Топ 15 нефантастични сериали
1. The Wire/Наркомрежа (HBO, 2002-2008)
Всички сме се сблъсквали със сериали, които печелят цели чували награди всяка година, а в същото време ни карат да се чешем по главата и да се питаме “Абе, тия дето раздават наградите, същото нещо като мен ли са гледали?” The Wire не е, повтарям не е, от тези сериали. Той е сериал, който е спечелил купища награди, но почти всеки негов фен е твърдо убеден, че шедьовърът на Дейвид Саймън заслужава поне пет пъти повече (също е убеден и че наградите Еми явно се раздават от малоумници, но това можете да чуете от почти всеки запален фен на ТВ сериалите).
Разбира се, това само по себе си не е гаранция за качество, но е една добра причина човек да пробва туй чудо, за да види за какво е целият този възторг. The Wire ни показва детайлна панорама на негостоприемните улици на Балтимор, където бандите се борят за надмощие, полицията се е видяла в чудо, политиците пречат на малкото ченгета, които все още смятат, че работата им не е преливане от пусто в празно, а жителите, които не са замесени в “играта” на наркобароните, искат час по-скоро да се махнат от престъпните квартали. Има случаи, които биват разследвани, но сериалът по никакъв начин не е обикновена кримка, при която най-важното е кой кого е убил и това ни се разкрива в края на епизода или сезона. Престъпленията са просто част от сюжета, те са инструмент, чрез който се развиват героите и показват сложните социално-икономически проблеми, които The Wire повдига.
Наясно съм колко снобски прозвуча последното изречение, но нещата стоят така. Ако искате да гледате нещо с едно око, колкото да минава времето – стойте по-далеч. Но, от друга страна, ако желаете пълнокръвни герои, сюжети, развивани бавно и методично в продължение на цели сезони, материал за размишления – и всичко това гарнирано с големи дози качествен (предимно черен) хумор – дайте шанс на The Wire. Понякога снобарството се отплаща. The Wire не предлага лесни решения и готини герои, които винаги побеждават. Нито пък екстремен песимизъм и трепане на персонажи под път и над път. Той ни дава прекрасно изиграна история с мащаба и въздействието на класически роман.
The Wire е най-доброто доказателство в подкрепа на утвърдената теза, че за разлика от ситуацията в киното, при телевизионните сериали най-важният елемент е сценарият. Не че визията, кастингът или актьорската игра в него не са на ниво, напротив, но това, което за мен отличава The Wire от конкурентите му за титлата за най-добрия сериал, е фактът, че сценарийно той изпреварва всички от тях значително. Има много сериали с множество отлично написани индивидуални епизоди, но аз поне не съм попадал на друг, в който сюжетните арки се развиват толкова плавно и без вътрешни противоречия в течение на един или повече сезони. Въпреки ограниченията на сезонния и епизоден формат, Дейвид Саймън и другите сценаристи са успели да създадат впечатлението за цялостна консистентна творба. Няма ги толкова типичните за индустрията зарязани по средата сюжетни арки. Няма странични сюжетни линии, целящи да се даде повече екранно време на някой популярен герой или актьор с цел рейтингово подобрение. Няма изсмукани от пръстите клифхенгъри и още по-изсмукани от пръстите последствия от тях.
Разбира се, само постоянството не е достатъчно и за щастие The Wire предлага много повече. Саймън и колегите му са успели да създадат една епична панорама на живота в Балтимор, като освен въпросите, свързани с войната с наркотиците и проблемите на политизираните полицейски служби, сериалът засяга още и редица други важни теми – образователната система, промените в американската икономика заради оутсорсинга на индустрията, политическите машинации, съдебната система и т.н. Освен всичките разгледани в дълбочина сериозни въпроси и въздействащи трагични моменти, в сериала има и немалка доза хумор, който също е на много високо ниво, като култови лафове има в почти всеки епизод.
Няколко думи и за другите елементи, направили The Wire личния ми фаворит. На първо място това е кастингът. Независимо дали са ветерани от ТВ индустрията, или без никакъв опит, всички актьори са отлично подбрани за ролята си и дават така нужното усещане за достоверност и автетичност. Това усещане се подпомага и от визията, която успешно създава впечатлението, че действието наистина се развива в гетата на Балтимор или в полицейски участъци на град със сериозни бюджетни проблеми, а не в украсена по холивудски негова версия.
В тази класация сме събрали много сериали с безспорни художествени качества, но The Wire успява да надхвърли категорията на изкуството само за себе си – освен превъзходно художествено произведение, той има забележителната способност да променя нагласите и убежденията на зрителите си.
Сериалът не се притеснява да хвърли публиката си в дълбокото – в един свят, чиито герои използват неразбираем жаргон, – и да не я улеснява с диалози, в които персонажите си разказват очевидни за тях неща само за да въведат зрителя в случващото се. Така първите епизоди са откровено трудни и на моменти мъчителни: не разбираш голяма част от репликите на действащите лица и имаш само бегла представа каква информация всъщност се обменя с даден диалог. Ако успееш да изтърпиш тези начални трудности, с времето все повече неща започват да се наместват, а удоволствието от осъзнаването на подробностите се увеличава все повече и повече.
Светът, който The Wire разкрива пред публиката си, е свят, за който тя типично не знае почти нищо, или знае само абстрактни баналности, научени от повърхностно запознаване с Войната срещу наркотиците, (вече) неформалната сегрегация и No Child Left Behind. The Wire показва реалните последици от тези правителствени актове чрез хуманизирани персонажи, чиито животи се определят от тези политики и в много случаи са заключени в специфично русло от тях. Надали всички зрители са привели политическите си мнения в съответствие с тези на Дейвид Саймън, но поне при мен The Wire промени нагласата ми относно третирането на наркозависимостта като проблем на общественото здравеопазване вместо като криминалност.
Но ако The Wire успява да промени нечии съзнания, то това става само благодарение на много изпипани сценарий, режисура и актьорска игра. Сериалът изгражда цялостни картини на взаимовлияния между различни видове системи – външно наложените подтици в полицейската работа, политиката, образованието, журналистиката – по задълбочен и завладяващ начин вместо сухо и дидактично, една наистина нелека задача. Тези картини са населявани от цветущи персонажи, които все успяват да те изненадат с неподозирано своеобразие. И въпреки че действието през по-голямата част от времето се развива страшно бавно и в много отчайващи посоки, измежду злочестията някак успява да се промъкне невероятен хумор, който често е много по-остроумен и смешен от хумора в произволна лека комедия.
Чудесна класация!
Ето няколко мои любими(нефантастични): Breaking Bad, House of Cards, Orange Is the New Black, Fargo и напоследък – The Young Pope.
🙂
Ако случайно не ти е попадало ревюто на Fargo от Vivian & Random – https://www.shadowdance.info/magazine/tvshows/fargo/
The newsroom 🙂
#якитесериалибрат
🙂
Както и да е.
На мястото на „Шерлок“ бих сложил „Джонатан Крийк“, бтв. Не е толкова лъскав, обаче докъм третия си сезон ми е любимото телевизионно криминале.
Освен него… „White Collar“. „Leverage“. „Burn Notice“. „Janet King“, който открих в последно време и за момента е прекалено як.
Респект за споменаването на Burn Notice.
Джонатан Крийк има някои наистина гениални епизоди („Jack in the Box“, „Danse Macabre“), но и някои покъртително тъпи, уви. Пробвал ли си Death in Paradise – в него също обичат да показват по-завъртяни случаи от рода на убийства в заключени стаи и макар, че невинаги ги докарват добре, си заслужава да се гледа, според мен.
@penzata – Person of Interest си е чиста проба сай-фай, иначе е мега як.
„Пърсъна“ не е чак толкова сай-фай.
Иначе забравих за „The Blacklist“, затова няма да пиша повече, че само спамя 🙂
„Death in Paradise“ си го бях харесал преди време, обаче не съм го гледал още.
1. House
2. Agatha Christie’s Poirot
3. OITNB
4. Midsomer Murders
5. Suits
6. Castle(първите няколко сезона, преди да стане пълна боза)
6. The Good Wife
7. Downton Abbey
Палец нагоре за Добрата съпруга! Аз не можах да убедя колегите от списанието, че си струва да я включим в общата класация, но затова пък си написах отделно ревю за нея 😀
https://www.shadowdance.info/magazine/tvshows/the-good-wife/
Бих ударил по един + на Туин Пийкс (влиза във всички жанрове 🙂 ), Фарго и „гилти плежъра“ Утрешен вестник.
+ Person of Interest 🙂
1.Midsomer Murders
2.The Mentalist
3.Lie to me
4.Dexter
5.The Tudors
Готина класация с добри аргументации кой защо харесва дадено заглавие. 🙂
Бих добавил Homicide: Life on the Street (по документална книга на Дейвид Саймън, повече подробности в темата на the Wire във форума), M*A*S*H и Boston Legal (имат теми във форума, там съм казал защо ми допадат).
И все пак една ситкомка – Scrubs (Смешно отделение). Малко нетрадиционен подход към жанра и чудесен подбор на актьори, за които са написани бая стабилни персонажи.
Подборката няма да коментирам, че някои заглавия ми се струват незаслужено високо, но по-важното е, че сте включили пет от шестте големи заглавия на Баш Телевизията (Жицата, Сопранягите, Двата метра, Дедууда и Рим, в този ред за мен – шестото е Карнавалът (четвърто място при мен), той е във фантастичната класация).
П.П. За Жицата съм казал доволно подробно какво мисля във форумната й тема, тук само ще повторя, че след като го изгледах преди няколко години, обявих: „Отсега нататък положението при сериалите за мен е „The Wire и други“ „. Продължавам да съм на това мнение.
А при Жицата да не забравяме и приноса на другия съ-създател Ед Бърнс – бивш полицай от отдел „Тежки престъпления“, а след това учител в проблемно училище на Балтимор. И неговият житейски опит си личи в сериала. 😉
П.П.П. Жоре, май наистина трябва да последваш съвета на Мат да погледаш повечко сериали, че щом развлаченото до безобразие клишенце с постни персонажи Уестуърлд (планиран за пет сезона, а историята още в първия се точи като петмез) ти се вижда суперяк, не знам какви суперлативи ще измислиш като изгледаш някои други заглавия. :ррр
А, всъщност Мели го е нарекла суперяк, за теб е епичен. Е, същият принцип. :р
Впрочем, за времето, което сте отделили на три от епизодите на Уестуърлда, можехте да изгледате филм като Mr. Nobody ако сте на вълна фантастика. Според мен щяхте да си запълните това време далеч по-пълноценно. То все още можете, де. 😉
http://www.imdb.com/title/tt0485947/
Аз съм го гледал този филм, як е, но не ми е от най-любимите. За мен лично Westworld е по-як! 😛
Ти си ясен. :Р
А Mr. Nobody освен че е рядко добре постигнат баланс между рационално и емоционално (без захаросаност), комбинира доста интелигентно алтернативни реалности в едно цяло.
Почитатели на Фонтана и Облачния атлас биха го оценили, струва ми се. 😉
Уестуърлда за мен е поредното потвърждение, че златното десетилетие на ХБО беше 1999-2008 (ползвам за отправна точка първия сезон на Сопранови). Сега не ми се коментира просто. Тогава – ония шест гореспоменати големи заглавия, плюс Angels in America, Band of Brothers и Generation Kill. После – Истинския детектив, Троновете, Баш Кръвта, Нюзрума, Западния свят… майка плаче.
П.П. От твоя пост във форума – „вярвам, че всеки човек от екипа ни гледа и познава доста по-нестандартни неща, от тези, които са влезли в голяма обща класация, насочена към определен тип аудитория“
Е то идеята не е ли да препоръчвате заглавия, които според вас са яки, а не такива, които мислите, че щяла била да хареса аудиторията ви както си я представяте?
И също – „За мен лично Elisa di Rivombrosa (само първи сезон! ), Клонинг и От обич са невероятно стойностни художествени произведения, за които си струва да се говори, но не мисля, че те ще са интересни на нашите читатели, нито че изобщо ще бъдат приети сериозно. (…) Ако вие, като наши читатели, кажете, че сериозно искате ревюта за тези неща, че подобни материали биха ви били интересни, то няма лошо да почна да публикувам и такива.“
Марто, няма как човек да иска нещо, за което не е чувал. 😉
Пишете за неща, които вие искате да препоръчате, без значение колко души ще им обърнат внимание. Ако вярвате, че нещо е стойностно/готино/интересно, информирайте за него. 🙂
И на мен в Mr. Nobody много ми хареса как развиха темата за алтернативните реалности и възможните ходове на съдбата… Най-любимото ми нещо във филма, това, за което се сещам най-първо, като чуя заглавието, беше един дребен детайл, който ми направи огромно впечатление – различните цветове в различните истории. Харесваше ми как в страстната и романтична история имаше много червено, в бъдещето с депресарката имаше едно подтискащо синьо, а в бъдещето с азиетката имаше жълто – точно за хармония и щастие и спокойствие. Въобще, хубаво е направен филмът и с много хубава идея.
Това, което ми липсваше, бяха малко по-развити персонажи. Трите жени ми се сториха схематични или генерализирани образи, не бяха като истинска хора. And you know I’m a sucker for character-driven stuff.
Облакът Атлас, примерно, ми хареса много повече! Там си имаше страхотна идея и образите бяха развити много добре, всеки си имаше индивидуалност и личност, не бяха събирателни архетипи, или поне аз не ги почувствах като такива.
И благодаря за отговора на поста от форма!!! Никой друг не го отрази!
Хубав съвет! 🙂
Dr. Horrible, твоят пост е прекрасен завършек, затова сигурно никой не е отговорил 😉
Пасъре, сваля се! Мисля за Нова година вместо честитка, да ти пиша: „изгледахме Mr. Nobody! беше страхотен“ (в случай, че не ни се е сторил страхотен, ще пише само първото изречение)
Почти се доближава до моята класация, която изглежда така:
1. Mad Men
2 до Безкрай. Изречението „Сценарият на Mad Men е образецът, с който сравнявам всички други драматични сериали.“
Определено си личи влиянието на англо-американската телевизия и гигантите ХБО, ББС. Визирам ББС с оглед, че американските им колеги черпят с пълни шепи от техните продукции: например House of Cards. Наистина трудно е да се добереш до други сериали било по кабелната, било по нет-а. Да по кабеларките вървят какви ли не сапунки, но хайде де… От чуждоезичните сериал бих добавил Romanzo Criminale, Broen – мисля че ще има и американски вариант, има доста добри руски сериали, вярно не със същото качество и къде сте изгубили La Piovra?
Други мои любими не толкова известни заглавия са: Charlie Jade определено има доста трески за дялане, но има чар – http://www.imdb.com/title/tt0408378/?ref_=fn_al_tt_1,
ReGenesis – ако се не лъжа американците закупиха правата за следващи сезони но проекта така си и умря- http://www.imdb.com/title/tt0429422/?ref_=nv_sr_2,
Coupling – британската версия, не американския клонинг – http://www.imdb.com/title/tt0237123/?ref_=nv_sr_1,
Doc Martin – тук стигнах само до 3-ти сезон, след това спрях кабелната- http://www.imdb.com/title/tt0408381/?ref_=nv_sr_1,
Ghost squad – http://www.imdb.com/title/tt0479612/?ref_=fn_al_tt_9
Искаше ми се в тази класация да видя „Винил“. Вярно, ще си остане само с един сезон, но според мене беше много добър. Актьорско изпълнение, саундтрак и невероятно пресъздаване на атмосферата от 70-те години на миналия век – всичко си беше на ниво.
По принцип не гледам много сериали, но вашите класации ме подтикват да опитам едно или друго заглавие от онези, които не са ми познати, така че определено са полезни, а и мненията ви са ми интересни, дори когато се случи да не ги споделям:).
Hustle, Midsomer Murders,Castle, Monk,Agatha Christie’s Poirot 🙂
Липсва ми Friday Night Lights, който все още считам за най-добрия сериал, който някога съм гледала, макар и не най-любимия. Основното му предимство е изключително силния сценарий. Предполагам, че наистина е трудно да загледаш сериал, за който пише, че основната му тема е американския футбол. На мен ми отне 4 години, след което изгледах всичките пет сезона за две седмици. И да има американски футбол, но сериалът не е за него. Всъщност до голяма степен сериалът е за това, за което са и книгите за Хари Потър – за израстването, приятелството, партньорството и семейството, силата на характера и преодоляването на препятствия, за изборите, които правим и последиците им, за саможертвата, за това, че понякога, независимо какво правим, нещата няма да се получат, но понякога ще се… Важно е да се отбележи и че не става въпрос за гимназиален сериал. Сериалът е за живота, толкова.
Още нещо, че от тази грешка се изприщвам – калифорнийският мотоциклетиски клув се казва Sons of Anarchy, не „Сам Кроу“. SAMCRO = Sons of Anarchy Motorcycle Club Redwood Original абревиатура, защото клубът има подразделения и на други места.
Марина, права си за пълното име на клуба в сериала, но също така е вярно, че много често героите говорят за него с името „Sam Crow“, като един вид метафорично същество само по себе си. Оттам идва и мотивът с враните, който е доста застъпен в сериала (примерно във финала на последния сезон и песента „Come Join the Murder“, от израза „а murder of crows“ и т.н.). Затова и не бих нарекъл употребата на името грешка в текста, единствено може би бих махнал кавичките.
Аз в момента гледам Friday Night Lights, първият сезон е просто феноменален, вторият обаче доста ми посмали ентусиазма, ще видим по-нататък как е. И да, сериалът става и за хора, които хал хабер си нямат от американски футбол или интерес към този спорт. Дано по-нататък пак вдигне нивото.
Мисля, че седмата серия от втори сезон (не съм съвсем сигурна)ми е дъното на сериала. При все, че в ретроспекция, в общата картинка, не е чак толкова лошо. Този сезон по принцип е най-слаб. Тогава е стачката на сценаристите – затова са по-малко сериите, има недомислени неща и изгубени сюжетни линии. После се оправя. А в четвърти сезон има чудесен туист, с който са избегнали обичайната ситуация, в която сценаристите изпадат, когато се изчерпат.
Ето и от мен няколко неспоменати в класацията
Криминални
Dexter – как пък никой не го спомена 😉
24 – първите няколко сезона, преди да загуби инерция.
Kidnapped – заплетен криминален трилър
Missing – пак заплетен криминален трилър и пак с Шон Бийн
Lie to Me – първия сезон, после затъпя.
My Own Worst Enemy – сериал с много потенциал и силен каст… а издържа само един сезон.
Narcos – Пабло Ескобар заслужаваше такъв сериал. Евала!
The Following – феноменален психологически трилър за убиец вдъхновен от Едгар Алън По
Metod (2015 Mini-Series) – Най-добрия руски криминален(и не само) сериал! И не си мислете за бригада, за ловец на серийни убийци.
The Mentalist – Много любим (дори и скучноватите последни сезони след Ред Джон преглътнах някак)
Исторически
Vikings – къде без викингите
Band of Brothers/The Pacific – най-добрите тв драми за WW2
Приключенски
Black Sails/Crossbones – за любителите на добрите стари пиратски истории
Crusoe – и Шон Бийн е замесен.
Robin Hood (2006 TV Series) За почитателите на лековато забавни бритиш сериали тип Merlin
Свежарски сериали за кухнята на Холивуд
Entourage
Dirt (2007 TV Series)
Чудесна класация,по-голямата част съм гледала и ги харесвам много, а други ми дадоха идея с какво да се забавлявам по празниците. От моята лична класация липсват само Hannibal и Black Sails, но то пък не може всичко да съвпада.
За феновете на The Wire – един чудесен анализ на сериала, по повод десетте години от края му:
https://www.jacobinmag.com/2018/03/the-wire-david-simon-hbo