Ботев, Левски, негри, образование, дискриминация, малини
Moderator: Moridin
Ботев, Левски, негри, образование, дискриминация, малини
И малко развенчаване на митове, легенди и народни предания, в случая "новината" за отпадането на Ботев и Левски от учебниците.
А това за Левски беше измислица на Бъзикилийкс, където на сайта им с яркочервени букви е написано, че всичко е измислица, но това не попречи интернедът да пламне с лозунги AZ 0BI4AM MAJKA BALGARIJA I KOITO MRAZI LEFSKI E DOLEN RODOUTSTAPNIK I PEDAL!
А, да, под статията от линка, който съм дала, изобилстват хули и вопли задето щели да махат Левски и Ботев от учебниците, макар самата статия да показва, че такова нещо всъщност няма. Това казва доста неща за мат'рияла.
А това за Левски беше измислица на Бъзикилийкс, където на сайта им с яркочервени букви е написано, че всичко е измислица, но това не попречи интернедът да пламне с лозунги AZ 0BI4AM MAJKA BALGARIJA I KOITO MRAZI LEFSKI E DOLEN RODOUTSTAPNIK I PEDAL!
А, да, под статията от линка, който съм дала, изобилстват хули и вопли задето щели да махат Левски и Ботев от учебниците, макар самата статия да показва, че такова нещо всъщност няма. Това казва доста неща за мат'рияла.
Last edited by Marfa on Fri Aug 17, 2012 9:29 am, edited 1 time in total.
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Ето мнението и на С. Игнатов по някои констатации и препоръки на КЗД:
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=5061011
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=5061011
"Не вярвам в колективната мъдрост на индивидуалното невежество."
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Ми, аргументирай се, поне
Иначе току виж съм останал с впечатлението, че... какво?
Че трябва да обясняваме на седемгодишните, че този, на чийто паметник поднасяме цветя е нарушител на реда? И може би (ако продължим тази логика), че другият, чиято памет честваме на 2 юни, е терорист (отвлякъл превозно средство, взимайки цивилни заложници)?
Иначе току виж съм останал с впечатлението, че... какво?
Че трябва да обясняваме на седемгодишните, че този, на чийто паметник поднасяме цветя е нарушител на реда? И може би (ако продължим тази логика), че другият, чиято памет честваме на 2 юни, е терорист (отвлякъл превозно средство, взимайки цивилни заложници)?
"Не вярвам в колективната мъдрост на индивидуалното невежество."
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
"Според османските власти Левски е бил нарушител на закона. Такава е била политиката им."
А кажи ми сега, елементът "гледна точка" колко точно е маловажен в мисленето на тоя министър, та от всичко това да схване само думичките "нарушител на закона"?
Също така: Левски е бил нарушител на закона, според политиката на османците. Поставена в исторически контекст, тази политика е била разбираема, но пък - в исторически контекст, - напълно разбираемо е било Левски да нарушава законите им в името на идеалите си, споделяни от много българи.
Някак успях да наместя съдържанието на първия цитат в нещо, което не звучи като плюнка върху челото на Левски. Сега остава задачата на учениците да им бъде вкаран адекватно историческият контекст, което... е изначалната цел на предмета История, ако не се лъжа?
А кажи ми сега, елементът "гледна точка" колко точно е маловажен в мисленето на тоя министър, та от всичко това да схване само думичките "нарушител на закона"?
Също така: Левски е бил нарушител на закона, според политиката на османците. Поставена в исторически контекст, тази политика е била разбираема, но пък - в исторически контекст, - напълно разбираемо е било Левски да нарушава законите им в името на идеалите си, споделяни от много българи.
Някак успях да наместя съдържанието на първия цитат в нещо, което не звучи като плюнка върху челото на Левски. Сега остава задачата на учениците да им бъде вкаран адекватно историческият контекст, което... е изначалната цел на предмета История, ако не се лъжа?
Също така, ето това
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Тц. И обяснявам защо. Разбира се с уговорката, че споделям мнението си на възрастен и може би консервативен човек, който обаче не се изживява като инстанция.Trip wrote:Също така: Левски е бил нарушител на закона, според политиката на османците. Поставена в исторически контекст, тази политика е била разбираема, но пък - в исторически контекст, - напълно разбираемо е било Левски да нарушава законите им в името на идеалите си, споделяни от много българи.
Някак успях да наместя съдържанието на първия цитат в нещо, което не звучи като плюнка върху челото на Левски. Сега остава задачата на учениците да им бъде вкаран адекватно историческият контекст, което... е изначалната цел на предмета История, ако не се лъжа?
Трип, говорим все пак за учебници за началния курс, където понятието за "исторически контекст" в съзнанието на подрастващия все още е толкова абстрактно и недостижимо, колкото, примерно, понятието за безкрайност. В тази възраст научаваме, че 2+2=4 и че две успоредни прави не се пресичат, едва по-късно, постепенно, разбираме, че успоредните се пресичат някъде в безкрайността, а 2+2 е 4, ама приблизително.
На тази възраст научаваме кои сме, що сме, буквички, смятане, да слушкаме мама и тати, да сме добри към другия и да се пазим, такива неща. Стереотипи, тоест. По-късно, като посъзреем научаваме, че светът е доста по-сложен, разграждаме стереотипите (за да си създадем други, често), и т.н.
Така съм бил възпитаван, с митологеми, да! Включително колко трябваше да обичам едни неща и да мразя други (империализъма), но с узряването си променях и мирогледа. С теб е било почти същото.
Това не ме прави по-нетолерантен, нито теб с по-малко широк мироглед, нали?
Да обясняваш на 7 г. дете, че Левски бил "в политически контекст" хулиган, а "в исторически контекст" - герой... Хайде стига моля те, несериозно е
Last edited by Interpreter on Thu Aug 16, 2012 7:45 pm, edited 1 time in total.
"Не вярвам в колективната мъдрост на индивидуалното невежество."
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Ти прочете ли линка, който дадох? От оня блог? Нищо няма да скролирам, жената от блога прекрасно е свършила тая работа, четейки внимателно, за разлика от теб, очевидно.
Междувпрочем, струва ми се, че в тоя случай не правиш разлика между неща като "илюстративен пример" и "предложение как да изглежда текстът в учебниците". Нито моето, нито това от доклада са формулировки, които стават за подобни учебници. Каквито и не са предвидени да бъдат. Основното образование бтв е до 6-и клас включително, не разбирам защо реши да намесиш първолаците само. В една новина днес.дир.бг, в която хубаво са решили да преобладават цитатите, става пределно ясно, че разните предупреждения на КЗД специално по въпроса османци/турци са конкретно по адрес на учебник за седми клас на Анубис. А пък от поста в онзи блог става ясно, че където някои издателства са разкритикувани, други са похвалени.
Междувпрочем, струва ми се, че в тоя случай не правиш разлика между неща като "илюстративен пример" и "предложение как да изглежда текстът в учебниците". Нито моето, нито това от доклада са формулировки, които стават за подобни учебници. Каквито и не са предвидени да бъдат. Основното образование бтв е до 6-и клас включително, не разбирам защо реши да намесиш първолаците само. В една новина днес.дир.бг, в която хубаво са решили да преобладават цитатите, става пределно ясно, че разните предупреждения на КЗД специално по въпроса османци/турци са конкретно по адрес на учебник за седми клас на Анубис. А пък от поста в онзи блог става ясно, че където някои издателства са разкритикувани, други са похвалени.
Last edited by Trip on Thu Aug 16, 2012 8:07 pm, edited 1 time in total.
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Написаното от жената са... parole, parole...
Прочетох го, естествено. Освен това прегледах въпросните доклади и да, всичко се отнася за учебници както казах по-горе. До 6 клас. Много от констатациите щяха да са ОК, ако не бяха формулирани безобразно бюрократично ("В учебника по математика за 4 клас не е засегната темата за сексуалната ориентация" - за чий това?) и неграмотно. Някои, като тези за Левски, Вазов и Ботев, са шкарт. За негърчето от Тамбукту, показано с халкичка на носа (което трябвало да се нарече политкоректно афроамериканче) са смях.
Както вече казах, въпросното КЗД е излишно с некомпетентността си. Но - мое лично мнение, разбира се.
Прочетох го, естествено. Освен това прегледах въпросните доклади и да, всичко се отнася за учебници както казах по-горе. До 6 клас. Много от констатациите щяха да са ОК, ако не бяха формулирани безобразно бюрократично ("В учебника по математика за 4 клас не е засегната темата за сексуалната ориентация" - за чий това?) и неграмотно. Някои, като тези за Левски, Вазов и Ботев, са шкарт. За негърчето от Тамбукту, показано с халкичка на носа (което трябвало да се нарече политкоректно афроамериканче) са смях.
Както вече казах, въпросното КЗД е излишно с некомпетентността си. Но - мое лично мнение, разбира се.
"Не вярвам в колективната мъдрост на индивидуалното невежество."
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Умряло е да е нужно. Прочетох ти едита. Дали 7 или 12 - все тая. Някъде след 12 човек всъщност (може би, лично мнение) се осъзнава сексуално, исторически и поставен в безкрайността.
Всъщност, бих се съгласил с теб, ако и само ако ми докажеш, че:
- югозападните ни съседи възпитават подрастващите политкоректно, а не им внушават какви бандюги са българите, каква жалка рая са били и не печатат в учебниците си карти на Велика Турция с цял Кипър и Бургаски вилает вътре;
- южните ни съседи се образоват политкоректно, а не обясняват на подрастващите си как българите са отнели техни изконни земи, и не вдигат монументи като Булгарофигон (северно от Солун, където според тяхната история са разбили северните варвари, а всъщност ние сме ги насрали от бой);
- северните ни съседи не учат как Търново всъщност е тяхна столица;
- за западните ни съседи... да не говорим.
В такава една среда на синхронно смекчаване на исторически стереотипи... да, бих се съгласил.
Трип, кога все пак се плесна по главата като съобрази, че обективно погледнато, според сегашните стандарти, актът на Хр. Ботйов си е чиста проба тероризъм? И трябваше ли някой да ти го казва? И престана ли да го почиташ заради това?
Всъщност, бих се съгласил с теб, ако и само ако ми докажеш, че:
- югозападните ни съседи възпитават подрастващите политкоректно, а не им внушават какви бандюги са българите, каква жалка рая са били и не печатат в учебниците си карти на Велика Турция с цял Кипър и Бургаски вилает вътре;
- южните ни съседи се образоват политкоректно, а не обясняват на подрастващите си как българите са отнели техни изконни земи, и не вдигат монументи като Булгарофигон (северно от Солун, където според тяхната история са разбили северните варвари, а всъщност ние сме ги насрали от бой);
- северните ни съседи не учат как Търново всъщност е тяхна столица;
- за западните ни съседи... да не говорим.
В такава една среда на синхронно смекчаване на исторически стереотипи... да, бих се съгласил.
Трип, кога все пак се плесна по главата като съобрази, че обективно погледнато, според сегашните стандарти, актът на Хр. Ботйов си е чиста проба тероризъм? И трябваше ли някой да ти го казва? И престана ли да го почиташ заради това?
"Не вярвам в колективната мъдрост на индивидуалното невежество."
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
- Йежи Лец, "Невчесани мисли"
Съжалявам, но меренето според съседите е глупаво. За мен. Най-малкото защото историческите ни условия са различни. Имаме ли нужда, сериозно, от националистически тип образование в седми клас, в ситуацията, в която България се намира в момента? И да, има огромна разлика между седми и първи клас.
Тъжното е, че така и не съм се плескал по главата, допреди няколко години, и съжалявам за това. Щото никой не си е правил труда да ми внуши, че е нужно. А какво общо има почитането с поставяне на нещата в исторически контекст? И сериозно ли продължаваш да не отчиташ факта, че ДОРИ да се случи това, то НЯМА да е с чичко професор, който ще седне да говори на седмокласници за историцизъм с шестсични думички?
Тъжното е, че така и не съм се плескал по главата, допреди няколко години, и съжалявам за това. Щото никой не си е правил труда да ми внуши, че е нужно. А какво общо има почитането с поставяне на нещата в исторически контекст? И сериозно ли продължаваш да не отчиташ факта, че ДОРИ да се случи това, то НЯМА да е с чичко професор, който ще седне да говори на седмокласници за историцизъм с шестсични думички?
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 31 guests