж на книги като Пергаментът примерно е под 500 бройки! И въпросният ПАК се провали. За книга от 16 лева това са 16 000 лева загуба. Това са ПОНЕ четири издадени книги со се превод, редакция, печат и т.н. Наистина ли ще твърдим, че това не вреди на издателя?
Аз съм съгласен, че вреди на издателите, дори го написах в предишния пост. А цифрата 1000 си я изсмуках от пръстите съвсем произволно, просто за да покажа, че и при този род сметка "всяко сваляне = загуба равна на цялата цена", пак е абсурдно да се инсинуират загуби от милион на всеки 4-5 качени книги.

Поне за мен е неправилно така да се смятат загубите по този начин. Да, ако всеки, който я е свалил, беше си я купил, си прав, но на всички ни е ясно, че това е тотално нереалистично, особено в случаи с книгите. Затова е неправилно да се брои за загуба.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Jun 24, 2010 6:01 pm

Пак ти казвам, при издателите е много по-тежко, отколкото при другите индустрии, защото те без друго печелят малко (освен онези с хитовете де). Там ВСЯКА загуба се усеща.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Thu Jun 24, 2010 6:04 pm

Кой пък ще тръгне да сканира и да качва някоя неизвестна книга - те Малазана не са качили ние говорим за някакви ъндърграунд произведения с малък тираж.
90% от качените в читанката книга бяха някакви стари .

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6582
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Thu Jun 24, 2010 6:06 pm

Аз съм един от авторите, чиито разкази и романи бяха публикувани в “Читанка”.
Публикувани са без да ме питат. И това е ПРАВИЛНО. И за това съм БЛАГОДАРЕН на “Читанка”.
От тук:
http://e-lect.net/?p=1104

И още нещо. Когато затваряха сайта на слепите, се видя ясно - противопоставянето е не между писатели и преводачи от едната страна, и читатели от другата, а между писатели, преводачи и читатели от едната страна, и търговци на авторски права от другата. Повече от половината добри български писатели-фантасти, и доста преводачи са ми лични приятели, и днес чух почти всички - нямаше нито един, който да не е възмутен от затварянето на сайта, дори ако току-що беше научил от мен, че съществува, и какво представлява. Много от доводите против, които цитирам тук, чух от тях. Това, че се защитават правата на творците, е мръсна и нагла лъжа. Не й вярвайте, и винаги, когато чуете някой да я казва, го прекъсвайте и я опровергавайте категорично. Защитава се единствено лакомията на прекупвачите на права. Читатели, не се хващайте на тази въдица - огромното мнозинство от писателите и преводачите сме с вас. Най-малкото защото и ние сме читатели.

От тук:
http://www.gatchev.info/blog/?p=979
Държа да подчертая, че не искам да доказвам нищо. Просто давам два цитата, които може би са ви убягнали.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Jun 24, 2010 6:14 pm

Еми браво на Теллалов, че смята, че е правилно да му крадат труда. Ей такива идеалисти движат литературата напред един вид... :roll: В смисъл, това е пътят към създаване на сериозна професионализирана литературна сцена в България.

От друга страна какво ли друго съм очаквал от човек, който живее в някаква своя си измислена пост-държавна и пост-законова утопия и изобщо не му пука за реалиите на света, в който всъщност се намира...

Гришата Гачев също вижда еврейски конспирации навсякъде, сякаш е по-важно кой и защо е направил нещо, а не КАКВО е направил :roll:
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Thu Jun 24, 2010 6:18 pm

Телалов вярно звучи много екстремистки. Но е факт, че за малките имена това е по-скоро плюс, отколкото минус.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

Scourge
Mistborn
Posts: 1280
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:02 pm

Post by Scourge » Thu Jun 24, 2010 6:25 pm

то за малките най-добре е да се самоиздават в интернет, докато станат не-малки.
книгоиздаването обаче е в повечето случаи бизнес, а не безвъзмездно спонсориране на културно мероприятие, така че авторите не са единствените, дето имат думата. ако искат да е така – да се самоиздават, най-добре онлайн. и без туй хартиеният носител трябва да умре.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests