Играно напоследък

Всичко, което ви вълнува около голфа, бингото и стрип-покера...

Moderator: AlDim

User avatar
Xellos
Moderator
Posts: 20289
Joined: Fri Apr 02, 2004 10:08 pm

Post by Xellos » Fri Mar 13, 2015 8:13 pm

За фенове на фейбълса :). Поне в началото доста ме изкефи 1ва част.

From the makers of the 2012 Game of the Year: The Walking Dead, comes a gritty, violent and mature thriller based on the award-winning Fables comic books (DC Comics/Vertigo). As Bigby Wolf - THE big bad wolf - you will discover that a brutal, bloody murder is just a taste of things to come in a game series where your every decision can have enormous consequences.

An evolution of Telltale's ground-breaking choice and consequence game mechanics will ensure the player learns that even as Bigby Wolf, Sheriff of Fabletown, life in the big bad city is bloody, terrifying and dangerous.

Over a season of content spanning across 5 episodes:

Episode 1: Faith
Episode 2: Smoke and Mirrors
Episode 3: A Crooked Mile
Episode 4: In Sheep's Clothing
Episode 5: Cry Wolf
TellTale's Wolf Among Us based on Fables
https://www.youtube.com/watch?v=zGZMZPyZFSU
:ninja:

User avatar
penzata
Forsaken
Posts: 2891
Joined: Thu Dec 10, 2009 7:13 pm
Location: between the planescapes
Contact:

Post by penzata » Sat Mar 14, 2015 4:01 am

Xellos wrote:За фенове на фейбълса :). Поне в началото доста ме изкефи 1ва част.

From the makers of the 2012 Game of the Year: The Walking Dead, comes a gritty, violent and mature thriller based on the award-winning Fables comic books (DC Comics/Vertigo). As Bigby Wolf - THE big bad wolf - you will discover that a brutal, bloody murder is just a taste of things to come in a game series where your every decision can have enormous consequences.

An evolution of Telltale's ground-breaking choice and consequence game mechanics will ensure the player learns that even as Bigby Wolf, Sheriff of Fabletown, life in the big bad city is bloody, terrifying and dangerous.

Over a season of content spanning across 5 episodes:

Episode 1: Faith
Episode 2: Smoke and Mirrors
Episode 3: A Crooked Mile
Episode 4: In Sheep's Clothing
Episode 5: Cry Wolf
TellTale's Wolf Among Us based on Fables
https://www.youtube.com/watch?v=zGZMZPyZFSU
И докрай е толкова кефещ. Изиграх чаптърите един след друг. Беше ми невъзможно да спра, докато историята не свърши.
Наред е "Walking Dead" чаптърите. Казват, че историята на играта е умопомрачителна.
Spoiler: show
Финалите също:)
The hardest battles are fought in the mind.

User avatar
Xellos
Moderator
Posts: 20289
Joined: Fri Apr 02, 2004 10:08 pm

Post by Xellos » Wed Mar 18, 2015 7:04 pm

Даа много благо направена история, дори да не си чел Fables се играе. Аз сега я преигравам с други избори на Бигби. Докато се усетя, че мога да бия спейсбар паузата докато тече скръндзавия таймер на диалозите и да ги прочета като хората. :oops:




Ебаааааси красивото нещо
Ori and the Blind Forest
https://www.youtube.com/watch?v=cklw-Yu3moE
:ninja:

User avatar
Martix
Jaghut Tyrant
Posts: 1939
Joined: Mon Aug 21, 2006 12:44 pm
Location: selfmade plain

Post by Martix » Thu Mar 26, 2015 4:25 pm

+1 глас за Ori and the Blind Forest
Играта е толкова яка на толкова много нива.
Буквално за момента не мога да намеря и един кусур. Има мазното управление на super meat boy, най-добрата графика ever в жанра (бие с много претендентите Trine и Rayman Origins).
Атмосферата и историята са много по-внимателно изградени от тези в Child of Light.
Режисурата отвява (наистина отвява, а дори не мога да се сетя за игра, в която това дори е "a thing").
Музиката е атмосферична и пасва, но не е нещо, което да си слушам извън играта(най близкото до минус, което открих).
Level design-а е above average
Екшъна е above average
Replayability няма, но не ми и трябва
Трудността е малко височка, но на повечето хора би трябвало да им хареса(I like my games easy).

До към 1/3 съм в играта(май) и е 9/10 със заявки за 10-ка.
There are no rules! I'm gonna get you!

User avatar
Mindcrime
Arcanist
Posts: 827
Joined: Sat Mar 29, 2008 5:31 pm
Location: Shadow Earth

Post by Mindcrime » Thu Mar 26, 2015 11:33 pm

Излезе Ironcast

http://store.steampowered.com/app/327670/

Roguelite, FTL-ish, steam punk, mech пуцалка.

Само туториала успях да изцъкам, че утре трябва да се ходи на работа, но уикенда смятам да се пръсна :mrgreen:

Amikae
Ascendent
Posts: 4199
Joined: Thu Aug 07, 2008 12:07 pm

Post by Amikae » Thu Apr 09, 2015 9:39 pm

Изиграх Bloodborne аз и съм доволен, но не непременно от нещата, които очаквах, че ще ме задоволят. Всъщност From Software направиха един малък рекламен трик с играта, че дори и малко ни поизлъгаха. А именно, че играта не е по-casual и дори напротив, много е трудна и те "едвам я минавали".

Тази лъжа ще им я простя обаче, защото ако не ме бяха излъгали, вероятно нямаше да си взема играта им и щях да пропусна история разказана по истински добър и нестандартен начин.

Всеки играл Souls игрите знае, че особено много сюжет и кой знае каква история в тях нямаше, с изключение в някаква степен на Demons Souls, към което ще се върна малко по-надолу. From Software в досегашните си игри по-скоро загатваха за неща и ни оставяха сами да интерпретираме какво се случва, без да полагат особени усилия да събудят интерес в нас защо тези неща се случват и защо ги гърбим всички тия гнусни гадюги. Мога да потвърдя, че подходът им и в Bloodborne е такъв, с разликата, че в тази игра са положили огромни усилия всъщност наистина да изградят един доста детайлен свят, в който се случва нещо ужасно. Има причина и мотиви за всичко, което се случва, и те са ни достъпни под формата на доста повечето персонажи и кратки кътсцени в сравнение с предишните игри, също и в различните писъмца, които са на пръв поглед пълни с доста crazy talk, но най-вече в събитията, които се случват пред очите ни. Уникалният им успех в това си начинание е във факта, че играта може да бъде изиграна без грам да се възприеме историята и това няма да попречи на човек да се наслади на атмосферата и прекрасния дизайн на нивата. Но ако отделим нужното внимание, ако мислено си отбелязваме правилните детайли по време на прогреса ни в играта, ако се вслушваме достатъчно добре в малкото, но страхотни монолози на персонажите, то в кулминацията на играта получаваме последните парченца от пъзела и пред нас се разкрива история не по-малко болна от умопомрачителните твари, с които е популиран света на играта.

Към всичко това трябва да се добави и факта, че играта има 3 алтернативни края, които не са експлозии в различни цветове, а са изпипани и всеки един носи огромни последици, и коренно различна съдба за главния ни герой. Не само това, през цялото си продължение играта ни изправя пред привидно малки, но в последствие много важни избори, които допълнително правят всеки playthrough уникален сам по себе си. Давам пример - стигате до определено място в играта, което се води нещо, като safe haven за малкото останали живи хора. На това място може да се пращат живи хора, ако сте достатъчно сръчни да ги откриете и да ги накарате да ви се доверят. Там могат да се съберат поне няколко странични персонажа. Нищо особено, на пръв поглед. Малко по-напред в играта срещате един доста окаян полугол човечец, играта ви дава визуален хинт, че нещо в него не е съвсем наред, но и него може да го пратите при другите. Ако го направите, то един по един хората там ще започват да изчезват и ако една конкретна жена е там, то и тя ще изчезне, изядена от този канибал, освен ако вие не се опитате да го спрете, но ако го направите, ще откриете, че в него се крие доста свиреп демон, който не е никак лесен за убиване. Но да се върнем към жената, която той може бързо да погуби и вие никога да не разберете, че ако беше жива, евентуално щяхте да откриете кървава диря от столчето и до едно подземие, в което тя тайно е родила едно уродливо бебе и изпаднала в истерия. Това жалко същество може да бъде убито и пуска един от итемите, който е част от алтернативен ендинг на играта. Съществото е на едно посичане обаче си седи и си гука кротичко на земята до майка си, която хлипа отчаяно. Аз го убих, тя умря заедно с него и това беше едно от най-гадните неща, на които съм ставал свидетел в игра и ме накара да се почувствам адски зле.

Но да не забравя да си спазя обещанието и да се върна към Demons Souls. Това е и подсказка за всеки, който си спомня света на тази игра, защото ако си спомняте за The Old One от Demons Souls, това ще ви накара доста да се замислите за събитията в Bloodborne. За мен Bloodborne е най-малкото духовен наследник на Demons Souls, ако не и нещо повече. Помислете си, преди да подхванете играта. :)

Иначе прословутата трудност никаква я няма. Играта е най-трудна в началото, което отново не е особено трудно, а към края аз вече босовете си ги вземах на хак енд слаш. Така че всеки, който е бил отблъскван от трудността, може да не се притеснява от Bloodborne. Играта е значително по-casual от предшествениците си, така че захапвайте я!

Ако имате PS4, особено ако сте фенове на Лъвкрафт, няма по-добра игра за вас в момента!

User avatar
Gallean
Scholar
Posts: 128
Joined: Wed Feb 22, 2006 9:45 am

Post by Gallean » Fri Apr 10, 2015 11:31 am

Какво има общо с Лъвкрафт? Не се заяждам, но ми е крайно интересно защото в кратък ресърч на заглавието не открих много допирни точки с творчеството на този автор.

Amikae
Ascendent
Posts: 4199
Joined: Thu Aug 07, 2008 12:07 pm

Post by Amikae » Fri Apr 10, 2015 12:52 pm

Историята и света имат много сходства с Call of Cthulhu, но мога много лесно да спойлна неща, ако се опитам да ги илюстрирам по-детайлно. В Bloodborne силно е наблегнато на лудостта, на чувството за неизбежност. Освен това в процеса на игра никога не ти става ясно дали всъщност ти убиваш чудовищата или ти си чудовището... Но може би, ако се замисля повечко може би бъркам influence на Lovecraft с този на Cthulhu, а двете не са непременно едно и също.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Fri Apr 10, 2015 12:57 pm

Като философия и тематика са. По-нататъшните продукти в света на Лъвкрафт добавят много детайли, но не изменят фундаментално темата.

Amikae
Ascendent
Posts: 4199
Joined: Thu Aug 07, 2008 12:07 pm

Post by Amikae » Fri Apr 10, 2015 1:05 pm

Ами навярно заради това първо правя връзката с Lovecraft, защото фундаменталните прилики са именно с неговите похвати, а именно ситуацията, в която се намира нашият персонаж и чувството, че нямаш никаква власт над случващото се. Макар и да убиваш всички тези твари, какво всъщност постигаш? Японците са оставили на нас да интерпретираме ролята ни в събитията. Например още в началото на играта сме изправени пред хора, които очевидно се страхуват и се пазят от чудовища, и все пак те ни нападат с вили, факли и пушки. Краткото ни дадено обяснение е, че са луди, но на мен не ми се виждаха чак толкова по-различни от мен.

User avatar
Gallean
Scholar
Posts: 128
Joined: Wed Feb 22, 2006 9:45 am

Post by Gallean » Fri Apr 10, 2015 2:52 pm

При Лъвкрафт няма унищожение на чудовища, почти няма лов на такива. Има страх, бягство. С малки изключения (Азатот, Инсмаут), главния герой няма общо с космическите ужаси.
Тези неща ми се струват в крайно противоречие с което прочетох за играта.

Amikae
Ascendent
Posts: 4199
Joined: Thu Aug 07, 2008 12:07 pm

Post by Amikae » Fri Apr 10, 2015 3:50 pm

Ами без да я играеш няма да как да разбереш. Играта не е правена по някакъв Лъвкрафтски шаблон, все пак геймплея е в духа на Souls игрите. Но историята си е баш Лъвкрафтска. Както и казах, играта може да се изиграе без изобщо човек да обърне внимание на целия mind fuck, който се случва. Тя си е безупречна и чисто геймплейно, макар и лесна за ветерани на Souls игрите.

User avatar
Lanelor
Farmer
Posts: 66
Joined: Mon Jun 11, 2007 9:51 am

Post by Lanelor » Wed Apr 15, 2015 9:19 am

https://m.youtube.com/watch?v=voMAx-lKfIw
За Блъдборн и Лъвкрафт

User avatar
Claymore
Ascendent
Posts: 4957
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:55 pm

Post by Claymore » Tue Apr 28, 2015 8:51 pm

Мамка му дееба и форум, дееба! :evil: Изписах тлъст пост за Dishonored и слабостите й и за двете книги на Dreamfall Chapters, които изиграх уикенда, само че като ми иска логин и дадох назад, не ме върна към поста ми, а към логина.

Та.

Dishnored - куцащ non-lethal геймплей, готини мотиви (ако и неизползвани), добър арт дизайн, страхотен летален геймплей, смотан главен герой, смотани странични герои с едно-две изключение, много тъпа абсолютистка морална система. Като цяло при все всичко ми хареса. Трябва да мина Дауд DLC-тата.

Dreamfall Chapters - музика, озвучаване, арт, диалози сюжет, избори, последствия, персонажи - кърти, чисти и извозва. Пъзели - за TRVE феновете на жанра ще са мех. На мен ми харесаха, имаше даже един леееко по - засукан.
Чудя се дали да чакам да излязат следващите три книги и да ги мина, или да ги цъкам една по една, така и така съм почнал. Трета книга ще излезе във всеки случай преди 15-20 юли т.е. средатата на лятото, а аз лично мисля/се надявам на средата на юни. Следващите епизоди/книги ще са по - нагнетени откъм повествователно темпо и с по - голям фокус върху сюжет, избори и последствия и ще са по - кратки от втора книга (Rebels), която беше 7 часа. Изключително съм доволен до момента. Препоръчвам с две ръце и два крака.
What's a goon to a goblin? What's a shooter to a shotta?
I can boom shakalaka your medulla oblongata

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Wed Apr 29, 2015 9:22 am

Ревю да беше написал :P

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests