Page 1 of 5

За дистрибуторите на аниме и пиратството

Posted: Sun Aug 10, 2008 4:52 pm
by Roland
Тая тема може би е малко подобна на онази по повод Пандата, която се развихри в кино-форума, но тук ситуацията е доста по-драматична. Какво имам предвид:

- През март тази година спря да излиза най-голямото аниме-списание в Америка - NewType USA.

- През февруари тази година фалира една от най-големите фирми за аниме в Щатите - Geneon.

- Последните заглавия на Bandai до едно излизат освен в нормални версии, и в такива с по два волюма накуп за по-ниска цена. Също така половината им продукция в момента представлява цели сериали в супер евтини издания - Anime Legends серията - без книжки, в една пластмасова кутия.

- Все повече и повече анимета излизат отново в "cheap" версии - по-малко екстри към дисковете, слимкейсове, тънки картонени кутии...


Накъде бия с всичко това? Ами към тревогата си, че аниме-индустрията в САЩ загнива. Алексис ми казва, че и в Япония DVD-тата се харчат трудно и анимето разчита повече на останалия си мърчъндайз. И каква е основната причина за това?

Според мен пиратството. Анимето страда много повече от останалото кино, понеже се излъчва в оригинален вид единствено в Япония и само там наистина може да печели от pay per view системата. Съответно, за разлика от американските сериали, които поне са си с оригинален звук в Америка (японската анимация там се дублира), анимето се сваля на фенсъбове НАВСЯКЪДЕ. След което просто не се купува, освен от хардкор феновете.

Та, вашите мисли по въпроса? И ако имате сходни наблюдения, какво правите по тях? Аз лично просто се стремя всяко наистина хубаво аниме, което харесам много, после да си го купя оригинално, ако ми е по силите. Толкоз мога...

Posted: Sun Aug 10, 2008 6:43 pm
by Alexis
Само да отбележа, че основните причини в Япония анимето да се харчи зле на DVD са, че:
1) На диск има по 1 или максимум 2 серии, за цена надвишаваща американската - говорим за суми около $40-55 за диск с една или две серии.
2) Там всичко вече се излъчва на HDTV и нямат причина да купуват DVD-та.

Не знам дали наистина само пиратството е това, което убива аниме индустрията в САЩ, защото рееално там аниме има по библиотеките (там DVD-наемът е библиотечна услуга, според това което съм чела, ако греша може да ме поправят) и много хора го вземат от там и не са пирати, а не допринасят. Мисля че е в друго. Анимето противно на мисленето на повечето хора е niche-market (ограничена пазарна ниша) и просто не можеда генерира пазар който да е добър по отношение на съотношението цена/качество/тираж. Лесно е да кажеш, че само пиратството е причина, но истината е, че не е така.

Не казвам, че пиратството е ОК и не носи вина, а че липсата му не би решила проблема в настоящия му вид на запад.

Posted: Sun Aug 10, 2008 7:03 pm
by Roland
Причината за всеки проблем никога не е една, но съм убеден, че пиратството изпреварва всички други взети заедно с поне десет обиколки в конкретния случай.

Posted: Sun Aug 10, 2008 7:04 pm
by RRSunknown
ние като че не пиратсваме.

Posted: Sun Aug 10, 2008 7:13 pm
by Roland
Ъъъ да, ние ДОСТА пиратстваме, затова и изобщо споменавам ситуацията. На мен лично съвестта ми е чиста, съмнявам се повече от петима души в България да имат повече оригинално аниме от мен, ако и толкова се събират...

Posted: Sun Aug 10, 2008 7:13 pm
by Amelia
Ми ние почти не пиратстваме аниме, щото никой не ни го внася в България ениуей.

Иначе, аз като се видя в пари си купувам и аниме и манга. Това досега ми се е случвало само в Канада, уви, а и там е лесно да се сдобиеш с тези неща, щото са налични и не се налага да ги поръчвам от майна си гъзина и да плащам ОМГ шипинга. Но да, тревожно е положението, макар че анимето е доста популярно на оня континент и хората като цяло бая си пазаруват. Ненам дали е от пиратството, ама не ми хрумва друго по-адекватно обяснение, та вероятно е така...

За себе си съм решила да си купя официални издания на всички продукти, които са ми харесали достатъчно. Те не са никак малко.

Re: За дистрибуторите на аниме и пиратството

Posted: Sun Aug 10, 2008 7:40 pm
by Matrim
Roland wrote:

Накъде бия с всичко това? Ами към тревогата си, че аниме-индустрията в САЩ загнива. Алексис ми казва, че и в Япония DVD-тата се харчат трудно и анимето разчита повече на останалия си мърчъндайз. И каква е основната причина за това?

Според мен пиратството.
Вярно е, че наблюденията ми се градят само на писания по мрежата и модите в аниме индустрията, но не мисля, че пиратството е най-големият проблем. Първо на първо, ако нямаше фенсъбс страно много народ, включително почти всички ние никога не биха гледали аниме след детската възраст, камо ли да си купят някой диск. Второ, системата в Япония е малко минала покрай pay per view - всички освен най-популярните сериали се излъчват по нощите и създателите им си плащат за излъчването, рачитайки на приходи от дивидита или мърчандайзинг. Така че пиратството не ми се вижда особена пречка доколкото е най-вече един вид алтернатива на записването от телевизията или гледането нощеска. Целият аниме бизнес модел в Япония се основава на "пробвай преди да купиш, ако не си купиш дискове поне купувай мърчандайзинг на корем". Само че таргет аудиторията не се увеличава, за разлика от броя сериали на сезон и логично се получава пренасищане и финансови проблеми за някои студиа (Гонзо и др.).

Не съм сигурен за САЩ, но предполагам, че основната причина HD събовете и все по-голямото налагане на moe модата, която може и да радва средностатистическия японски отаку, но май не се харчи толкова добре в САЩ.

Обаче пиратство имаше и преди няколко години, когато аниме индустрията САЩ беше в разцвет, виждал съм мнения, че фирмите там просто силно надценили потенциала за развитие на пазара там, набутали ли се с твърде много лицензи, а цялостмата финансова криза не помага много. Но както и да го въртим и сучем няма изгледи пиратвото да изчезне скоро, аз мисля, че прозиводителите и разпространителите трябва да се нягодят към него, вместо да го кълнат - подобно на звукозаписната индустрия, която май не е на умиране при все още по-големия потенциал за пиратстване.

Posted: Sun Aug 10, 2008 8:39 pm
by Roland
И все пак какво правим ние поотделно в това отношение? Ти например колко оригинални анимета си си купил?

Posted: Sun Aug 10, 2008 9:36 pm
by armageddon
А колко са официално издадените у нас анимета, та да говорим че има пиратстване?

Posted: Sun Aug 10, 2008 11:25 pm
by Roland
Сам знаеш, че това е в немалка степен измъкване. Интернет магазините вече са свободно достъпни, а едно стандартно аниме-двд не излиза дори наполовина по-скъпо от кое да е двд в България. А и в крайна сметка може да се броят на пръстите на едната ръка оригиналните заглавия тук, но колко точно аниме фенове са си ги купили?

Posted: Mon Aug 11, 2008 2:27 am
by armageddon
Онлайн магазините са хубаво нещо, но би трябвало да отчетеш факта че колкото и да е на далавера, не всеки има възможността да пазарува от там, поради една или друга причина. Била тя финансова или някаква друга там. А и не е същото като да са ти го издали тук, със субтитри и тн.

Онлайн магазините също не оправдават тоталната липса на лицензирани заглавия, изключвайки там каквото е издадено поради чиста случайност. Че не е голям пазарът за аниме у нас, не е, но все пак ...

Posted: Mon Aug 11, 2008 11:33 am
by Roland
Та, все пак на въпроса - ти имаш ли оригиналните анимета, издавани в България? Не говоря за боклуци като Бейблейд, а за Теконкинкрийт и Паприка, например.

Posted: Mon Aug 11, 2008 12:01 pm
by Amelia
Бтв, не е длъжен да ги има, ако счита или е проверил вече, че тези филми не му харесват.

Posted: Mon Aug 11, 2008 12:09 pm
by Ghibli
Нещо идеята за вменяване на лична отговорност ми е леко странна :roll: Какво правим ние за световното положение? Ми нищо не правим, не зависи от нас в случая.

Posted: Mon Aug 11, 2008 12:11 pm
by Amelia
Еми и на мен ми е леко странна идеята да спасяваме американския аниме пазар...