kk

Neon Genesis Evangelion


Автор: Amelia

kk

22

     Помня, че не харесах особено RahXephon, когато го гледах за първи път. Когато го гледах за втори, за да си го припомня за този брой, го харесах още по-малко. Приликите между него и NGE са обидно много и болезнено очеизбождащи. Още по-тъпо е, че RahXephon не е единственото аниме, опитващо се да направи име на гърба на Evangelion – веднага се сещам за друго такова – Fafner in the Azure, – което обаче дори не можах да довърша от отвращение. Чудя се понякога, толкова ли свършиха концепциите и историите в тоя свят, че всички се нахвърлят на блатантното копиране? Видяла жабата, че подковават вола...

     И за да не бъда голословна, ето защо харесвам NGE повече от RahXephon. В статията си вече показах достатъчно ясно, че най-голямата сила на Evangelion са неговите персонажи. Това е и основната ми критика към RahXephon. Героите в него са все едно правени от човек, койтo e прочел как става това в някоя книжка тип „Персонажи for Dummies”, събрал е нужните елементи накуп (в случая каквото е видял от NGE) и ги е напляскал механично в 26 серии. И понеже „творецът” не е схванал основната идея и не знае как да съживи творението си, оставаме само с бездушния механичен сбор от тези елементи. През цялото време докато гледах RahXephon в ума ми изникваше онази алегория за пещерата на Платон. Персонажите в RahXephon са като сенките, които „истинското” (т.е. персонажите на NGE) хвърлят върху стената на пещерата. И са горе долу с  дълбочината и оцветеността на сянка. 22

      Нека вземем например Аято. На Аято ужасно много му се иска да е емоционално изпипан като Шинджи. Изубучи Ютака (режисьорът на RahXephon) обаче явно е чул отнякъде, че доста аниме фенове са били отвратени от постоянните шинджиеви рев и нерешителност и се е хванал да си направи персонажа „както трябва”. В резултат имаме някакво създание, което просто съществува на екрана, гледа с празен поглед (в началото на сериала се опитват да ни убедят, че това е странно „спокойствие”, което прави Аято уникален и различен от другите), минава през дълбоките емоции по тангентата (дори след като уби свой приятел, все едно нищо не се случи), действа много и все неадекватно и изпада в спорадични пристъпи на крещене, което настъпва внезапно, без особена връзка със случващото се, но пък за сметка на това е с пълно гърло и следователно – много емоционално. Нали? Дали? Останалите персонажи - и те така. Голяма част от тях са и абсолютно ненужни, но за съжаление Изубучи е твърдо решен да ги „развие” всичките. За какво ни е например сестрата на Харука? За да ни се точат излишни сюжетни линии, свършващи в нищото, и да се ангажират и останалите излишни персонажи покрай нея? Или не, заради гимназиалния романс – щото такъв си трябва, вселенски закон е, а и в NGE го има. Да го сравня ли това с целувката в Evangelion? По-добре не, а? Аято е само на 17 (по-зрял от Шинджи все пак, нали ще го правим „както трябва”), около него е нужно да има и други младежи, за да стане сварката. И къде да ги бутнем тия младежи при липсата на училище в сетинга, питате? Как къде? Ми на ръководни позиции в двата лагера, които водят войната, разбира се! Всеки себеуважаващ се боен команден център трябва да има минимум два юноши бледни на ръководни офицерски и административни позиции. Иначе как ще протече тая война изобщо? Той NGE затова не свърши щастливо, щото там имаше само възрастни учени и войници по важните постове и вместо да си оставят пилотите да бягат от лагер в лагер с ултимативните оръжия на човечеството, си пазеха машините ревниво и ги скъсваха от тестове.
    22 
Развитието на болшинството персонажи и на историята в RahXephon се осъществява неравномерно, на подскоци, като действията и крясъците на Аято. Някакви сериозни неща се случват внезапно, без добро нагнетяване и подготовка на обстановката преди това, но пък са направени с мащаб и експлозивност. Да има. Някъде в началото Аято успява да отмъсти за смъртта на родителите на една от многобройните поддържащи персонажки. Това остана без какъвто и да е ефект и за нея, и за него, и за историята. И за мен също, щото след като на персонажите не им пука, що да ми пука на мен? Драма в RahXephon се постига по следния начин – развива се за един епизод някакъв тотално периферен персонаж и след това се убива, за да може друг, също доста периферен персонаж, да страда. Поуката е: войната е зла, умират хора, други хора се мъчат и се изпълват с неприязън към трети хора – ето, вижте колко е тежко. Да, много е тежко. И трябва сега да сравня този жалък похват с психическите сривове в NGE и онова абсолютно чувство на обреченост, защото си сам и използван, светът ти свършва и цялата отговорност е в твоите ръце, а ти си 14-годишен и много слаб, изплашен и повреден. Боли ме физически направо. В RahXephon има и страдащи бременни жени за повече импакт на трагедията. Малко ми напомня като интелектуално ниво на Elfen Lied, където ни показаха колко е гаден един гадняр, като въпросният срита някакво кученце.

     Нека си поговорим за нещо друго. За фенсървиса примерно. Има го и в двете анимета. Само че докато в NGE виждаме гениалната сцена, в която Шинджи посети за пръв път стаята на Рей, където ни се снася в ударен и синтезиран вид характера на последната, в RahXephon ни се показва ужасната ра-ра-каща Куон в сластна поза, по гащи и сутиен, в поредния мистериозен пристъп. Това всъщност беше донякъде ценно – Куон така или иначе през повечето време е ужасна, ра-ра-каща, в мистериозен пристъп и приказва мистични, тотално ненужни глупости, свързани с настоящите събития, или си мънка като развалена плоча един иначе много красив мотив от операта Княз Игор (която обожавам и която сега ще избягвам пак няколко години, докато ми мине травмата от RahXephon). Тоя път поне се беше разголила. Фенсървисът в NGE ни забива в нови психологически дълбини, този в RahXephon ни показва някое друго налято голо бедро.
22
      Ами историята и сетинга? Да, RahXephon благоразумно завършва в съответния си брой епизоди, след като успява да убие част от незначителните си персонажи и да прецапа форсмажорно през сюжетните нишки на останалите. Междувременно има и централен сюжет, доста як, но за съжаление движещ се около емоционалните преживявания на емоционално безцветния Аято. Сетингът е доста сносен, заигравките с времето и музиката са интересни. Долемите също са добре направени (въпреки че до края успях да се поотегча от еднотипните виещи създания в небето, колкото и очарователно creepy да бяха). Самият RahXephon ми беше леко смешен с крилатите уши, с които си криеше физиономията, но иначе е приличен и се връзва добре с виещите долеми. Това всичкото обаче е напълно задушено от затормозяващ мистицизъм и недомлъвки – все едно гледаш шизофрениите на The End of Evangelion, разтеглени в 26 епизода (и с по-малко яки болни сцени). Изтощаващо е и успя да ме изнерви и двата пъти, но пък е по-разбираемо. Чест му прави на Изубучи, че е подбрал някаква неособено популярна митология, върху която да си гради сюжета – искрено се зарадвах на препратките към екзотичните месоамерикански вярвания и към загадачния континент Му (за който имаме някои несъгласия с колегата Роланд).  RahXephon определено е по-добре структуриран от NGE и знае накъде върви. Може да го прави на странни подскоци, ама поне го прави целенасочено и още от самото начало.
22
     Визуално RahXephon води в надпреварата – по-нов е, с по-красив дизайн на персонажите, по-добра анимация. Музикално – също (то оставаше аниме, в което музиката е основна тема, да бъде оставено с неизпипан саундтрак, нали). Това прави RahXephon доста приятно от естетическа гледна точка преживяване и тази естетика се предава малко и на историята и персонажите – вдъхва някаква романтика с всичките там идеи за могъществото на музиката и т.н. Изкуството е важно в RahXephon – Аято рисува, има препратки към картини и композитори. Красиво е и ми харесва. NGE в това отношение е доста груб и някак органичен и научен. Това също ми харесва, даже ми импонира повече. 
     Мисля да свършвам. Като тегля чертата след събирането и изваждането, Evangelion води с много. RahXephon е красиво аниме, но си остава просто аниме за мен. Едно от многото там, даже едно от по-посредствените и скучни такива. NGE за сметка на това е нещо много повече – той е култов и емблематичен. При това не само за мен. Мисля, че е очевидно за всеки изгледал и двата сериала, че в случая копието не успява да надмине първообраза си.