Page 25 of 53

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:14 pm
by Roland
Ghibli wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:09 pm
А разликите между произведения, правени от мъже ВС такива, правени от жени, са много и най-разнообразни, но повечето са трудни за описване без конкретните технически познания.
Едва ли е чак толкова трудно да се обясни нещо, което е толкова важно и което го има в много и най-разнообразни проявления.
Еми трудно е, щото включва един куп социално обусловени фактори и разлики в светоглед, фокус, подход и т.н. Смисъл, то не е тракторът на колхоза, дето е се тая кой го кара. Това КОЯ история искаш да разкажеш, КАК искаш да я разкажеш и КОЕ в нея е важно за теб, е доста сложна схема, която не подлежи на няколко прости изречения, поне за мен. Но аз съм човек прост и със слаби познания в изкуството, така че ако някой смята, че може да обясни, и на мен ще ми е интересно.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:16 pm
by Ghibli
Ами дано @Litz ни просвети.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:26 pm
by Moridin
Беше казано с такава претенция на: "е как така, питаш, то е очевидно", че некак си "сложна схема, неподлежаща на няколко изречения" не се връзва със ситуацията.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:28 pm
by Matrim
Roland wrote:
Mon Nov 18, 2019 6:46 pm
А разликите между произведения, правени от мъже ВС такива, правени от жени, са много и най-разнообразни
Такъв отявлен сексизъм не очаквах точно от теб. :)

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:33 pm
by Roland
Matrim wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:28 pm
Roland wrote:
Mon Nov 18, 2019 6:46 pm
А разликите между произведения, правени от мъже ВС такива, правени от жени, са много и най-разнообразни
Такъв отявлен сексизъм не очаквах точно от теб. :)
Не се излагай, моля те. Никакъв сексизъм няма тук. Живеем в свят, който все още агресивно разграничава между двата пола и дава преференции на единия от тях. Нормално е това да има отражение в изкуството, и изтъкването на тоя факт не е коментар на ничии качества.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:37 pm
by Matrim
И как точно разкодираш това "отражение" в самите творби? Сиреч, ако ти пуснат "на сляпо" два филма, един с режисьор или/сценарист жена, другия не, мислиш ли, че ще познаеш кой кой е?

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:46 pm
by Roland
Matrim wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:37 pm
И как точно разкодираш това "отражение" в самите творби? Сиреч, ако ти пуснат "на сляпо" два филма, един с режисьор или/сценарист жена, другия не, мислиш ли, че ще познаеш кой кой е?
Може би да, може би не. Не казвам, че едното е от Марс, а другото от Венера, не всяка разлика е фрапантна. И каквото и да изтъкна като разлики, ще има куп изключения.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:49 pm
by Litz
Moridin wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:26 pm
Беше казано с такава претенция на: "е как така, питаш, то е очевидно", че некак си "сложна схема, неподлежаща на няколко изречения" не се връзва със ситуацията.
Е то, че е сложно, сложно е, но това не означава, че няма и очевидна разлика. От начин на заснемане, до начина по който е развита една история, аз много лесно мога да позная кой филм/сериал е правен от жена и кой от мъж. Най-лесното за обяснение е, че обикновено при филмите правени от мъже, все един мъж има богат кръг от приятели/близки и на тия им е посветено много време, докато познатите на жената, са некви камеота. При филмите писани/ режисирани от жени се отделя внимание и на двата кръга.

Още, ако един мъж е задник винаги ще имаме трагично бекстори ТМ, което да ни обяснява защо тоя персонаж е такъв и въпреки, че тоя мъж е задник, той има некви близки и приятели и тн. Ако жената е задник, тя не само че няма някво бек стори, ами и няма близки и трябва да си намери нови. Да не говорим за тва колко много дик джоукс има, и за тоталната липса на вагинален хумор в нещата създадени от жени.

Не знам пичове, на мен ми е супер очевидно макар да не мога да го обясня като хората. :mrgreen:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 7:51 pm
by tigermaster
Roland wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:08 pm
От 19 филмови ревюта: 0/19 режисирани от жени. 1/19 с жена в сценарния екип. ЙАЙКС! Холивуд не обича жените ;_;
Имаш ли данни за това колко девойки се опитват да учат филмова режисура, монтаж или операторско майсторство на каквото и да било ниво? Това не е реторичен въпрос, просто наистина ми е интересно - а и, ако съм те чел добре, се движиш из артистични среди, та може би имаш по-адекватен поглед от мен. Докато работих в из телевизиите, съм срещнал точно една операторка, една монтажистка и три режисьорки на пулт. За три години това. Мъжете на абсолютно всяка от тези позиции бяха поне пет пъти повече - а в случая, понеже познавам лично хората, които ги наемаха, не мисля, че става дума за някакъв сексизъм. (В случая не става дума за художествено кино, но все пак...) После и като започнах да се професионализирам като филмов преводач, се запознах с известно количество кинаджии - и все повече сдобивам впечатлението, че на жените им е като цяло по-интересно да са пред камерата, отколкото зад нея - макар че най-продължителният ми ангажимент е по филм, режисиран от жени точно.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 8:04 pm
by Moridin
Litz wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:49 pm
Е то, че е сложно, сложно е, но това не означава, че няма и очевидна разлика. От начин на заснемане, до начина по който е развита една история, аз много лесно мога да позная кой филм/сериал е правен от жена и кой от мъж.
Can you, though? Залагам си шапката, че ще имаш под 50% успеваемост, особено на база на описаните по-долу тотално рандъм генерализации, непочиващи на никаква статистика.
Litz wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:49 pm
Най-лесното за обяснение е, че обикновено при филмите правени от мъже, все един мъж има богат кръг от приятели/близки и на тия им е посветено много време, докато познатите на жената, са некви камеота. При филмите писани/ режисирани от жени се отделя внимание и на двата кръга.
Примерно, American Psycho? :mrgreen:
Litz wrote:
Mon Nov 18, 2019 7:49 pm
Още, ако един мъж е задник винаги ще имаме трагично бекстори ТМ, което да ни обяснява защо тоя персонаж е такъв и въпреки, че тоя мъж е задник, той има некви близки и приятели и тн. Ако жената е задник, тя не само че няма някво бек стори, ами и няма близки и трябва да си намери нови. Да не говорим за тва колко много дик джоукс има, и за тоталната липса на вагинален хумор в нещата създадени от жени.
Lost in Translation? Shrek? :mrgreen:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 8:08 pm
by Matrim
Да, тия произволни обобщения са доста, хм, произволни. Освен това, подозирам, че разликите до голяма степен идват от там, че има малко жени, които снимат пуканкови блокбъстъри, които са най-пълните с досадни холивудски клишета филми. Ако сравнявате някакви инди-филми пак ли има толкова очевидни разлики?

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 8:16 pm
by Roland
Баси, все едно не казах ТОКУ ЩО, че изключения винаги ще има, каквото и да кажем. Но не очаквах точно @Moridin да е големият радетел на "няма разлика" схващането, предвид колко различен е пътят за успех на една жена в който и да е артистичен бизнес. Не знам, за мен е някакво такова смущаващо очевидно, че изкуството, което твориш, почива на начина, по който виждаш света, а жените в тези среди нямат друг избор, освен да виждат света по МНОГО различен начин от колегите си мъже.

Пример, който АЗ бих дал, е това, че историите, праени от жени, често разчитат много повече на прошка и емпатия, отколкото сходни истории, правени от мъже. Примерно да сравним Hurt Locker с кой да е друг военен филм. Или Lady Bird с Boy Erased. Конфликтите не се разрешават непременно с агресия (физическа, вербална, всякаква) в историите, писани и/или режисирани от жени, по мои впечатления. Но пак, едва ли би било нужно много ровене, за да се намери изключение от това твърдение, поради което и не се наемам да се ровя да анализирам в повече детайл, еле па знаейки, че отсреща Жоро само чака да намери пукнатини в каквото и да кажа.

@tigermaster нямам за съжаление такива познати, Чикаго не е особено филмов град. Но предполагъм, че процентът не е съпоставим с този на мъжете, по очевидни причини.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 8:19 pm
by Moridin
Аз смятам, че това са тотални предразсъдъци и са точно НАОБРАТНО на каквото твърди заглавието на тоя топик ;)
Всеки е способен на всичко.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 8:21 pm
by Roland
Moridin wrote:
Mon Nov 18, 2019 8:19 pm
Аз смятам, че това са тотални предразсъдъци и са точно НАОБРАТНО на каквото твърди заглавието на тоя топик ;)
Всеки е способен на всичко.
Много ясно, че всеки е способен на всичко. Което не значи, че всеки се ИНТЕРЕСУВА от всичко или че всеки ще разкаже всичко по ЕДИН И СЪЩИ начин.

На което се крепи и целия спор в момента. Прочее, виж ми едита.

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Posted: Mon Nov 18, 2019 8:36 pm
by Litz
Имах предвид че вагинален филм липсва във филмите правени от мъже.

Иначе нека погледнем две романтични комедии, едната е Clueless, другата е 10 things i hate about you и разлика в това как са изградени персонажите има, че дори и как са представени и дори някогашният им маркетинг.