Според мен лично приликите се изчерпват на ниво „много филми в една вселена“. Подходът е съвсем различен – Стар Уорс филмите имат главни – Епизодите, те са Голямото събитие – и второстепенни – те се развиват някъде в миналото и попълват празнотите. И дори не попълват празноти, а разказват ненужни истории в съществуващите празноти, без да ги попълнят
И поне дотук съотношението между главни и второстепенни е 50 на 50. Марвел нямат такова нещо – всичките им филми са важни за общата история и я дърпат напред. Там има самостоятелни и отборни филми, но всичките са много по-свързани. Можеш ли да гледаш Епизод 8 без Роуг Уан? Напълно. Роуг Уан е тотално незначителен за общата история, щото я допълва 30 години след създаванието ѝ. А можеш ли да гледаш Авенджърс без Айрън мен 1, Тор 1 или Капитан Америка: Първият отмъстител? Може би можеш, но изпускаш много. Дори филми като Ант мен и Доктор Стрейндж представят герои и измерения на света, които се използват във филмите след тях. А Гардиъните, втория капитан Америка, третия Тор и третия Капитан Америка са жизнено важни за цялата история, дори нямат заглавие Avengers.
Стар Уорс филмите за момента не правят такова нещо. Там второстепенните филми го удрят на носталгия и показват разни стари неща. Да вземем Роуг Уан. Можеш ли сериозно да си представиш Марвел да направят цял филм за това как, примерно, скиптърът на Локи може да затвори портала от Авенджърс 1? Да покажат някакъв извънземен учен, който създава скиптъра така, че да има тази фатална слабост, за да спре злите извънземни? И филмът да завършва с яко камео на Танос как вилнее и на Локи как взима скиптъра? Звучи тъпо. Вместо да дълбаят в стари неща, Марвел се движат напред. Да вземем Соло. Филм за младините на герой, който познаваме изключително добре. И този филм не променя нищо, не дава ценна информация и по никакъв начин НЕ обогатява прочита на вече излезлите филми. А Хан Соло вече е мъртъв в главната поредица, тоест филмът му е съвсем безсмислен. Представяш ли си първо да бяха излезли маса филми за Авенджърс и чак тогава Марвел да пуснат за първи път филм за Айрън мен, в който го виждаме какъв млад хитрец е и как е обичал години наред някаква жена, неспоменавана никога? Звучи тъпо. Марвел представиха Черната пантера, примерно, в чужд филм, но след това неговия самостоятелен филм не ни показа как е станало това, което знаем, че е станало, а продължи историята му напред и активно използва смъртта на баща му от Civil War за двигател на събитията в самостоятелния му филм. В Стар Уорс няма такава спойка. Там просто показват как Хан среща Чубака (и срещата не е нищо специално, дори няма ОПИТ за обяснение защо Хан разбира езика му, нито опит за обяснение на приятелството им), показва ни как Хан взема кораба си (отново историята е супер предвидима и скучна, пък и знаем, че това ще стане). Марвел скоро ще направят за пръв път филм, чието действие се развива в миналото – Капитан Марвел. Но и той ще е неочакван защото няма просто да гледаме неща, за които знаем, че са се случили, а ще видим нови сюжети, които ще придвижат напред цялата обща история. И затова хората ходят да гледат Марвелските филми и пропускат Соло.
Иначе наистина не знам за хронологията. Знам, че всичко, което като действие е след епизод 6, вече е задраскано. А преди това? Дарт Моул умря уж в Епизод 1, после се разбирало, че е жив в някакви анимации или нещо такова, и в Соло пак го показват жив, тоест отчитат старите анимации като канонични? Просто е насметено малко.
А на Танос мотивацията работи добре за филм – все пак Танос във филмите трябва да е идеологически противник на Отмъстителите, истински техен антагонист. И неговата идея, че трябва половината хора да умрат, че другата половина да живее по на широко и с повече ресурси, е идеологически противоположна на това, за което се борят Отмъстителите – на техните убеждения за ценността на всеки живот, или, както казва Кап, “We don’t trade lives.” Така че филмите едновременно правят Танос достоен идеологически противник и използват конкретен сюжет от комиксите – заличаването на половината свят. Това наричам интелигентна адаптация. Нали виждаш как и във филмовата вселена Живака и Алената вещица започват като злодеи, които в последствие стават герои? Тоест същността на историята им е запазена, макар Магнито да го няма? Това наричам интелигентна адаптация. Нали видя как във филмите Ултрон е създаден от Отмъстителите, просто от тези, които познаваме, а не от Ант мен, както е в комиксите? Това наричам интелигентна адаптация. Запазва идеята на историята, като добавя нещо ново и специфично, за да знаем, че това е
филмовата версия, и работи добре във филм. В Civil War филма показаха, че основния конфликт е не дали да имат тайна самоличност, което е big deal в комиксите, но във филмите няма да работи, щото почти никой няма скрита самоличност. Във филма драмата е реално кой има право да дава заповедите и кой може да се бори свободно – това наричам интелигентна адаптация. Да не говорим за хилядите фини препратки или буквални реплики (толкова много си мечтаех да видя как Себастиян Стан поглежда объркано и казва “Who the hell is Bucky?”, но не съм се надявам, че наистина ще се случи. А то се случи!).
Та нека не сравняваме новите Стар Уорс филми като модел на строене на свят с Марвел, щото няма място за такова сравнение. МинАли са покрай Марвел