Джонатан Стрейндж и мистър Норел
Re: Джонатан Стрейндж и мистър Норел
Цялата си е.
Re: Джонатан Стрейндж и мистър Норел
Приключих това чудо и всъщност съм много доволен, защото имаше доста неща по моя вкус, но не мога да не отбележа, че значителна част сюжета не ми хареса.
Всичко останало е прекрасно: героите, култовите реплики и лафове, реакциите, резките промени в настроението, отношенията и най-вече комплексната митология на фона на която се развива историята.
Визията също е прекрасна - костюми, реквизит, декори, локации, специални ефекти и начина на заснемане.
Музиката и звуковият дизайн също са страхотни.
Харесвам някои ключови моменти от сюжета - как всичко започна (страшно интригуващо въведение), как се формира враждата между титулярните герои, как Стейндж се промени след участието във войната и как накрая всичко свърши: магията изчезна от Англия, лейди Пол би шута на мъжа си (малко несправедливо за продаването извършено не от него, а от Норел, но напълно заслужено, заради грижите докато беше "луда"), а бъдещето остана в ръцете на по-дребните магьосници.
Което не харесвам няма да го изброявам всичкото, но ще дам няколко примера.
Така и не разбрах защо Джентълменът с косата (и веждите ) имаше толкова малко влияние. Той е невероятно силен магьосник и не виждам какъв му беше проблемът просто да убие Стрейндж и да отвлече жена му. Явно има граничения как може да въздейства на човешкия свят, защото за повечето физически действия ползваше Стивън като агент, обаче какво му пречеше да рекрутира хора по-лоялни от черния слуга, който използваше всяка възможност да не свърши нареденото злодеяние или да се отклони. Цялата схема със замяната на Арабела, ми дойде излишно сложна.
Не разбрах и отношението на Джентълмена към Стивън. Явно го харесваше, но не ми беше много ясно защо, прищявка?
Друг момент - начинът по който Стрейндж получи "дестилирана лудост" .
Уговорката всички огледала ще бъдат разбити освен едно във Венеция...абе всичко, което се случи там не ми хареса.
Много неща останаха необяснени или пък обяснението за тях се крие в малки детайли, които е лесно да се изтърват. Трябваше да прочета в TV Tropes, каква е по-точно ролята на Кралят на гарваните, как с убийството на Джентълмена на практика Стивън Блек става крал на феите, откъде идва всъщност магията и още много други неща, които може би са ясни или дебело намекнати в книгата, но ме оставиха леко дезориентиран в сериала.
Особено краят му ми идва, като безразборно търчене напред-назад и пълен хаос без тези обяснения.
В заключение, за мен най-доброто в "Джонатан Стрейндж и мистър Норел" не е точно историята, а обстановката и самите герои.
Голям кеф е да гледаш променливите и понякога доста ексцентрични прояви на Норел и Стрейндж, другарството на Сигундъс и Хънифут, надутостта и злодейските прояви на Дроулайт и Лацел, практичността и мъжкарщината на Чайлдермас (или както там се произнася) и откровената простотия на Винкулус.
Всичко останало е прекрасно: героите, култовите реплики и лафове, реакциите, резките промени в настроението, отношенията и най-вече комплексната митология на фона на която се развива историята.
Визията също е прекрасна - костюми, реквизит, декори, локации, специални ефекти и начина на заснемане.
Музиката и звуковият дизайн също са страхотни.
Харесвам някои ключови моменти от сюжета - как всичко започна (страшно интригуващо въведение), как се формира враждата между титулярните герои, как Стейндж се промени след участието във войната и как накрая всичко свърши: магията изчезна от Англия, лейди Пол би шута на мъжа си (малко несправедливо за продаването извършено не от него, а от Норел, но напълно заслужено, заради грижите докато беше "луда"), а бъдещето остана в ръцете на по-дребните магьосници.
Което не харесвам няма да го изброявам всичкото, но ще дам няколко примера.
Така и не разбрах защо Джентълменът с косата (и веждите ) имаше толкова малко влияние. Той е невероятно силен магьосник и не виждам какъв му беше проблемът просто да убие Стрейндж и да отвлече жена му. Явно има граничения как може да въздейства на човешкия свят, защото за повечето физически действия ползваше Стивън като агент, обаче какво му пречеше да рекрутира хора по-лоялни от черния слуга, който използваше всяка възможност да не свърши нареденото злодеяние или да се отклони. Цялата схема със замяната на Арабела, ми дойде излишно сложна.
Не разбрах и отношението на Джентълмена към Стивън. Явно го харесваше, но не ми беше много ясно защо, прищявка?
Друг момент - начинът по който Стрейндж получи "дестилирана лудост" .
Уговорката всички огледала ще бъдат разбити освен едно във Венеция...абе всичко, което се случи там не ми хареса.
Много неща останаха необяснени или пък обяснението за тях се крие в малки детайли, които е лесно да се изтърват. Трябваше да прочета в TV Tropes, каква е по-точно ролята на Кралят на гарваните, как с убийството на Джентълмена на практика Стивън Блек става крал на феите, откъде идва всъщност магията и още много други неща, които може би са ясни или дебело намекнати в книгата, но ме оставиха леко дезориентиран в сериала.
Особено краят му ми идва, като безразборно търчене напред-назад и пълен хаос без тези обяснения.
В заключение, за мен най-доброто в "Джонатан Стрейндж и мистър Норел" не е точно историята, а обстановката и самите герои.
Голям кеф е да гледаш променливите и понякога доста ексцентрични прояви на Норел и Стрейндж, другарството на Сигундъс и Хънифут, надутостта и злодейските прояви на Дроулайт и Лацел, практичността и мъжкарщината на Чайлдермас (или както там се произнася) и откровената простотия на Винкулус.
The coffee had been steadily growing more and more execrable for the space of three weeks, till at last it had ceased to be coffee altogether and had assumed the nature of mere discolored water — so this person said. He said it was so weak that it was transparent an inch in depth around the edge of the cup. As he approached the table one morning he saw the transparent edge — by means of his extraordinary vision long before he got to his seat. He went back and complained in a high-handed way to Capt. Duncan. He said the coffee was disgraceful. The Captain showed his. It seemed tolerably good. The incipient mutineer was more outraged than ever, then, at what he denounced as the partiality shown the captain’s table over the other tables in the ship. He flourished back and got his cup and set it down triumphantly, and said:
“Just try that mixture once, Captain Duncan.”
He smelt it — tasted it — smiled benignantly — then said:
“It is inferior — for coffee — but it is pretty fair tea.”
“Just try that mixture once, Captain Duncan.”
He smelt it — tasted it — smiled benignantly — then said:
“It is inferior — for coffee — but it is pretty fair tea.”
- tigermaster
- Elder God
- Posts: 6438
- Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am
Re: Джонатан Стрейндж и мистър Норел
Доста от нещата, които си споменал, са обяснени в сериала или поне е намекнато, че има обяснение.
- Spoiler: show
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.
Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”
Re: Джонатан Стрейндж и мистър Норел
tigermaster
alshu
Действието му е валидно само в света на феите, защото явно такъв е законът там, а техният крал му беше под носа.
или поне е намекнато
alshu
и все пак става дума за важни моменти.или пък обяснението за тях се крие в малки детайли, които е лесно да се изтърват
Не съм съгласен, едвам я владееше. Още малко и щеше да я изтърве.крал където си поиска
Действието му е валидно само в света на феите, защото явно такъв е законът там, а техният крал му беше под носа.
Именно. Не стана ясно защо му се налага да прави сделки...явно по-стари постулати сложени и краля на гарваните...ама това си е само предположение на зрител на сериала.кой го знае
The coffee had been steadily growing more and more execrable for the space of three weeks, till at last it had ceased to be coffee altogether and had assumed the nature of mere discolored water — so this person said. He said it was so weak that it was transparent an inch in depth around the edge of the cup. As he approached the table one morning he saw the transparent edge — by means of his extraordinary vision long before he got to his seat. He went back and complained in a high-handed way to Capt. Duncan. He said the coffee was disgraceful. The Captain showed his. It seemed tolerably good. The incipient mutineer was more outraged than ever, then, at what he denounced as the partiality shown the captain’s table over the other tables in the ship. He flourished back and got his cup and set it down triumphantly, and said:
“Just try that mixture once, Captain Duncan.”
He smelt it — tasted it — smiled benignantly — then said:
“It is inferior — for coffee — but it is pretty fair tea.”
“Just try that mixture once, Captain Duncan.”
He smelt it — tasted it — smiled benignantly — then said:
“It is inferior — for coffee — but it is pretty fair tea.”
Re: Джонатан Стрейндж и мистър Норел
Вълненията около сериала отшумяха, но ми се иска да споделя нещо, което мен лично, като фен и на книгата, и на адаптацията й, много ме зарадва:
Winners of the British Fantasy Awards 2016
Best film/television production: Jonathan Strange & Mr Norrell, Peter Harness (BBC One)
Източник и всички наградени:
http://www.britishfantasysociety.org/br ... ards-2016/
Winners of the British Fantasy Awards 2016
Best film/television production: Jonathan Strange & Mr Norrell, Peter Harness (BBC One)
Източник и всички наградени:
http://www.britishfantasysociety.org/br ... ards-2016/
"... there's a hell of a good universe next door: let's go".
e. e. cummings
e. e. cummings
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 7 guests