Вашта леля wrote:
Но да върна пак топката в игрището - и американците го правят.
Именно. Аз също познавам хора, които пишат за други хора срещу пари. Основно студентски работи - final papers, lab reports. Дисертациите са малко по-сложни - за тях предлагат по-скоро редакция и форматиране. Даже обяви лепят от време на време из унито - ще ви снимам като видя следващия път.
Студенцията преписва. Учениците в гимназиите им и те. Нали от там ми идват тея, на които после трябва да обяснявам, че това, че си пренаредил леко думите в изреченията от пасажа, копиран от lab manual или другарчето продължава да е плагиатство. И си зависи от даскала дали ще ги остави да си развяват байрака или не. Когато изпитът ти е устен, даскалът може много лесно да те види колко и кво знаеш. Ние имахме устни изпити и в гимназията, и в универитета. Тея тука нямат. И ви казвам, нещата чувствително се влошиха, откакто Гугъл и Уикипедия набраха популярност. 2007-а като почнах да се занимавам с канадски студенти, те все още не можеха да си намерят всичкото инфо с 3 клика в готов, систематизиран и готов за преписване вид. Сега вече могат. А като стане дума за пищови, в два от курсовете освен, че осигуряваме листче с периодичната система и разни важни формули, позволяваме на студентите да си донесат cheat-sheet - един лист, letter size, на който могат да си напишат КАКВОТО ПОИСКАТ. И след това се надяваме, че сме си измислили въпросите така, че дори cheat-sheet-а няма да им помогне. Проверката на тея изпити боли много. В Бг тоя проблем се решава от самосебе си с устния изпит, но това просто не е възможно, когато имаш 660 студента в тоя курс.
Иначе естествено, че ще се опитват да си развеят байрака - човешка природа е да те мързи и да се опитваш да получаваш колкото се може повече с колкото се може по-малко усилия. Но тоя феномен е НАВСЯКЪДЕ и няма кво да си въобразяваме, че ние сме особено специални. Моите студенти са от цял свят. Всичките са една стока. Меморизацията също е навсякъде, което обяснява що всеки път като запроверявам изпити или протоколи почвам да образувам язва. За това сме виновни и ние като даскали. Знаете ли как учат химия в първи курс тука? Зазубрят, примерно, кои химични съединения са силни киселини и основи вместо някой да им обясни електронен строеж на атома и как да си ползват периодичната система, за да разберат кое съединение ще е силна киселина или основа. Електронния строеж, дето обяснява почти цялата химия, се учи накрая на семестъра. Причините за това са ми абсолютно непонятни, но по ей тоя гениален curriculum имаме цели 4 курса начална химия - 3 за сяквите там природни науки и 1 за инженери.
Tutor-вах едно хлапе в гимназията преди време - същата история. В девети клас в това училище учеха Люисовите стрктури наизуст вместо някой да им обясни електронен строеж, за да могат децата сами с един поглед към периодичната система, да знаят къде колко точки да слагат.
И прочее. Не знам за соц-тенденциите в образованието ни, но съм забелязала, че българите живеят с илюзията, че добре уредените (нормалните, както им викаме) държави са някакъв еталон на перфектността, и в тях никой не реже с флекс в 8 сутринта, никой не преписва и, изобщо, всички се държат прилично и вършат това, което трябва да вършат по най-перфектния възможен начин. Е, нема такава държава. Дребен тарикатлък има абсолютно навсякъде и навсякъде е неприятен
И да отговоря на Морвето - да, българите масово са много тъпи (да се чете зле образовани). България обаче се води развиваща се страна, а не развита. Ta може да се очаква да е зле с образованието, както е зле с всичко останало. Трябва да се сравняват ябълки с ябълки. САЩ с останалите развити страни. За живущи в развита страна, американците са ТВЪРДЕ зле образовани (да се чете тъпи).