Е аз не съм се съмнявал, че е яка, просто нямаше как да чета тогава.
В момента съм на около 2/3 от първа книга, но мога да изкажа следните възхищения.
* Безспорно най-зашеметяващото нещо, особено като за дебют, е всепомитащата точност с която се води повествованието. В тази книга няма нищо излишно и същевременно блика от стилови съвършенства. Това, което в началото ме спъваше като тромаво и неравно действие, веднъж свикнеш ли му, започваш да го оценяваш като изключително интелигентен минимализъм. Балансът между хроникьорство и навлизане в детайли и керъктър билдинг аха аха да се срути (огромни части от холиуор подготовката са директно скицирани, но точно там където не са важни) и се закрепя пак, оставяйки читателя буквално да се дразни, че не може да хване автора в грешка!
Пример, спойлерирам:
- Spoiler: show
- Обясняват в доста детайли и картинно как Мьоенгус или както се чете пичът, е завъртял главата на майката и на самия на Наюр. След което майндфъкът, който Келхус прави на жените на Наюр е скициран в няколко реда и косвено в една сцена между Наюр и любимата му жена. Ако пак беше тръгнал да го обяснява в детайли, щеше или да се повтори или вече да загуби кредибилност (принципно дунианският майндфък не е много достоверен, ако тръгнеш да го показваш в детайли, по-добре е да оставиш читателя да ти вярва). Той минава по перфектната линия на максимално допустимото - изящна сцена с жената и две изречения накрая когато си тръгва.
* Стиловото изящество и интелигентните метафори изобилстват (свободни цитати, че нямам текста)
".. the bard was saying, but tears fell only from his blind eye" - за който не го е схванал, да го схване ;р
" [жените на Наюр] didn't know for whom they really wept - for the one who had mastered them, or the one who had known them"
брилянтно двуслойно е тук - и двамата пасват и на двете описания
- Spoiler: show
- този, който беше завладял умовете им (Келхус), или този, който ги беше познавал/дори евентуално "познал" в любовен смисъл (Наюр). Или наобратно - този, който им беше господар (Наюр), или този, който ги беше разбрал (Келхус)
* Героите са до един много интересни и уникални (на теб говоря, Стивън Ериксън) и същевременно нито ама нито един не е симпатичен по никой начин. Гениално!
* Мащабът е доста голям, но го няма това губене в милиони плотлайни, което го има при Малазана. Същевременно разбира се го няма и бесният awe от този огромен свят, който е малазанският, но от друга страна цената е добра - отново Бакър знае къде да спре и знае какво е manageable.
* Древна история - винаги най-важният асет на една фентъзи поредица
* Не съм още стигнал до много магия, но определено обещава да е яко. Рандъм описания на песни и светлина от очите на злите кричъри не е лошо начало ;Р
* Изключително добре описана сексуалност - доста по-поетично от Мартин, същевременно без да се спестява нищо.
* Философия много и то релевантна! (земи пак тоя малазан) Героите не изглежда сякаш само те си знаят за какво става дума, а мислите им не са рандъм възстановки на едно и също, а следват потока на събитията.
и т.н. ;Р