Упражнения - The Topic
Moderators: Trip, Random, Marfa
Упражнения - The Topic
Същина
Това е тема, където ще пускаме упражнения в допълнение към обикновената и елементарна ( ) задача на участниците в уъркшопа - да пишем разкази и да ги пускаме за критика. Упражненията ще са зададени възможно най-ясно и просто. Времето за изпълнение, на първо време, ще е пет дни.
Не е задължително за всекиго, но е много,много желателно. Неизпълнената задача ще тежи на съвестта на кръшкачите. Всеки (дори мизерните кръшкачи) има право да участва в последвалата дискусия.
Защо?
Идеята ми хрумна, когато в трети пореден разказ видях как повечето критукащи започват описанието на впечатленията си с вариации "разказът не ми хареса хич и всъщност доста понамирисва...". В същото време прочетох в една книжка, писана от човек с огромен опит в писането и преподаването на писане как в неговия опит, ако на учениците им се даде възможност да работят по ясно определена, сравнително кратка и ненатоварваща задача, качеството на работата им рязко се покачва.
И тъй като всички тук сме автори с твърде малко опит, имаме нужда от увереност. Която получаваме малко трудно, ако всичките съвети към писането ни са извънредно стимулиращи и полезни, но пък носят непогрешимия лек аромат на "пич, ти си полунеграмотен".
И така, това начинание е начин да получим малко увереност. А има и друга, по-важна причина.
Тези упражнения са в голяма степен игра. Много от нас, сядайки да пишат, доста често биват смазани от цялостната задача да напишат структуриран разказ, който на всичко отгоре и да КАЗВА НЕЩО™. Това са двата основни проблема:
1. КАЗВАНЕТО НА НЕЩО™ обикновено спъва фатално писателя, ако той държи да го държи в ума си от началото до края. То виси на рамото му като банши, което постоянно го призовава към екзистенциални проблеми за Живота, Изкуството и техния Смисъл и го отклонява от задачата му да помисли как да си завърши проклетото първо изречение и как да напише смислено второ.
2. Структурираните разкази стават такива в процеса на работа по отделните му елементи - описания, диалози, действия, мисли и т.н. Човек трябва да се научи да работи по отделните елементи преди да строи въздушни замъци. Ако с всяко чукване по клавишите/с всеки замах на химикала се опитваме да обхванем цялото, накрая хващаме гората от думи и се губим безнадеждно в нея.
Упражнението
"Напишете един до три описателни параграфа, които ще дойдат непосредствено преди момента, когато героят открива труп."
Други ограничения няма. Може да описвате обстановката/мислите на героя/каквото ви хрумне.
Цел: Да се научим да пишем параграфи, които да загатват за шокиращото разкритие по-напред в историята и да карат читателя да иска да ги прескочи, но които въпреки това да задържат интереса ни сами по себе си посредством каквото му хрумне на автора.
Срок: до понеделник включително.
В заключение
Свободни сте да коментирате правото на тази тема да съществува в темата за въпроси и предложения, както и сами да давате такива за упражнения.
Това е тема, където ще пускаме упражнения в допълнение към обикновената и елементарна ( ) задача на участниците в уъркшопа - да пишем разкази и да ги пускаме за критика. Упражненията ще са зададени възможно най-ясно и просто. Времето за изпълнение, на първо време, ще е пет дни.
Не е задължително за всекиго, но е много,много желателно. Неизпълнената задача ще тежи на съвестта на кръшкачите. Всеки (дори мизерните кръшкачи) има право да участва в последвалата дискусия.
Защо?
Идеята ми хрумна, когато в трети пореден разказ видях как повечето критукащи започват описанието на впечатленията си с вариации "разказът не ми хареса хич и всъщност доста понамирисва...". В същото време прочетох в една книжка, писана от човек с огромен опит в писането и преподаването на писане как в неговия опит, ако на учениците им се даде възможност да работят по ясно определена, сравнително кратка и ненатоварваща задача, качеството на работата им рязко се покачва.
И тъй като всички тук сме автори с твърде малко опит, имаме нужда от увереност. Която получаваме малко трудно, ако всичките съвети към писането ни са извънредно стимулиращи и полезни, но пък носят непогрешимия лек аромат на "пич, ти си полунеграмотен".
И така, това начинание е начин да получим малко увереност. А има и друга, по-важна причина.
Тези упражнения са в голяма степен игра. Много от нас, сядайки да пишат, доста често биват смазани от цялостната задача да напишат структуриран разказ, който на всичко отгоре и да КАЗВА НЕЩО™. Това са двата основни проблема:
1. КАЗВАНЕТО НА НЕЩО™ обикновено спъва фатално писателя, ако той държи да го държи в ума си от началото до края. То виси на рамото му като банши, което постоянно го призовава към екзистенциални проблеми за Живота, Изкуството и техния Смисъл и го отклонява от задачата му да помисли как да си завърши проклетото първо изречение и как да напише смислено второ.
2. Структурираните разкази стават такива в процеса на работа по отделните му елементи - описания, диалози, действия, мисли и т.н. Човек трябва да се научи да работи по отделните елементи преди да строи въздушни замъци. Ако с всяко чукване по клавишите/с всеки замах на химикала се опитваме да обхванем цялото, накрая хващаме гората от думи и се губим безнадеждно в нея.
Упражнението
"Напишете един до три описателни параграфа, които ще дойдат непосредствено преди момента, когато героят открива труп."
Други ограничения няма. Може да описвате обстановката/мислите на героя/каквото ви хрумне.
Цел: Да се научим да пишем параграфи, които да загатват за шокиращото разкритие по-напред в историята и да карат читателя да иска да ги прескочи, но които въпреки това да задържат интереса ни сами по себе си посредством каквото му хрумне на автора.
Срок: до понеделник включително.
В заключение
Свободни сте да коментирате правото на тази тема да съществува в темата за въпроси и предложения, както и сами да давате такива за упражнения.
Last edited by Trip on Thu Apr 17, 2008 3:49 pm, edited 2 times in total.
Само да обавя - поствайте текстовете си в съседния топик ("Упражнения 1"). Там ще се води и дискусията по откъсите.
Нека само да добавя, че задачата се отнася само за участниците в настоящия уъркшоп и макар и да не е задължителна, ще е наистина много полезна, така че приканям всички да се включат.
Нека само да добавя, че задачата се отнася само за участниците в настоящия уъркшоп и макар и да не е задължителна, ще е наистина много полезна, така че приканям всички да се включат.
And you can't dance with a devil on your back...
Само един коментар.
Мисля, че би било по-добре да се направи ограничение на брой думи, а не абзаци, защото примерно, ако героят е в диалог (дори да е със себе си) това автоматично прави ограничението кофти. Освен това, така се създават предпоставки за изкуствено удължаване на абзаците дори ако логиката изисква няколко нови реда.
Мисля че опциите drabble (100 думи) или double drabble (200 думи) са по-походящи. Или поне като ограничения, защото и да се пишат точно определен брой думи не е лесно. Пробвала съм и знам, че не е предизвикателство.
Иначе, ако и да ми е трудно да се включвам в месечните уъркшопове, в тези упражнения ще се постарая да се включвам, осбено ако ми допадат prompt-товете.
Мисля, че би било по-добре да се направи ограничение на брой думи, а не абзаци, защото примерно, ако героят е в диалог (дори да е със себе си) това автоматично прави ограничението кофти. Освен това, така се създават предпоставки за изкуствено удължаване на абзаците дори ако логиката изисква няколко нови реда.
Мисля че опциите drabble (100 думи) или double drabble (200 думи) са по-походящи. Или поне като ограничения, защото и да се пишат точно определен брой думи не е лесно. Пробвала съм и знам, че не е предизвикателство.
Иначе, ако и да ми е трудно да се включвам в месечните уъркшопове, в тези упражнения ще се постарая да се включвам, осбено ако ми допадат prompt-товете.
Hic locus est ubi mors gaudet succurrere vitae
Обичам си аватара!!
Die, Fanboys <- a blog for random anime bashing and raving
Обичам си аватара!!
Die, Fanboys <- a blog for random anime bashing and raving
Абе то те са предвидени само за участниците в съответния кръг, но Емо да каже кво мисли, аз нямам твърде много против и странични участници да има.
Ограничението в абзаци е смислово. Повярвай ми, ако някой разточи абзаци в разказ, ще си проличи и ще му се каже.
Ограничението в абзаци е смислово. Повярвай ми, ако някой разточи абзаци в разказ, ще си проличи и ще му се каже.
And you can't dance with a devil on your back...
Мисля, че ограничението на участниците е безмислено. По-добре да има опция и за тези, които са склонни да участват в WW-а, но нямат времето или инициативата да седнат да напишат цял разкар, това е перфектна алтернатива.
За ограничението, нека да е тогава примерно 3 абзаца или до 150/200 (или колкото е думи). Така ще се покрият и двте опции.
Аз например съм склонна да пиша с много абзаци, често от по 2-3 изречения.
А и както казах, това ограничение (почти) автоматично изключва диалог.
За ограничението, нека да е тогава примерно 3 абзаца или до 150/200 (или колкото е думи). Така ще се покрият и двте опции.
Аз например съм склонна да пиша с много абзаци, често от по 2-3 изречения.
А и както казах, това ограничение (почти) автоматично изключва диалог.
Hic locus est ubi mors gaudet succurrere vitae
Обичам си аватара!!
Die, Fanboys <- a blog for random anime bashing and raving
Обичам си аватара!!
Die, Fanboys <- a blog for random anime bashing and raving
Оригиналът на упражнението даже е само един параграф
Но смисълът е точно да се напишат от един до три смислени параграфа. И то не от насилено драматичните от по едно изречение, а такива със съдържание. А колкото до рискът хората да почнат да пишат параграфи от по 1000 думи - ами параграфирането и уменията в тая насока всъщност са планирани като подтема на евентуалната дискусия
Упражнения за диалог ще има отделно. Идеята сега е описание (било то на действия, мисли, обстановка и т.н.), което хем да загатва какво ще се случи, хем да задържа интереса на читателя само по себе си.
Edit: А, и за ограничението - правим го само с цел да не се навъртят 100 доброволци. Но нека го пробваме без ограничение, ок. Ако стане панаир, си запазвам правото да отрежа всеки, който формално не е участник в уъркшопа.
Но смисълът е точно да се напишат от един до три смислени параграфа. И то не от насилено драматичните от по едно изречение, а такива със съдържание. А колкото до рискът хората да почнат да пишат параграфи от по 1000 думи - ами параграфирането и уменията в тая насока всъщност са планирани като подтема на евентуалната дискусия
Упражнения за диалог ще има отделно. Идеята сега е описание (било то на действия, мисли, обстановка и т.н.), което хем да загатва какво ще се случи, хем да задържа интереса на читателя само по себе си.
Edit: А, и за ограничението - правим го само с цел да не се навъртят 100 доброволци. Но нека го пробваме без ограничение, ок. Ако стане панаир, си запазвам правото да отрежа всеки, който формално не е участник в уъркшопа.
Не знам дали точно тук да пиша (ако не е в правилната тема - не се колебайте да местите), ама да си кажа - супер яка идея! Много ми е интересно да ви чета опитите и критиката след това. Пък като са само по три абзаца, човек има време да си изчете спокойно всичко. Надявам се да има и Упражнения 2, 3, 4...
shadow dance nikoga ne luje
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest