Нещо позатихна темата?
Наваксах си с
Dark City, който като 99,9% от нормалните хора бях пропуснал навремето. Гледането си заслужаваше, но не заради самия филм, а за да си дам сметка колко точно на място е бил меко казано хладният му прием.
Да оставим настрана масовата публика, там е ясно. Защо обаче
аз трябва да смятам, наред с толкова сай-фай маниаци, че филмът е незаслужено пренебрегнат ъндърграунд култ?
- концепцията е идиотска и унищожава в аванс възможността за въздействие на историята - освен на чисто символично ниво
- самата история е доста аматьорска, най-малкото защото още откриващият монолог* я прави
100% предсказуема; тва и липсата на поне
малко заплашителен антагонист изцеждат всякакво напрежение от наратива
- и кво остава - едната философия; която обаче възлиза на толкова блудкаво сантиментален
гностицизъм, че няма накъде ("солипсизмът" на Матрицата е несравнимо по-смислена трактовка на същата тема, мен ако питате)
Визията - да. (Макар от всичко около извънземните да ми се драйфаше.) Обаче и тя е "взаимствана" от оригиналите на Гилиъм, Скот и т.н. майстори. Изобщо целият филм стои като евтино копие на нещо истинско. Все едно режисьорът Пройчо гледал, гледал, видял как подковават вола и вдигнал и той крак. Добре, че заслуженият провал му охлажда сценаристките мераци - пък и като режисьор почти нищо не е направил 10 години оттогава.
Иначе образите на Сюъл и Конъли проработват в няколко сцени, но заслугата е главно на харизмата на двамата актьори. (Съдърланд също прави актьорска заявка, което е необичайно.) Тва и една-две идеи към края (истинската роля на доктора, стремежът към Шел Бийч) дават някаква отплата на зрителя, но колко по-добър филм щеше да е, ако и цялостният сценарий беше подобаващо изпипан.
П.П.: Знам, че има фенове тук. Знам и защо ви е харесал. Ако ще обсъждаме, предлагам да захапем философията, че там има най-много хляб. Но ако смятате, че не съм на прав път и по другите линии, заповядайте.
--------------------------------------------------------------------------------------
* непростима глупост; ако е работа на режисьора, значи просто не е с всичкия си - а ако е допуснал продуцентите да му го причинят, защото са сметнали, че публиката е тъпа, пак е виновен, че няма топки; предполагам, че е второто и че в наскоро излезлия Director's Cut на филма тази чудовищна идиотия е премахната (ех, да можех да съм изпуснал първите минути от филма, както често ми се случва, като ходя на стари филми в Дома на киното
)
P.S.: Ха-ха, проверих и наистина е така, отвратително:
Question: Regarding the opening voice-over narration, which explains the plot, was that your decision, or was it something the studio wanted to avoid confusing the audience?
Alex Proyas: I think every director dreams of giving away his entire movie in a stupid voice over. [audience laughter] I believe there’s a certain cult of turning the soundtrack off until you see Keifer Sutherland at the beginning of the movie, and I think that really rocks, actually.