Ок, след няколко дена интензивна игра, рекох да напиша нещо по-ревюподобно:
Arkham Horror
Първо искам да започна с това, че ВСИЧКО в тая игра е НАПОЕНО с флейвър. Персонажите имат история за това как са стигнали до Аркам, повечето карти, които указват събитията по време на ходовете, имат някакъв сюжетен привкус или цитат, или нещо друго от сорта, а артът на всичко е абсолютно убийствен. Двайсетарска атмосфера плюс зли кутлисти, чудовища с пипала и т.н. Лъвкрафт от-до.
Играта е доста времеемка (половин час за сетъп и поне 2-3 часа за самата игра) и заема доста място. Не знам на бг как е названието на полето, където се играе (игрална дъска? ^_^), но нещото е метър на метър и половина голямо - карта на Аркам, с всичките локации и улици, както и лента с другите светове. Отделно има словом и цифром 21 отделни тестета карти (макар че няколко от тях са просто купчинки от една и съща карта, а повечето други са просто разбивки на едно и също нещо, да речем всяка група локации си има свое тесте с карти, които казват какво се случва там).
Играчите играят в екип срещу самата игра и понякога имам чувството, че играта е по-умна от мен и се гаври. Всеки ход е разделен на фази, като във всяка фаза играчите се изреждат един след друг, за да няма скучаещи. Ситуацията е следната - един от Древните (Ктулу Митоса на Лъвкрафт за справка, и да, единият от тия е Ктулу) се опитва да се събуди. Из Аркам спонтанно се отварят портали и от тях излизат чудовища. Играчите влизат в ролята на изследователи - всеки със свои силни и слаби страни - които трябва да предотвратят събуждането на Древния (много трудно), или да го победят в битка (безкрайно трудно), за да спечелят играта. Предотвратяването става като или затвориш всички портали (което е трудно, защото в края на всеки ход се отваря нов портал), или като в Аркам има 6 Elder Signs (които се поставят, когато не само затвориш, но и запечаташ портал).
Отделно по картата има магазини и други места, където можеш да получаваш бонуси, всяка локация има "encounters" - въпросните тестета карти, на които пише какво се случва там с теб (отново - може да е бонус, нещо негативно или и двете), а в края на всеки ход първият играч (който е различен за всеки ход) изтегля една "Mythos" карта, която указва къде се отваря нов портал, къде се появява нова "улика" (те се използват за повторно хвърляне на зарове, както и за запечатване на портали), в каква посока се движат чудовищата, а също и какво ново събитие се случва.
Събитията биват три вида:
Environment - нещо винаги се случва или навсякъде в Аркам, или на конкретно място (обикновено улица, свързваща локациите), докато не изтеглиш нов Environment Mythos, който да го замени.
Rumor - в най-общ смисъл брояч някъде из града, който може да бъде занулен при определена цена от играчите. Ако бъде занулен, всички печелят нещо. Ако стигне лимита си, нещо много ужасно се случва. Отново - ако се изтегли нов Rumor Mythos, той замества предния.
Headline - най-често срещания Mythos - нещо се случва еднократно.
За да затвориш портал, първо трябва да преминеш през него. Той те праща в друго измерение, където имаш "Otherworldly Encounter" на два пъти, преди да се върнеш обратно в Аркам и да можеш да го затвориш. Обикновено енкаунтърите там са по-мистични и или по-благоприятни, или по-ужасни от тези в града.
Като цяло, играта е огромна по всички възможни показатели. Правилата са много и подробни, но същевременно интуитивни и се научават бързо - за игра и половина вече ги бяхме усвоили идеално. Има милион променливи, които трябва да се следят, но всеки герой е различен, всеки Древен е различен (и има различен постоянен ефект върху играта още докато спи) и флейвър-елементът на двайсетарски хорър е толкова силен, че просто е невъзможно човек, който дори минимално се кефи на Лъвкрафт (не е нужно да го е чел за целта), да не се влюби в тая игра.
Препоръчвам горещо.
Цък на спойлера за картинки на играта в действие:
- Spoiler: show