Вирджиния Улф

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р
Post Reply
kalendarа_ska4a
Misting
Posts: 338
Joined: Mon May 30, 2011 6:26 pm

Вирджиния Улф

Post by kalendarа_ska4a » Sat Feb 04, 2012 1:45 pm

Не видях да има тема за нея, а мисля, че заслужава жената. То главно я правя, защото искам препоръки в този жанр (stream of consciousness)

Та скоро прочетох To The Lighthouse и за пръв път се запознах с техниката stream of consciousness. Първо, книгата страшно много ми хареса (е сега чета друг модернистичен роман The French Lieutenant's Woman :?, който трябва да е модернистичен текст зад викторианска фасада, но е средна работа и го чета просто щото ми е по програма). Улф обаче наистина ме смаза (не буквално де; всъщност текстът й действа много успокояващо на мозъка... не знам, някакси терапевтично при всичката й депресия и ментални отклонения) - stream-ът ми се понрави ха

Прозата й е страшно поетична, а текстът се чете много леко и възприемчиво, тъй като не използва излишна лексика, а мисълта и наистина "тече" доста гладко (може би защото я сравнявам с P.D. James, която бях чел наскоро - на всяка страница имах нови думи, четеше се много трудно и ме запъваше) Постига се страшна комплексност на героите след около 100 страници, когато читателят вече буквално се е качил дузина пъти на тая въртележка от мисли в главата на героите. Умирам от кеф как SOС (stream of consciousness) е пресъздаден с такава цикличност от герой на герой, като че ли е отмерен. Също, мисълта върви си нали там и изведнъж се стига до някакъв момент, в който е на път да ти се изкристализира нещо в съзнанието и пак бавно driftва away. Този fleetingness of the moment е може би най-любимото ми усещане от книгата - освен това, е направен с голям майсторлък, защото се постига постепенно и неосъзнато от самия герой (след като прочета нещо на Джойс ще ми е интересно да направя сравнение, тъй като доколкото знам при него SOC е по-рязък и насечен) При Вирджи всичко е като някаква пружина, която се гъни нон стоп без да се пречупва (друга асоциация може би била с някакво тяло, което се бори с гравитацията но не успява да я неутрализира въпреки многото отдалечавания)

Още неща, които ми харесаха в книгата:
- всичко е страшно субективно, тъй като е достъпно на читателя само чрез мислите на героите (няма разказвач освен може би във втората част, ама аз и там не го намерих нещо)
- всичко е страшно транзитивно и се преобръща на 180 градуса по няколко пъти в книгата и накрая не се стига до никакъв resolution (нещо, което много време ме мъчеше във филма The Hours по романа на Майкъл Кънинхам - да се остави настрана, че няма plot и character development, но това което ме фрустираше във филма беше, че вече загатнатите емоции на героите не успяха да стигнат своята кулминационна точка, да се реализират. Бе, блу болс направо.)
- времевопространствените манипулации; Улф решава дали ще удължи момента или не и всичко останало се подчинява: действията в първата част на книгата (The Window) се развиват в 24-часов обхват (цялата ни информация идва от сетивността на героите под формата на впечатления и без да има почти никакъв plot/character development слоевете постепенно се наслагват без да се усеща човек), после втората (Time Passes), която обхваща много по-голям обхват от време (десетилетия) и доста от главните герои умират и това е съобщено в скоби (parethethically!) като нещо изключително незначително на фона на мръсното чекмедже например, което плаче за вода и сапун от години) и третата (The Lighthouse), която е аналогична на първата според мен и която може би подлага засегнатите проблеми на малко по-обстойно разглеждане

Има още, но в момента нещо не мога да се сетя. Хубаво е да отбележа, че много критици наблягат на социалните роли в книгата и то главно на тези, свързани с пола (оттам феминистичните асоциации с Улф) и бракът като институция/явление е силно поставен под въпрос. На мен тия неща почти не ме вълнуваха, макар да не мога да отрека, че съществуват. В никакъв случай обаче не схващам цялата тази превзетост по отношение на феминизма на Улф - ако го има, е съвсем леко и ненавиращо се засегнат и бледнее под гореспоменатите неща

Така, сега бих се радвал на разни препоръки в този жанр, защото сега изпитвам огромен интерес към него :mrgreen: Чудя се дали да прочета Ulysses на Джойс първо или за по-добра интродукция A Portrait of the Artist as a Young Man. Интересна съпоставка ще е неговия накъсан SOC с гладкия на Улф. Ако някой е чел Mrs Dalloway или Jacob's Room, ще се радвам на впечатления. Изгарям от желание да прочета (The) Naked Lunch на Бъроус и знам, че точно за този роман имаше тема някъде във форума та все ще знаете нещо. Тва е засега май

ПП: Бях чел, че Улф и съпруга й Ленард отказват публикацията на Одисей на Джойс, тъй като нямало да докара много продажби. Интересувам се дали това е истинската причина или други са били мотивите, ако някой знае...
Last edited by kalendarа_ska4a on Sat Feb 04, 2012 8:00 pm, edited 4 times in total.

User avatar
Claymore
Ascendent
Posts: 4957
Joined: Sat Sep 12, 2009 9:55 pm

Post by Claymore » Sat Feb 04, 2012 1:50 pm

Ми аз съм чел само 3 три разказa и няколко есета от едно старо книжле, единият разказ ми беше скучен, вторият - страхотен, а третият - нещо по средата. Есетата бяха сухи откъм стил, но интересни. Наумил съм си да си купя от книжарницата Госпожа Далауеър, защото я видях.
Last edited by Claymore on Sat Feb 04, 2012 4:44 pm, edited 1 time in total.
What's a goon to a goblin? What's a shooter to a shotta?
I can boom shakalaka your medulla oblongata

kalendarа_ska4a
Misting
Posts: 338
Joined: Mon May 30, 2011 6:26 pm

Post by kalendarа_ska4a » Sat Feb 04, 2012 2:10 pm

Есетата й се водят нон-фикшън, затова сигурно са ти се сторили сухи. За разкази не се бях сетил (както обикновено :mrgreen:), а не бива да ги пренебрегвам.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sat Feb 04, 2012 5:31 pm

Жената на френския лейтенант е централният постмодернистичен текст в програмата, не е модернистичен ;)
Не разбрах каква публикация отказват Улф и мъжът и не знам да имат нещо общо с издаването на Одисей (не Одисеята ;)).

kalendarа_ska4a
Misting
Posts: 338
Joined: Mon May 30, 2011 6:26 pm

Post by kalendarа_ska4a » Sat Feb 04, 2012 6:08 pm

Благодаря за важната поправка. Сигурно щях да го забележа при прочитане на лекциите, но нищо не се знае :mrgreen:

Ето една интересна статия, която се опитва да представи обективно мнението на Улф за Одисей: http://modernism.research.yale.edu/wiki ... _1918-1920

*Well before then, on April 14, 1918, Harriet Weaver brought her and Leonard the first four chapters of Ulysses in the hopes that their Hogarth Press might publish it.[5] But shortly after Miss Weaver gave them the chapters, Woolf balked. It was not only far too long for their small press to manage--an “insuperable difficulty” for them, as she told Miss Weaver (L 2: 243); it was also--as she told others-- indecent and boring. After reading the chapters in about ten days, she told Lytton Strachey, “First there’s a dog that p’s--then there’s man that forths, and one can be monotonous even on that subject” (L 2: 234). The next day she sounded just a little less damning in a letter to Roger Fry. “Its interesting as an experiment;” she writes; “he leaves out the narrative, and tries to give the thoughts, but I don’t know that he’s got anything very interesting to say, and after all the p-ing of a dog isn’t very different from the p-ing of a man. Three hundred pages of it might be boring”*

kalendarа_ska4a
Misting
Posts: 338
Joined: Mon May 30, 2011 6:26 pm

Post by kalendarа_ska4a » Sat Feb 04, 2012 6:31 pm

Лол, от това, което прочетох, излиза, че Улф с радост би оставила Джойс да я шагне, ако не беше вече избрала друг съпруг :/. Много интересна статия наистина, но тъй като не съм чел Одисей, ще трябва да си я запазя за друг път.

Тая част с еготичността на Джойс е доста съспект. В To The Lighthouse определено има някакво съревнование с мъжкия интелект. Нищо чудно Вирджи да му е завиждала и тайно да го е желаела.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests