7-те типа жанрови автори

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р
Itilon
Paragon
Posts: 590
Joined: Thu Mar 13, 2008 5:38 pm
Contact:

Post by Itilon » Fri Mar 28, 2008 11:05 am

Ако приемем класификацията, която си дал в линкнатата тема, белетристика просто няма, защото всичко може да попадне в един от посочените жанрове. Да разбирам ли, че ти я споделяш в контекста на настоящия разговор? 8-)

И още нещо (малко off):
Още веднъж, към извънжанровата "висока" литература нямам никъв професионален интерес и не ми е работата да я коментирам.
Но точно това е причината аз и голяма част от хората да гледаме с пренебрежение на "жанровата" литература.
След като към "високата" литература нямаш интерес, а на "жанровата" гледаш с пренебрежение, как точно би формулирал принадлежността на това, което пишеш?

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Fri Mar 28, 2008 11:26 am

Ето ти белетристиката, за Бога (използвайки дадените описания):
Literary Fiction:

If you marvel at the quality of writing in your novel above all else, then you’ve probably written a work of literary fiction. Literary fiction explores inherent conflicts of the human condition through stellar writing. Pacing, plot, and commercial appeal are secondary to the development of story through first-class prose.

Multi-layered themes, descriptive narration, and three-dimensional characterization distinguish this genre from all others. Literary fiction often experiments with traditional structure, narrative voice, and storylines to achieve an elevated sense of artistry.


Тва НЕ Е жанр, щото няма жанрови правила. Тва, което ИМА жанрови правила, Е жанр. (Нора Робъртс и Роулинг са жанрови автори. Джойс и Булгаков не са.)

Затова и, Морви, въпросната класификация не може да се приложи извън някой жанр. Защото в нея става въпрос точно за жанровите конвенции/правила.

Итилон, чети внимателно, моля. Ето отговорът на последния ти въпрос, само малко по-нагоре:
(Аз лично приравнявам до степен двата термина на "съдържание" и "форма", така че за мен съвременната извънжанрова "висока" литература няма особена стойност: съдържание без форма губи смисъла си. Чистата жанрова литература пък, като форма без съдържание, е още по-окаяна, макар и не излишна. Затова се интересувам главно от "жанрова" или най-добре крос-жанрова литература, която използва формата само за да облече съдържанието.)

Itilon
Paragon
Posts: 590
Joined: Thu Mar 13, 2008 5:38 pm
Contact:

Post by Itilon » Fri Mar 28, 2008 11:41 am

Съвсем правилна забележка като се има предвид глупавия начин, по който съм формулирал мисълта си. :oops:

Това, което исках да кажа, е следното:
Ето, значи, доста пълен списък на жанровете - според самите издатели и агенти.
Literary fiction
Т.е. че според класификацията, която си посочил, няма извънжанрова белетристика, защото тя е описана като жанр. Надявам се, сега да съм се изразил малко по-ясно.

И още нещо! Щом literary fiction НЕ е жанр, защо е в списък с жанрове, с който се солидаризираш?

Както и да е, това не бива да става предмет на спор.

Иначе да! Не чета много внимателно темата. :twisted:

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Fri Mar 28, 2008 11:55 am

Заради кое точно? Защото белетристиката няма жанрови правила? Какво пречи и там да има имитатори, истински писатели, печалбари, майстори? Това, че ти си вързал определенията с жанр, не значи, че дефинициите не могат да се разширят. Още повече, че голяма чат от това, което наричаш белетристика може да се определи и като някаква комбинация от жанрове.

Всъщност вероятно Емо може най-добре да каже кое, какво и как е.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

Itilon
Paragon
Posts: 590
Joined: Thu Mar 13, 2008 5:38 pm
Contact:

Post by Itilon » Fri Mar 28, 2008 12:27 pm

Едно малко допълнение! Бърза справка в wikipedia може да ни покаже, че Catch 22 се определя като historic satire, а това попада в жанровите рамки, които си поставил, дори да приема, че "високата" литература отговаря на "literary fiction."

All Quiet On The West Front (или както и да е там на английски) вероятно ще излезе като military.

А това ни връща към първоначалното ми твърдение. То е, че имаме много големи автори, които не са Създатели, и чиито пример трябва да следваме. Има и некадърни автори, които могат да отговорят на условията за Създатели. Към тяхната позиция, обаче, не трябва да се стремим.

User avatar
Interpreter
Forsaken
Posts: 3462
Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
Location: тук - там

Post by Interpreter » Fri Mar 28, 2008 1:12 pm

Morwen wrote:Всъщност вероятно Емо може най-добре да каже кое, какво и как е.
Мда. Крайно време е Висшият касационен съд да се намеси :wink:

User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Fri Mar 28, 2008 1:35 pm

Бих се радвала и на твое разяснение, Валери, просто не знаех дали ще го видиш, а и той в момента ги учи тези неща.
Бе, зарежи Върховния касационен, да не се намесва Върховния административен... :mrgreen:
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sun Mar 30, 2008 1:31 pm

Проблемът с "жанровете" е, че тия разделения се правят много през пръсти, с оглед на това на какъв кръг читатели, в

общи линии, ще се хареса дадена книга. Това го решават някакви хора от издателството на базата на това кое им е

направило най-силно впечатление като съдържание в книгата.
If you marvel at the quality of writing in your novel above all else, then you’ve probably written a work of

literary fiction. Literary fiction explores inherent conflicts of the human condition through stellar writing.

Pacing, plot, and commercial appeal are secondary to the development of story through first-class prose.

Multi-layered themes, descriptive narration, and three-dimensional characterization distinguish this genre from all

others. Literary fiction often experiments with traditional structure, narrative voice, and storylines to achieve an

elevated sense of artistry.
Мога да се сетя за немалко научнофантастични произведения, които отговарят на тая дефиниция бтв. Високата литература

за мен е ниво, което достатъчно добрият автор може да постигне, а не вид литература, отделена от жанровата. Да не

говорим, че горното определение не ме кефи особено, защото набляга само на изпълнението, а не на съдържанието. Освен

това е доста общо и не особено съдържателно.

Може би Алекс има предвид тия "жанрове", в които най-често се срещат най-много общи типични елементи от сюжета,

сетинга и набора персонажи. В този смисъл всеки жанр е най-малкото общо кратно от елементите на всички книги,

съдържащи поне няколко от тия елементи.

Примерно, най-грубо казано, "фентъзи":
1. Сетинг -

+ псевдоисторичност (най-вече псевдомедиевалност с всичките й прилежащи крале, кралици, барони и баронетки, селяни и

търговци)
+ (квази-)реалистично третиране на митологични конвенции (дракони, джуджета и прочие най-вече западноевропейска

митологична сволоч, богове, говорещи си с хора, демони в човешки облик, размятащи пишки по улиците и т.н.)
+ флуидност на света (сиреч, светът може да бъде променен/променян до неузнаваемост, обикновено бива променен до

неузнаваемост, също така наличието на много светове, свързани един с друг, и естествено наличието на магия)

2. Сюжет -

+ завръзка (,развой) и кулминация, включващи велики събития, нарушаващи/възстановяващи реда във Вселената (войни,

Черен властелин, нашествие на свръхестествено стадо добитък)
+ мисия (смелият момък трябва да порасне, смелият отряд трябва да свърши това/онова/трето/четвърто)

3. Герои -

+ Героят (най-често идващ отникъде, или пък идващ отвисоко)
+ Помощници/приятели
+ Злодей/злодеи

А доколкото фентъзито е "сетинг" - не мисля, че е. Сетингът на фентъзито е сетинг, толкова. Там наистина може да се

развие всякаква история. Същото и с криминалния сетинг ("Седем" трилър със серийни убийци ли е само?), с

фантастичния сетинг (което всъщност е много повече "само сетинг", отколкото е фентъзито), с историческия сетинг

("Другата Болейн" (примерно) от една страна и книгите за Шарп на Бърнард Корнуел, от друга), с военния сетинг ("На

западния фронт..." от една страна, "Параграф 22", от друга).


Но така или иначе смятам, че класификацията на Алекс би била по-ясно и полезна, ако даде дефинициите си посредством

елементарните частици на структурата на всяко литературно произведение - сетинг, сюжет, герои.

Примерно - какво точно прави с всеки от тия елементи "Създателя" например, за да го счетем за Създател, а не за

някой от другите типове? Може да дробиш горните три елемента на по-дребни за целите на илюстрацията, ако искаш и ако

имаш конкретен пример наум.

Ediot: Въх, как са насра форматирането!

raylight
Sorcerer
Posts: 377
Joined: Sat Aug 28, 2010 8:21 pm
Location: Sofia
Contact:

Post by raylight » Thu Sep 30, 2010 3:25 pm

Робърт Джордан е създател, не печалбар. Всички писатели на фънтази декалогии вървят по неговите стъпки. Определено не е и последовател на Толкин, независимо от първата книга на поредицата.

Забележка: Като цяло определенията спрямо водещи автори са много крайни и необосновани, което силно дразни читателя на тази класация.
В традициите вграждаме себе си – ценностите си, светогледа си, паметта си, мъдростта си, себе си жертваме, за да предадем своите познания, но и страхове на бъдещите поколения през хилядолетията.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Thu Sep 30, 2010 4:50 pm

Робърт Джордан е създател, не печалбар. Всички писатели на фънтази декалогии вървят по неговите стъпки. Определено не е и последовател на Толкин, независимо от първата книга на поредицата.
Това не е така.
Забележка: Като цяло определенията спрямо водещи автори са много крайни и необосновани, което силно дразни читателя на тази класация.
Kонкретно в темата или по принцип?

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6265
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Thu Sep 30, 2010 4:55 pm

raylight wrote:Робърт Джордан е създател, не печалбар. Всички писатели на фънтази декалогии вървят по неговите стъпки. Определено не е и последовател на Толкин, независимо от първата книга на поредицата.
Всичките...двама? От които единият (Ериксън) по всякакъв начин се опитва да се дистанцира от начина на писане на Джордан.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Deckard
Smallfolk
Posts: 9
Joined: Fri Aug 20, 2010 2:46 pm

Post by Deckard » Thu Sep 30, 2010 6:10 pm

Съществува и един доста успешен вид писатели, които са слаби в изпълнението, но пък са добри в създаването на интересни концепции и заплетени сюжети, като например Кевин Дж. Андерсън. Разбира се техните книги се четат малко трудно, но поне знаят как да поддържат интереса на читателя.

raylight
Sorcerer
Posts: 377
Joined: Sat Aug 28, 2010 8:21 pm
Location: Sofia
Contact:

Post by raylight » Thu Oct 07, 2010 9:14 pm

Trip wrote:
Робърт Джордан е създател, не печалбар. Всички писатели на фънтази декалогии вървят по неговите стъпки. Определено не е и последовател на Толкин, независимо от първата книга на поредицата.
Това не е така.
Забележка: Като цяло определенията спрямо водещи автори са много крайни и необосновани, което силно дразни читателя на тази класация.
Kонкретно в темата или по принцип?
Джордан е първият, който създава толкова голям свят във времето и пространството и може би първият, който се опитва да създаде "първообраз" - митология, която да отразява митологиите на Земята и същевременно другите митологии да изглеждат като нейни производни. Това е оригинално. Самите митологии не са, но събирателният образ е. Това поне е моята гледна точка по Хилберт.
В традициите вграждаме себе си – ценностите си, светогледа си, паметта си, мъдростта си, себе си жертваме, за да предадем своите познания, но и страхове на бъдещите поколения през хилядолетията.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Thu Oct 07, 2010 10:24 pm

Първият ли е верно? Сигурен ли си?
And you can't dance with a devil on your back...

raylight
Sorcerer
Posts: 377
Joined: Sat Aug 28, 2010 8:21 pm
Location: Sofia
Contact:

Post by raylight » Fri Oct 08, 2010 9:19 pm

Roland wrote:Първият ли е верно? Сигурен ли си?
Така мисля, но няма как да съм сигурен, докато не прочета всички книги в жанра, т.е. в близките 10 години :lol:
В традициите вграждаме себе си – ценностите си, светогледа си, паметта си, мъдростта си, себе си жертваме, за да предадем своите познания, но и страхове на бъдещите поколения през хилядолетията.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests