Social Justice in Speculative Fiction

Филми, бре, филми... Джена Джеймсън, Трейси Лордс – we have them all!
User avatar
Litz
Ascendent
Posts: 4064
Joined: Mon Aug 16, 2010 12:46 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Litz » Fri Jan 17, 2020 12:58 pm

Най-големият криндж в Доктор Кой бяха гущерката и гаджето й. Изключително бездарни актриси, които не знам от Буутс ли са ги събирали, и отгоре на всичко със супер кринджи роли. Наистина не смятам, че е в това, че има дайвърс каст го е съсипало тоя сериал при положение, че той не става за нищо от минимум 8 години.

User avatar
Xellos
Moderator
Posts: 20283
Joined: Fri Apr 02, 2004 10:08 pm

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Xellos » Fri Jan 17, 2020 1:13 pm

Съсипа го Мофат, Гатис не е да не помогна и той. От пълната несъвместимост на Капалди с Колман насам доубиха всичко дето прави Доктора як като история с лопатата. :<
:ninja:

User avatar
Dr. Horrible
Forsaken
Posts: 2932
Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Dr. Horrible » Fri Jan 17, 2020 6:28 pm

Хора, сериозно ме притеснявате вече. Аз това упражнение го правя с децата от началния курс - четат малко текстче и после им задавам въпроси, да видя дали го разбират, или четат механично. Питам ги разбра ли са смисъла, дали правилно усещат значението на думите, дали могат да видят между редовете.

Казвам вчера "сценаристите на Доктор Ху почнаха на използват дайвърситито като оправдание, за да не развиват характери на героите - само ги кастват като цветнокожи и готово", вие ми обяснявате как Доктора не бил станал зле, щото е жена. Аз не съм казал, че е зле щото е жена, казах, че откакто го направиха жена, изобщо не са опитват да влагат някакъв характер или смисъл.

Иначе Мофат вече си е въпрос на личен вкус. На мен определено не ми е любимец, особено в последните сезони, но дори там имаше доста хубави неща. Коледните епизоди на Капалди бяха винаги страхотни - а този с Ривър ми е любимият епизод от целия сериал. И този със супергероите и извънземните беше як, и този с първата световна... От сезоните с Клара имаше някои много хубави идеи. Миси беше страхотна и я обожавах. Епизодът със смъртта на Клара беше силен, епизодите с Аря Старк бяха страхотни, епизодът с Доктора и имението, където разбиваше хиляди години една стена (ледена?) беше чудесен. Сега, факт е, че тея епизоди съм ги гледал само веднъж, преди години, когато излизаха. Така че е възможно да съм ги запомнил по-хубави, отколкото са били. Но също така е факт, че поне донякъде ги помня, а други сериали, които гледах по-късно, вече съм ги забравил. Тоест поне са ми оставили някои сцени и кадри в главата. Не бяха идеални, примерно начинът, по който умря годеникът на Клара, беше супер тъп, ама все пак...
But goddamn,
you got me in love again

User avatar
Martix
Jaghut Tyrant
Posts: 1935
Joined: Mon Aug 21, 2006 12:44 pm
Location: selfmade plain

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Martix » Fri Jan 17, 2020 8:21 pm

Мофат хапва доста храна в този форум, но не виждам как без неговото влияние доктор Ху щеше изобщо да е a thing. Намесен е в някои от добрите (а този сериал няма много такива), или както каза доктора, запомнящи се, епизоди. Проблема не е в Мофат, проблема е в многосезонния формат, който прави невъзможно да не се стигне до формулата рециклаж на размесени стари идеи и ресет на статуквото на края на всеки сезон. И дори така, доктор Ху е извор на невероятно много яки идеи, които не секват дори в късните, тъпи, сезони. А Капалди е втория най як доктор след Тенант, файт ми. Човекът просто е роден за тази роля по начин, по който никой от предишните актьори не беше.
There are no rules! I'm gonna get you!

User avatar
Alexis
Forsaken
Posts: 2684
Joined: Sun Jan 11, 2004 4:57 am
Location: In front of the computer

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Alexis » Fri Jan 17, 2020 9:09 pm

Днес попаднах на тази статия - Sci-fi magazine pulls story by trans writer after 'barrage of attacks', която е тъжен коментар как дори свои могат да изядат свои, защото има хора, които вечно от нещо са обидени и не искат дори да помислят, че някой може да има различен опит от тях. Сляпото нападане на другия става за мен прекалено. Всеки автор трбява да има право да представи своята творба без да бъде съден за нея.
Spoiler: show
Some readers felt the story was transphobic, with some accusing Fall of being a troll. There was also a raft of positive reactions from writers including Carmen Maria Machado and Phoebe North, who wrote an essay praising the story: “Thank you for making me feel seen and heard. We don’t get a lot of ourselves in fiction. We often only get scraps. This was more than that. A mirror.” However, due to the criticism, Fall asked Clarkesworld to remove the story from the monthly science fiction and fantasy periodical. (...)

The author was not out as trans when the story was published, but felt pressured into publicly outing herself, as a defence against the attacks. Clarke said: “That should never be the case and is very disturbing to me.”
Hic locus est ubi mors gaudet succurrere vitae

Обичам си аватара!!

Die, Fanboys <- a blog for random anime bashing and raving

User avatar
Amelia
Moderator
Posts: 12921
Joined: Mon Aug 30, 2004 9:49 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Amelia » Fri Jan 17, 2020 9:35 pm

Martix wrote:
Fri Jan 17, 2020 8:21 pm
Мофат хапва доста храна в този форум, но не виждам как без неговото влияние доктор Ху щеше изобщо да е a thing. Намесен е в някои от добрите (а този сериал няма много такива), или както каза доктора, запомнящи се, епизоди. Проблема не е в Мофат, проблема е в многосезонния формат, който прави невъзможно да не се стигне до формулата рециклаж на размесени стари идеи и ресет на статуквото на края на всеки сезон. И дори така, доктор Ху е извор на невероятно много яки идеи, които не секват дори в късните, тъпи, сезони. А Капалди е втория най як доктор след Тенант, файт ми. Човекът просто е роден за тази роля по начин, по който никой от предишните актьори не беше.
Мофат беше як в няколкото епизода в Доктор Ху с Тенант. Като пое изцяло юздите сам, се оплете като пиле в кълчища в собствените си таймлайни и фабули и сътвори няква някохерентна кочина, която никой от докторите му нямаше чара и присъствието да изнесе. Аз спрях да го гледам това още докато Мат Стоун беше Докторът и тотално не ми се подхваща наново.

НО ДА НЕ СМЕНЯМЕ ТЕМАТА.

Преди само два дни Стивън Кинг претърпя чудовищна и дехуманизираща медийна и туитърна атака от хора със SJW уклони, които намериха проблеми в мнението му, изкритикуваха го и може би дори го кансълнаха. Мащабите на този медиен отзвук са апокалиптични и никое човешко същество не би могло да оцелее в тези количества токсичност. Не разбирам защо в лицето на тази човешка трагедия всички се държите все едно нищо не е станало и си говорите за някакви Марвели и Доктор Ху-та там. Стивън Кинг в момента преживява най-тежките моменти от живота си и предвид огромните количествена висококачествена литература, с която ни е дарил през годините, е срамота ако го оставим беззащитен в Интернет, където бродят много по-страшни чудовища от тези, които е описал в книгите си. С тази цел организирам молебен и площадно бдение, с които да пратим позитивни мисли към Стивън Кинг и да му дадем сили да се пребори с огромната мащина на политическата коректност, която с всеки изминал ден взима все повече и повече свидни жертви. Ако не можете да дойдете до Olympic Plaza в Калгари, където ще се състои бдението, присъединете се към мен в Туитър и изпратете всичките позитивни чувства, които имате към Стивън Кинг с хаштага #thoughtsandprayersforstephen

#pccultureiskillingus #freedomofspeechisthebestfreedom #dontthreadonstephen
My Anime List , My Manga List

Oui. Je suis garbage.

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 5260
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Matrim » Fri Jan 17, 2020 9:52 pm

The editor apologised “to those who were hurt by the story or the ensuing storms”, adding that he had learned that even with sensitivity reading, it is “still possible to miss something”.

“In this case we can see two groups of trans readers with directly opposing views that are deeply rooted in their own experience and perspectives. In some cases, what made the story speak to some is also what alienated others. Neither perspective is wrong, but they appear to be incompatible with one another on some level. Knowing that this was a potentially controversial story, we should have employed a broader range of sensitivity readers,” said Clarke.
Да, ако наемете още sensitivity readers ще успеете да избегнете всичко, което някой някъде си може да сметне за "problematic". :lol: Не дай си боже да публикувате нещо "potentially controversial". Не знам защо бях под заблудата, че една от главните роли на литературата и изкуството като цяло е да възбужда различни реакции, а не да се бои да обиди когото и да било освен най-лесните мишени в зависимост от текущата политическа ситуация.
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6263
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Demandred » Fri Jan 17, 2020 10:55 pm

Доста неприятна случка с разказа в Clarkesworld, хич не ми се иска тенденцията авторите и редакторите в SFF списанията да се съобразяват с малоумните активисти на twitter да се засили. То е ясно, че на тях няма угодия. А и изкуство не се прави като първата ти цел е да не обидиш някого, независимо за колко "маргинализиран" се има.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Dr. Horrible
Forsaken
Posts: 2932
Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Dr. Horrible » Fri Jan 17, 2020 11:27 pm

Ама то ТОЧНО така се постига "богатство на гледни точки" - чрез sensitivity readers, които преценяват дали гледната ти точка съответства на модата и на калъпа, по който трябва да се пише дадено малцинство. И няма значение, че ти самият си част от това малцинство - важното е как ще изглежда пред хората. Не трябва да се налага лошо послание, нали.

Ако примерно историите на Пийт Бутиджидж или Джоси Смолет не бяха реални, а измислици, щяха още в началните фази да са отхвърлена от sensitivity readers. Щото как може в дадена история единствения популярен хомосексуален кандидат да е въздух под налягане и да е фалшив и алчен никаквец? Срамота! Как може тъмнокож гей актьор да е показан как си измисля хейт престъпление, за да спечели слава - това е отвратителен стереотип, трябва да се махне!
А реалността е много по-сложна. Хора всякакви. Има добри, честни и трудолюбиви хора от всякакви малцинства и мнозинства, има и зли, нагли и бездарни хора от всякакви малцинства и мнозинства. Но не дай Боже някой човек да представи малцинствен герой, който не е абсолютно съвършен и някой да вземе да се засегне - ужас, срам, не заслужава публикация, изтегляйте от каталога! Това е богатството на гледни точки.

Бтв, на мен са ми страшно нелепи мрънкания тип "Само 12 от най-печелившите 100 филма за годината са от жени!" или "Само 20 от най-печелившите 100 филма имат важен чернокож герой!" Егати счупената логика :D Публиката това е харесала, това ѝ се е сторило интересно, това е гледала. Разбирам оплакванията да бяха тип "Само 12 от най-ВИСОКОБЮДЖЕТНИТЕ" филми са режисирани от жени - ето това вече е по-конструктивно, наистина говори за стъкления таван, за това как на жени много по-рядко се дават високобюджетни проекти. Това има логика. Но да се мрънка, че масовата публика избрала един филм пред друг и това да се използва като доказателство за неравноправие е смешно. Клиентът е винаги прав, дори като е клиент за изкуство. А в днешно време достатъчно публика има за всичко.
But goddamn,
you got me in love again

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6439
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by tigermaster » Fri Jan 17, 2020 11:32 pm

Добре, на обезболяващи съм в момента и хич не ми е до внимателно четене на английски, та да питам - правилно ли разбирам, че трансполов автор решава да пародира трансфобско меме, а за награда борците срещу трансфобията оказват такъв тормоз срещу трансфобията пропищяват в Туитър толкова силно и нападат автора толкова гнусно, че в крайна сметка творбата се оказва извадена от изданието, за да спре тормозът срещу автора?
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 5260
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Matrim » Fri Jan 17, 2020 11:54 pm

Бтв, на мен са ми страшно нелепи мрънкания тип "Само 12 от най-печелившите 100 филма за годината са от жени!" или "Само 20 от най-печелившите 100 филма имат важен чернокож герой!" Егати счупената логика :D Публиката това е харесала, това ѝ се е сторило интересно, това е гледала. Разбирам оплакванията да бяха тип "Само 12 от най-ВИСОКОБЮДЖЕТНИТЕ" филми са режисирани от жени - ето това вече е по-конструктивно, наистина говори за стъкления таван, за това как на жени много по-рядко се дават високобюджетни проекти. Това има логика. Но да се мрънка, че масовата публика избрала един филм пред друг и това да се използва като доказателство за неравноправие е смешно. Клиентът е винаги прав, дори като е клиент за изкуство. А в днешно време достатъчно публика има за всичко.
Не съм много съгласен, особено в случая с холивидските филми, при които някой отгоре решава в колко кина ще се пуска даден филм и колко пари ще се отделят за реклама. И разбира се, тези някои обикновено хич не искат да поемат каквито и да е рискове и публиката така и не разбира за съществуването на филми, които не се водят по най-печелившите в момента клишета (супергерои в малоумни костюми, да речем).
Но не дай Боже някой човек да представи малцинствен герой, който не е абсолютно съвършен и някой да вземе да се засегне - ужас, срам, не заслужава публикация, изтегляйте от каталога! Това е богатството на гледни точки.
И с това не съм много съгласен, колкото и да не обичам цялостната концепция за sensitivity readers. Има все още много такива герои, но веднъж като определена критична маса хора решат, че даден типаж или идея е "проблематична" и стой та гледай. Надявам се все пак фиаското с разказа в Clarkesworld да помогне на издателите да се усетят колко нелепа е цялостната идея на Ownvoices като панацея срещу подобна критика и въобще идеята, че всички членове на дадено малцинство до един имат еднаква гледна точка по определени щекотливи въпроси. Какво се оказа, някои транс хора се влюбили в разказа, други го хейтят - как може така?!? :lol:
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

User avatar
Dr. Horrible
Forsaken
Posts: 2932
Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Dr. Horrible » Sat Jan 18, 2020 1:06 am

Matrim wrote:
Fri Jan 17, 2020 11:54 pm
Бтв, на мен са ми страшно нелепи мрънкания тип "Само 12 от най-печелившите 100 филма за годината са от жени!" или "Само 20 от най-печелившите 100 филма имат важен чернокож герой!" Егати счупената логика :D Публиката това е харесала, това ѝ се е сторило интересно, това е гледала. Разбирам оплакванията да бяха тип "Само 12 от най-ВИСОКОБЮДЖЕТНИТЕ" филми са режисирани от жени - ето това вече е по-конструктивно, наистина говори за стъкления таван, за това как на жени много по-рядко се дават високобюджетни проекти. Това има логика. Но да се мрънка, че масовата публика избрала един филм пред друг и това да се използва като доказателство за неравноправие е смешно. Клиентът е винаги прав, дори като е клиент за изкуство. А в днешно време достатъчно публика има за всичко.
Не съм много съгласен, особено в случая с холивидските филми, при които някой отгоре решава в колко кина ще се пуска даден филм и колко пари ще се отделят за реклама. И разбира се, тези някои обикновено хич не искат да поемат каквито и да е рискове и публиката така и не разбира за съществуването на филми, които не се водят по най-печелившите в момента клишета (супергерои в малоумни костюми, да речем).

Тоест според теб "има X на брой жени в топ 100 най-гледани филми" е по-показателно за стъкления таван от "има Х на брой жени в най-високобюжетните филми"?
Не съм съгласен с това. Щото хората не са овце, трябва да им признаем лична отговорност, иначе абдикираме съвсем и казваме "то от зрителите нищо не зависи - каквото му пуснат, това ще гледа". А опитът показва, че ситуацията не е съвсем такава. Колкото и пари да са отделени за рекламата на даден филм, в колкото и кина да е пуснат, хората може да откажат да го гледат, както стана в последната година с редица заглавия с по-висок бюджет като Cats, Ангелите на Чарли, новият Терминатор и дори Х-мен Дарк Финикс. Зрителите си имат мнение.
Има и други филми, които пък с малък бюджет - 20 милиона - правят приходи 340 милиона. Зрителите си решават. Да, на колко екрана ще се прожектира филмът е фактор, да, бюджетът за маркетинг е фактор, но зрителите не са безгласни. Ако искат да гледат някой филм ще намерят начин, ако не искат да го гледат - пак ще намерят начин. Но на никой не му се "полага" да е в топ 100 най-гледани филми. Печелиш си го. И големите пари ти осигуряват силна преднина (заради което смятам, че са показател за стъклен таван), но не ти гарантират успех (заради което не смятам, че печалбите от даден филм могат да служат за илюстрация на стъкления таван).
But goddamn,
you got me in love again

User avatar
Litz
Ascendent
Posts: 4064
Joined: Mon Aug 16, 2010 12:46 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Litz » Sat Jan 18, 2020 1:15 am

Но не дай Боже някой човек да представи малцинствен герой, който не е абсолютно съвършен и някой да вземе да се засегне - ужас, срам, не заслужава публикация, изтегляйте от каталога! Това е богатството на гледни точки.
Тва не е съвсем така, най-яката (да се чете единствената добре написана след героя на Еван Питърс) в Поуз е абсолютно ужасен човек, но омеге никой не се е размрънкал за нея. Кърт и Сантана от Глий бяха доста неприятни личности, но хората ги обичаха. Мики Милкович и Иан Галахар в Шеймлес са ужасни хора, особено Мики, но никой не е пропищял. Тайтъс Андромедон също е мързелив, краде не плаща за нищо, лигави се, но никой не е се е размрънкал.В Куир ес фолк, всичките са за ужасни хора, които не бих го причинила на никого. В Крейзи Пусито, Дарил е дразнещ навлек, но пичът е топ лгбт репрезентация. Тва само за куир герои

User avatar
Dr. Horrible
Forsaken
Posts: 2932
Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Dr. Horrible » Sat Jan 18, 2020 1:31 am

@Litz хммм, това звучи добре. Радвам се, че има толкова много примери за отрицателни герои от малцинства, които фендъмите харесват, защото това наистина говори за богатство. Не съм гледал тези сериали, само Глий (но и то беше преди години - изобщо не съм запомнил Кърт като гадна личност, дори беше доста добродушен, но сериозно е било отдавна и може да съм забравил мръстотиите му), така че изобщо не мога да ги коментирам. Но е хубаво, че ги има.
But goddamn,
you got me in love again

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6263
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Re: Social Justice in Speculative Fiction

Post by Demandred » Sat Jan 18, 2020 3:24 pm

tigermaster wrote:
Fri Jan 17, 2020 11:32 pm
Добре, на обезболяващи съм в момента и хич не ми е до внимателно четене на английски, та да питам - правилно ли разбирам, че трансполов автор решава да пародира трансфобско меме, а за награда борците срещу трансфобията оказват такъв тормоз срещу трансфобията пропищяват в Туитър толкова силно и нападат автора толкова гнусно, че в крайна сметка творбата се оказва извадена от изданието, за да спре тормозът срещу автора?
Първоначално в информацията за автора на разказа не е било посочено, че е транс. Не че това трябва да има значение де, а и след като това стана ясно, повечето от тези активисти просто декларираха, че авторът има "internalised transphobia" и продължиха да пишат безумия. Някои от тези идиоти същo така декларираха, че понеже в информацията за автора, публикувана първоначално, пише, че е роден през 1988 г., той очевидно е неонацист, понеже "the number 88 is sometimes a Nazi dogwhistle".
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests