Политкоректността и цензурата

За коментари и излияния от всякакъв род, число, спрежение и залог

Moderator: Moridin

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 4751
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Matrim » Thu Jun 11, 2020 2:03 pm

От една страна е безумно да се очаква филми правени преди 80 години да следват днешните нрави. От друга, не бих нарекъл изтеглянето от една платформа цензуриране. Има куп други начини човек да гледа "Отнесени от вихъра", а и като отмине шумотевицата вероятно тихомълком ще го върнат.
Аз конкретно признавам, че не бих имала проблем с анихилирането на "Война и мир", понеже така поне ще имам оправдание що не съм я изчела. Това в рамките на шегата. Но иначе? Организираме аутодафе и изгаряме "Отело", понеже е политически некоректно произведение. Целият останал Шекспир го пращаме на специалистите от Министерството на истината да го прекроят така, че да е удобно. Персонажите да са от всички налични полове и раси, като много се внимава лошите роли да не се изпълняват от някое опресирано малцинство. Офелия да е примерно африкански транссексуален пигмей, но лейди Макбет да си е руса и бяла. Специалистите от Министерството на истината не бива да спират само с Шекспир, обаче. Трябва да пренапишат всички класики (тоест всичко, излизало допреди пет-шест години), да презаснемат всички филми, да прерисуват всички картини, да преизваят всички скулптури, да прекроят целия свят, така че никога да не е имало расизъм, никога да не е имало сексизъм, никога да не е имало два пола, никога да не е имало различни исторически периоди, в които са се случвали разнообразни неща - основно кървави и гнусни, но пък нерядко и доста приятни и прекрасни... И те така те.
Колкото и да обичам да се присмивам на туитър "активистите", нищо от това не се случва в момента и няма особени изгледи да се случва. Това за ролите и различните раси е за адаптации, не за самите творби, никой не е седнал да пренаписва никакви класики или да отрича, че е имало някога расизъм или сексизъм, даже напротив, някои от тия гении се опитват да преувеличават съвсем реалните исторически гадости. Например Колумб го изкараха едва ли не Хитлер. Сведенията са противоречиви и май наистина хич не е бил цвете за мирисане, но чак пък като Хитлер...
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

User avatar
Ghibli
Elder God
Posts: 5397
Joined: Sat Dec 20, 2003 11:36 am
Location: not really here

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Ghibli » Thu Jun 11, 2020 2:05 pm

Shamajotsi wrote:
Thu Jun 11, 2020 12:51 pm
Лъвкрафт да кажем е бил върл расист дори за времето си (до колкото се сещам дори неговите познати в своите писма са били леко, "Брато... чил!"). Това ясно си личи в творбите му - и нещо трябва да се направи по въпроса.
1. Защо трябва нещо да се направи по въпроса?
2. Какво е това нещо?
@}->--
"анакин поворачивается к зеркалу, а в нем дарт вейдер. и тут анакин понимает, что ему трудно дышать."

Shamajotsi
E'lir
Posts: 159
Joined: Sat Dec 30, 2006 9:01 pm

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Shamajotsi » Thu Jun 11, 2020 2:25 pm

Demandred wrote:
Thu Jun 11, 2020 1:38 pm
Claymore wrote:
Thu Jun 11, 2020 1:30 pm
П.П. Всички статуи на генерали от конфедерацията, робовладелци и да, Чърчил, заслужават отношението което получават последните дни :)
Това важи ли и за всички крале, ханове, императори и т.н. или само расизмът е проблем?
Не важи само за расизма и много зависи на кого и за какво е издигнат паметник. В крайна сметка това е акт, с който обществото изразява почит към нещо. Цар Симеон е рязал ушите и носовете на военопленици, ама не го тачим заради това. Ако ще му издигаме паметници, ще е заради приноса мукъм държавността и културата ни. Ако изпитваш нужда да запазиш паметта за обезобразените от него, не му издигаш паметник на Симеон, а издигаш паметник на византийските войници.

И тук иде въпроса за Сесил Роудс, да кажем, комуто у мое село (Волски Брод) разкараха паметника онзи ден. Той с какво друго е известен, освен като много ефективен инструмент на империализма? На какво точно се отдава почит? В най-добрия случай за него можеш да кажеш, че е дал едни пари на едни хора да се учат. Ама тук идват въпросите на кои точно хора и какво е постигнато по този начин...

Иначе, @Ghibli , най-малкото, което може да се стори за Лъвкрафт, е да му се признае, че е бил с такива възгледи и да се изследва влиянието му върху нашата култура. Ако просто си мълчим по въпроса, единствения коментар, който остава е, "ето един много добър писател, оставил голяма следа върху цял един жанр." И сега си представи, че си тънмнокожо хлапе, хайпнато на макс за неговите (иначе страхотни от литературна гледна точка) творби. Когато видиш как са представени хората като тебе, как би се почувствал относно обществото, което изпитва единствено възторг към тези творби?

Освен ако не смятаме, че сме окей с подобни расистки възгледи, то трябва да намерим някакъв начин да се дистанцираме от тях. Да се знае че, да, Лъвкрафт е бил е майстор в създаването и манипулирането на страха към неизвестнито и т.н., но не, не сме съгласни с расовите му виждания.

User avatar
Ghibli
Elder God
Posts: 5397
Joined: Sat Dec 20, 2003 11:36 am
Location: not really here

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Ghibli » Thu Jun 11, 2020 2:29 pm

Не мисля, че е нужно да вървим по цялата литература от древността до днес и да цъкаме отгоре на кориците лепенки "обществото не одобрява това", за да е ясно, че обществото не одобрява нещо. Като четох растистките моменти в "Нарния", масово харесвани и хвалени книги, не си помислих, че обществото одобрява расизма.

(То да бяха само лепенки... "Пипи дългото чорапче" вече я цензурираха :( )
@}->--
"анакин поворачивается к зеркалу, а в нем дарт вейдер. и тут анакин понимает, что ему трудно дышать."

Shamajotsi
E'lir
Posts: 159
Joined: Sat Dec 30, 2006 9:01 pm

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Shamajotsi » Thu Jun 11, 2020 2:42 pm

За лепенки и стикери чак не знам, ама ако това е изучавано произведение, то трябва да се упомене този аспект на 100%. И не знам за Нарния, ама Лъвкрафт има голямо влияние върху целия жанр и за наш късмет точно от тази сутрин има интересна тема в Редит за представянето на ромите в едно от най-успешните приключения за ДнД пета ревизия, където се споменава и за върлите нотки на white supremacism в друг рпг продукт, Света на Мрака. Може Лъвкрафт да не е "вдъхновение", но аз лично виждам негативен ефект от нормализиране на виждането за мргинализирани култури като част от "страшното неизвестно".

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 5515
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Re: Политкоретността и цензурата

Post by tigermaster » Thu Jun 11, 2020 3:51 pm

Несвързано с конкретната тема, обаче ми е някак смешно сега да махат "Отнесени от вихъра" от стрийминг услуга на HBO. В последно време работя по сериала "Ужаси в града на ангелите". Мисля, че това е една от по-едромащабните продукции на тая телевизия напоследък, а и си струва гледането, въпреки неочаквано ниския рейтинг в ИМДб. (Най-малкото защото преводът е добър :mrgreen: ) Действието в този сериал се развива малко преди започването на снимките на филма и има доста диалози за това кой трябва да играе Скарлет, кой да е Рет Бътлър и така нататък. Мисълта ми е, че точно сега да разкарат този филм е странно, а и като им е такъв проблем, ще спрат ли стриймването на своя сериал, който е пълен с препратки към него? На мен ми се струва, че решават да се направят на съпричастни и прогресивни, без да загубят кой знае колко гледания - "Отнесени от вихъра", все пак, е филм на осемдесет и една години, надали им е бил от най-гледаните.

Иначе съм горе-долу съгласен с @трубадур и @Matrim. Не е като да са изтрили "Отнесени от вихъра" от Вселената. Една частна платформа има право да премахва съдържание от себе си или да не го допуска по каквито си ще причини и това не мисля, че може да се нарече цензура. Подобно нещо не се прави за първи път, няма да е и за последен. Дисни още преди десетилетия са направили всичко по силите си, за да спрат разпространението на "Song of the South" заради съвсем откровения расизъм в това иначе детско филмче. (И пак може да се намери с добро качество из някои торент-тракери.) HBO надали стриймват или изобщо са стриймвали "Раждането на една нация" от преди стотина години, нищо, че чисто исторически това е бая важен филм, не по-малко важен от "Отнесени от вихъра".
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „Tenet“/“Тенет“

User avatar
Dr. Horrible
Forsaken
Posts: 2569
Joined: Wed Jul 22, 2009 8:53 am

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Dr. Horrible » Thu Jun 11, 2020 4:41 pm

Аз за щастие си имам "Отнесени от вихъра" на блу рей. Купих си го преди изобщо да имам блу-рей плеър. Изданието е страхотно - с много екстри (включително 2 часа филм за филма), красиви картички и книжки вътре и дори хартиена брошурка, копие на брошурата, която са давали в кината през 30-те. Спомням си, че струваше 60 лева, аз нямаше как да ги дам, затова час по час минавах през пингвините в подлеза пред СУ за да го гледам и да си плакна очите. Обаче фирмата, която ги доставяше, фалира, и си пусна всички издания на разпродажба за по 18 лева в Карфур. Купих си го и понякога, като ми е гадно, си го отварям, за да си разглеждам картичките и да ми стане по-хубаво.
Затова не обичам стрийминг платформите и продължавам да си купувам нещата на дискове, дори в епоха, когато физическите носители умират - просто обичам да си ги имам.

Иначе обожавам цялата история. Обожавам и книгата. Двата тома си ги взех на старо издание за по 3 лева от една сергия с кашони на Г. М. Димитров. И в тези томчета имаше един много хубав соц предговор, където, измежду доста други неща, се коментираше и проблема за разисма. И там беше написано следното (цитирам по памет)- "За автор с такава биография е изкушаващо да се представи Юга преди Гражданската война в идеалистична романтизираща светлина, да омаловажи проблемите за расовото неравенство в страната. Авторката не е успяла да устои на това изкушение напълно." И това е вярно. В книгата има няколко чернокожи персонажи, като двама са по-значими. И двамата са изключително верни на семейството, което ги е притежавало, уважават добрите си господари и искат да останат с тях и да са на служба при тях и след Войната. Това е нереалистично, естествено, но, е показателно за начина, по който белите хора виждат чернокожите в онази епоха. Също така в книгата присъства Ку-клукс-клан - няколко от мъжете в книгата се записват за кратък период в ККК и патрулират из Атлантна нощем, вярвайки, че това е организация за защита на белите жени от чернокожи изнасилвачи. Тук има някаква истина, защото Натан Бедфорд Форест, един от първите лидери на организацията, е виждал мисията ѝ точно така - защита на бели жени, и само след няколко години след сформирането ѝ я напуска и апелира тя да се разпадне, като вижда, колко свирепи и ужасни са акциите ѝ. Тоест пак имаме някаква историческа основа, но и доста захаросване и подбиране на най-приемливите елементи от миналото. Но отново - можем да виждаме как белите хора от онази епоха са тълкували съвремието си. Фокусът на книгата не е това - фокусът е върху развитието на главната героиня и любовната история. Ку-клукс-клан също са вкарани в тази връзка - мъжете от домакинството на главната героиня обикалят нощем из града, съответно една нощ ги няма, когато полицията ги търси, и ги грози арест за това, че са тайни членове на тая организация. Главният пич в книгата (който не участва в техните акции и ги смята за нередни) ги измъква, като излъгва полицията, че те всъщност са били в публичния дом. Полицията разпитва собственичката, знаменита проститутка, която потвърждава тяхната версия. И чак тогава главната героиня започва да изпитва уважение към проститутката - вижда, че това е добра и смела жена, достойна, въпреки професията си, която е готова да помогне на приятел в нужда и да спаси човек. Тоест ККК са плот-дивайс, за да разбере Скарлет, че дори една проститутка може да е достойна за уважение. Отново - показателно е, че белите автори са толкова необеспокоявани от ККК, че могат да ги използват като страничен плот-дивайс. Но е ценно като знание.
Аз лично много неща научих от книгата, много неща ме впечатлиха. Спомням си как всички бели южняци гледаха шокирани главната героиня, когато тя си позволи в напреднала бременност да отиде на погребението на баща си. Защото бременната жена трябвало да е вкъщи, не да демонстрира състоянието си на публични места. Спомням си как същата тази героиня, когато се нуждаеше от работна ръка, избра вместо да наеме хора, да сключи договор с местния затвор - затворниците работеха за нея за много по-ниски надници, повече часове, и тя се кефеше колко пари е спестила, вместо да осъзнае как ги експлоатира (за което изгуби уважението на един много колоритен образ). Беше ми адски интересно да опозная Юга по време на войната и на реконструкцията.

Филмът е значима част от историята на киното. Това и до ден днешен е лентата, продала най-много билети в САЩ. По време на заснемането в цялата страна е имало точно две цветни камери - и двете са използвани за този филм. Уникална е сцената, в която Скарлет и Рет избягват на каручка от горящата Атланта - по онова време е нямало как огънят да се направи на компютър, затова студиото е събрало декорите на всички свои предишни филми, включително класики като Кинг Конг и една вечер ги е запалило всичките, за да се заснеме как каручката с двамата главни минава покрай тях. Сцена, която са можели да заснемат само веднъж, защото след изгарянето на декорите на им е останало нищо :) Хати Макданиел е актрисата, която играе Мами - чернокожата дойка на Скарлет. Тя печели Оскар за изпълнението си. По онова време расовата сегрегация все още е била силна - името на актрисата не е било на постерите, а дори на церемонията не са искали да я пуснат, режисьорът е ходатайствал за нея и накрая са се съгласили, но са я сложили не при колегите ѝ от филма, а на отделна маса, скрита в края на залата. И все пак тя печели оскар - първият Оскар, спечелен от чернокож човек. След този филм много често я вземат да играе дойка или слугиня. Тя не съжалява, че често играе роля на загрижена и любяща чернокожа слугиня, казва "Не се оплаквам, че играя слугиня и получавам по 700 долара на седмица, вместо да съм истинска слугиня и да получавам по 7". И е тъжно, че това са единствените избори, които са били на разположение, но отново - това е миналото. Не можем да го променим, ако го скрием.

И като говорим за "Отнесени от вихъра" не се сдържам да пусна и тук любимият ми цитат от книгата!
“I was never one to patiently pick up broken fragments and glue them together again and tell myself that the mended whole was as good as new. What is broken is broken - and I'd rather remember it as it was at its best than mend it and see the broken places as long as I lived. ”
Преди няколко години ФБ страницата на писателката пусна въпрос "Кой е любимият ви цитат от романа?". Доста хора пускаха разни неща, аз пуснах този. И акаунта на писателката ми отговори! Нещо в стил "That's a really beautiful quote, Martin, not many people remember it because it wasn't in the movie. Margaret would have been happy that it stayed with you." Не беше стандартен отговор - на другите не бяха отговорили. Много мило и хубаво ми стана.
Нямам намерение да ходя някога в САЩ, но ако един ден се случи да ида, би ми се искало да посетя Атланта и да видя къщата музей на Маргарет Мичъл :))) Е, ако междувременно не я съборят и плячкосат за расизъм.
Last edited by Dr. Horrible on Thu Jun 11, 2020 4:45 pm, edited 1 time in total.
Life is a gift. We must celebrate it! We have to dance, to show God we are grateful to be alive.

User avatar
Martix
Aes Sedai
Posts: 1502
Joined: Mon Aug 21, 2006 12:44 pm
Location: selfmade plain

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Martix » Thu Jun 11, 2020 4:44 pm

С какво толкова днешната цензура е повече и по-опасна от цензурата в предишните поколения. Ще каже човек, че ком. режима в България никога нищо не е цензурирал и не е изменял историята :lol:
Единствено в днешно време цялата дандания е по-досадна, щото социални мрежи нали. Едно време поне са правили нищата скрито.

Иначе по-сериозно, не виждам проблем да се разграничи творец от творчество. Т.е. ок е да харесваш книга на човек, който не харесваш като човек (примерно не Ендър и Говорителя на Мъртвите все още са топ книжлета).
Ако толкова се притесняваме от влиянието над децата (think of the children) да цензурират там версиите, които се учат в училище, а после в университета да се разглежда нецензурираното произведение.

Същото с паметниците. Да ги местят в някакъв исторически музей с табелка какво представляват и кой възхваляват и тва е. Да ги рушиш е тъпо.
Man has always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much...the wheel, New York, wars and so on...while all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man...for precisely the same reason.

User avatar
Ghibli
Elder God
Posts: 5397
Joined: Sat Dec 20, 2003 11:36 am
Location: not really here

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Ghibli » Thu Jun 11, 2020 5:06 pm

Martix wrote:
Thu Jun 11, 2020 4:44 pm
С какво толкова днешната цензура е повече и по-опасна от цензурата в предишните поколения. Ще каже човек, че ком. режима в България никога нищо не е цензурирал и не е изменял историята :lol:
С това, че се предполага времената днес да са други и с времето да еволюираме и да се развиваме в положителна посока (разбирай отпадане на цензурата), но вместо това ние вървим назад.
@}->--
"анакин поворачивается к зеркалу, а в нем дарт вейдер. и тут анакин понимает, что ему трудно дышать."

User avatar
Martix
Aes Sedai
Posts: 1502
Joined: Mon Aug 21, 2006 12:44 pm
Location: selfmade plain

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Martix » Thu Jun 11, 2020 5:12 pm

@Ghibli citation needed. От къде на къде да се предполгаа такова нещо. Историята е циклична, и макар технологиите да вървят напред (което ни движи в положителна посока по отношение на sustenance-а ни и средната продължителност на живота), човешкия морал не е мръднал особено последните няколко стотин хиляди години. Поне аз не съм чел изследвания, твърдящи обратното. Нито съм срещал такива, твърдящи, че днешния човек е по-щастлив, или по-добър ако щеш, от човеците в древен Египет.
Виж, академичните изследвания на морала са понапреднали оттогава (може би), но генетимно вроденото ни мразене на другите племена не е мръднало, само връткаме племената. Сега примерно е ок да мразиш расистите, нацитата и големите корпорации.
Man has always assumed that he was more intelligent than dolphins because he had achieved so much...the wheel, New York, wars and so on...while all the dolphins had ever done was muck about in the water having a good time. But conversely, the dolphins had always believed that they were far more intelligent than man...for precisely the same reason.

User avatar
Ghibli
Elder God
Posts: 5397
Joined: Sat Dec 20, 2003 11:36 am
Location: not really here

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Ghibli » Thu Jun 11, 2020 5:20 pm

Загуби ме тука.
@}->--
"анакин поворачивается к зеркалу, а в нем дарт вейдер. и тут анакин понимает, что ему трудно дышать."

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 5515
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Re: Политкоретността и цензурата

Post by tigermaster » Thu Jun 11, 2020 5:24 pm

@Dr. Horrible, всичко, което си написал, е много чудесно, обаче никой не се опитва да скрие или заличи от историята филма "Отнесени от вихъра". Дори ХБО Макс, които ще го качат отново непроменен, само с дисклеймър в началото. В момента ако потърсиш "Gone with the Wind" в Амазон, без проблем ще откриеш купища разфасовки на филма, книгата, продължения и на двете и още какво ли не. Продават си се свободно и никой не се и опитва да ги спре.
Започвам да се чудя защо изобщо трябва да ни пука за решенията на американска стрийминг услуга, която дори не е достъпна тук, отнасящи се за филм, към чието гледане има предостатъчно легални (и нелегални) пътища навсякъде. Дори да беше толкова пък важно и дори да спираха филма перманентно, това си е частно решение на частна компания, която поначало не е длъжна да излъчва или стриймва всеки филм, значим или не. Дали пък правото на частни компании да взимат такива решения също не е важно?
Last edited by tigermaster on Thu Jun 11, 2020 5:38 pm, edited 2 times in total.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „Tenet“/“Тенет“

Amikae
Ascendent
Posts: 4178
Joined: Thu Aug 07, 2008 12:07 pm

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Amikae » Thu Jun 11, 2020 5:35 pm

Аз съм объркан, за каква цензура става въпрос? Това са частни компании, не държавни институции. Така като гледам никой не са го спряли да гледа Отнесени от вихъра, нито да го харесва, нито да говори за него. Свалили някакви проблематични филми от напълно опционална за живота ни частна услуга и ривем за цензура? Ужас бе! :lol: Ама да ви кажа, свиквайте, щото това ще продължи да се случва. И ще се случва, докато има нужда да се случва. И ако на някой не му харесва, свободен е да излезе и да протестира, че личното му удоволствие да гледа някакви изсухлени филми е по-важно от това какво въздействие имат тези филми върху живота на минорити популацията.

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 4751
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Matrim » Thu Jun 11, 2020 5:40 pm

Да, това малко ми напомня за данданията, която се получава като в някакво рандъм градче в Мисисипи или Арканзас извадят не знам си коя книга от списъка на изучаваните в училище и хората реагират все едно въобще не може никой никъде да се снабди с нея от този момент нататък.
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

Shamajotsi
E'lir
Posts: 159
Joined: Sat Dec 30, 2006 9:01 pm

Re: Политкоретността и цензурата

Post by Shamajotsi » Thu Jun 11, 2020 6:16 pm

Абе цензурата е кофти не само като ти я налагат на институционално ниво. Когато трябва да си налагаш самоцензура пак може да е кофти. "Отнесени от вихъра" беше само единия пример на Марфа за това, което тя намира за политкоректност gone too far.

Другия беше за това, че можеш да си навлечеш смъртни заплахи ако в даден контекст решиш да приравниш "жена" с " човек, който менструира", да кажем. Каквото и да ми е мнението по въпроса, това вече е предозиране и половина. Аз обаче не го намирам това за проблем на "политкоректността", а на идиотите от всички страни на всички барикади, както и на социалните мрежи, чиито бизнес е само да ги надъхват.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests